Ryanair og fagbevægelsen mødes: Bliver blokaden mod Ryanair afblæst?

Ti dage før LO vil blokere Ryanair, mødes de i dag ansigt til ansigt. Fagforeningen vil atter en gang prøve at overtale flyselskabet til at tegne overenskomst.

  • Der er blot ti dage til, at fagbevægelsen i Danmark planlægger at sørge for, at Ryaniar ikke kan overholde selskabets flyveplaner. (© DR)
  • Ryanair flyver blandt andet fra Dublin til København. Dette billede er fra Dublin, hvor det første fly, der skulle til hovedstaden i Danmark, gøres klar til afgang. (Foto: © Barbara Christensen, DR)
1 / 2

Er der to parter i flybranchen, der vitterligt har markeret sig ved at stå stejlt overfor hinanden de seneste måneder, så er det så ubestridt Ryanair og den danske fagbevægelse.

Efter kun at have kommunikeret via pressen i en uge mødes fagbevægelsen bestående af repræsentanter fra LO, Serviceforbundet og FPU, Flyvebranchens Personale Union, der organiserer flyvende personale - med repræsentanter fra det irske lavprisflyselskabet Ryanair.

Det sker klokken 11 på Hilton Hotel, der ligger i lufthavnen i København.

Ti dage til blokade

Med i bagagen har begge partner en viden om, at der blot er ti dage til, at fagbevægelsen med LO i spisen har tænkt sig at blokere det irske lavprisselskab Ryanairs flyvninger i danske lufthavne.

Det vil ramme tusindvis af flypassagerer.

Det er ifølge fly-hjemmesiden check-in.dk Ryanair, der har indkaldt til mødet, der er det første af sin slags, siden parterne krydsede klinger i Arbejdsretten for en uge siden.

Overenskomst er alfa og omega

Her slog Arbejdsretten fast, at fagbevægelsen lovligt kan blokere Ryanairs flyvninger til og fra danske lufthavne med det formål at forsøge at få Ryanair til at indgå overenskomster på danske betingelser.

Og en overenskomst er netop, hvad Serviceforbundets formand John Dybart vil fremlægge et forslag til for flyselskabets ansatte i Danmark.

- Alle snakker kun om konflikter og blokade, men det primære er at lave en overenskomst, der gælder for de mennesker, der bor i Danmark og arbejder i Danmark, og det forsøger vi igen, siger han til Ritzau.

Det er det samme udkast til en overenskomst, som Ryanair vil blive præsenteret for, som de tidligere nægtede overhovedet at kigge på.

Samme udkast som tidligere

- Vi har et forslag med, og det er det samme forslag, jeg havde med ved det seneste møde i London i februar. Det er en ganske almindelig gennemsnitsoverenskomst, siger John Dybart.

Ham, der skal kigge på overenskomstforslaget, er primært Ryanairs Eddie Wilson, der er personaledirektør.

Han har gentagne gange rystet på hovedet af både overenskomster og det danske arbejdsmarkedssystem.

Hvis det mod manges forventninger skulle vise sig, at Ryanair skriver under og indgår overenskomster, vil fagbevægelsen afblæse blokaderne.

Blokade-varsel

Konflikten drejer sig om, at Ryanair siden 1. marts har haft en base i København, men ikke vil forhandle en overenskomst med den danske fagbevægelse.

Det fik LO til at varsle en blokade, og sagen endte i Arbejdsretten.

Her tabte Ryanair, men fik dog udsat den varslede blokade, fordi den var varslet forkert – og det har fået selskabet til at varsle en lukning af den københavnske base, som i stedet skal flyttes til Litauen.

Tirsdag meddelte selskabet dog, at det vil beholde basen, hvis blokadevarslet droppes, men det er der ikke tale om, understreger John Dybart.

- Vi afmelder ikke konfliktvarsler, siger han.

På et pressemøde i går gentog Ryanairs topchef, Michael O'Leary, at han ikke anerkender de danske fagforeninger, men John Dybart mener alligevel, at forhandlingens vej skal have et forsøg.