Konflikten om Ryanair spidser til.
Efter ikke at have talt sammen i en uge, mødtes de to parter i sagen - Ryanair og repræsentanter fra fagbevægelsen - i formiddag.
Men efter blot otte minutter gik de hver til sit; det irske lavprisselskab har atter en gang afvist at indgå danske overenskomster.
Som reaktion herpå har fagbevægelsen varslet blokade ikke blot mod lufthavnen i København – men også mod lufthavnene i Billund og Tirstrup ved Aarhus, oplyser avisen.dk. Ifølge DR Nyheders oplysninger er det dog først muligt endeligt at sige, om de to lufthavne også bliver omfattet af blokaden omkring klokken 16.
Blokade om ti dage
Allerede fra om ti dage vil fagbevægelsen med LO i spidsen gennemføre en blokade af Ryanair i Kastrup.
Den vil ramme tusindvis af passagerer.
Ryanair har meldt ud, at selskabet vil forlade København som base, hvis fagbevægelsen laver blokade – og i stedet flytte den til Litauen.
Ligeledes har Ryanair truet med at lukke basen i Billund.
Hver femte Billund-passager
- Mens hovedstadens lufthavn sagtens kan leve uden Ryanair, er situationen i Billund helt anderledes, vurder Jacob Pedersen, der er luftfartsanalytiker hos Sydbank.
For fra den jyske base flyver mere end hver femte passager med Ryanair, og vælger Ryanair at lukke Billund-basen, betyder det blandt andet færre afgange.
- Hvis Ryanair forlader Billund som base, så kommer det til at koste i passagertal for Ryanair. Man vil få nogle mindre attraktive afgangs- og ankomsttidspunkter (fordi flyene ikke overnatter i Billund, men skal flyves ind fra et andet land, red.) – og det vil også betyde, at der vil blive færre afgange fra Ryanair. Det er næsten uundgåeligt, siger Jacob Pedersen.
Sort ud for Billund
Ryanair kan også vælge helt at droppe Billund som destination, og så ser det sort ud for Billund.
- Hvis Ryanair slet ikke vil flyve fra Billund, fordi de siger, at dér er der andre mere interessante lufthavne, hvor man kan have base, så vil det ændre de økonomiske forudsætninger i Billund Lufthavn dramatisk, fordi Ryanair fylder så meget i Billund, siger luftfartsanalytikeren.
Der vil sandsynligvis være andre flyselskaber, der vil overtage nogle af afgangene, men det kan alligevel få voldsomme konsekvenser for byen og dets arbejdspladser, mener Jacob Pedersen.
- Der er ingen tvivl om, at der, hvis Ryanair lukker i Billund, vil komme færre arbejdspladser i Billund. Det vil betyde et væsentligt fald i passagertrafikken. Der vil formentlig komme andre flyselskaber, der vil flyve nogle af de ledige ruter – men de vil ikke have samme priser som Ryanair. Uanset, hvordan man vender og drejer det, så efterlade Ryanair et kæmpe hul, siger Jacob Pedersen
Tre år uden bøvl
Ryanair har haft base i Billund i tre år, hvor der ikke har været så meget som skyggen af en blokade mod selskabet.
- Ryanair har haft ekstremt stor betydning i Billund, og derfor har fagbevægelsen ikke taget kampen op. Jeg vurderer, at fagbevægelsen står svagere i Billund end i København – og så er der altså også den væsentlige forskel, at i København kan man sagtens leve uden Ryanair, det er væsentlig sværere i Billund, siger Jacob Pedersen.