Vi kender hende normalt som én af de kompetente værter på Aftenshowet, hvor hun til enhver tid skal dykke ned i det, danskerne taler om – hvad end det er en tragisk incestsag, en glitrende prisuddeling eller kompliceret EU-stof.
De sidste seks uger har Ulla Essendrop dog brugt det meste af sin tid på DRs nye underholdningssatsning, Vidunderbørn, der sætter spot på børn med helt særlige talenter indenfor den klassiske scenekunst.
- Det er en mission for mig at vise, at den klassiske scenekunst hverken er støvet, elitær eller lukket. Den er tilgængelig for alle. Og det synes jeg faktisk, vi kommer rigtig godt af sted med at vise i Vidunderbørn, siger tv-værten og fortsætter:
- Jeg kan godt lide, at vi med programmet arbejder på at udviske de dér grænser.
Kirkekor, klaver og klassisk ballet
Den 39-årige tv-vært er i øvrigt selv ganske godt bekendt med den klassiske verden.
Hun har både sunget i kirkekor og været professionel danser – og begge hendes forældre har også haft deres livsbane indenfor den klassiske verden.
- Min mor var organist og korleder i Dronninglund kirke, før hun gik på pension, og min far var cellist i Aalborg Symfoniorkester, før han gik på pension. Jeg er både stået op og gået i seng til klassisk musik, og har lyttet til det hele dagen, når de har øvet derhjemme, forklarer Essendrop.
Hun har også selv været udøver af klassisk musik, blandt andet hele 10 år i et kirkekor:
- Så jeg har simpelthen ikke tal på, hvor mange gudstjenester og koncerter, jeg har været til, siger Ulla Essendrop, der dog også gik videre end kirkesangen:
- Jeg har spillet klaver i ti år, og jeg har også danset klassisk ballet; så jeg har ligesom været paletten rundt, griner den charmerende tv-vært.
Vidunderbørnene er ”ægte talenter”
Ulla Essendrop skynder sig straks at tilføje, at hun hverken har ”det talent eller den disciplin”, som deltagerne i Vidunderbørn besidder.
- De børn, som er med i det her program, er i forvejen nogle af de dygtigste indenfor det, de laver. De har ægte talent, og er allerede i et spor på vej mod en karriere indenfor den scenekunst de udøver, hvis det er dét, de vil.
Og netop deltagerne har været essentielle i forhold til at gøre Vidunderbørn anderledes end andre tv-underholdningsprogrammer, som eksempelvis X Factor og Melodi Grand Prix:
- Når de (deltagerne, red.) ikke er med i programmet længere, så er det jo ikke fordi lysene bare slukker og alt er slut. Så skal de bare videre med deres kor eller deres undervisning. Det her er en oplevelse og en læring for dem, siger Ulla Essendrop.
Artiklen fortsætter under billedet.
En helt særlig arbejdsdisciplin
Hun mener, at deltagerne i Vidunderbørn alle er udstyret med en helt særlig arbejdsdisciplin; en disciplin, mange voksne kunne lære noget af:
- Jeg bliver imponeret af den arbejdsindsats, børnene lægger i det. Samtidig har de passionen for det, og det er stadigvæk lysten, der driver værket. Det er dét, som er så unikt ved de her børn.
- Og det er noget, som vi alle sammen kan lære noget af.
Det skal ikke være ”støvet, kedeligt og elitært”
Vi vender tilbage til den klassiske scenekunst som stofområde.
- Mange ser den klassiske scenekunst som elitær og støvet, og som noget, man ikke kan trænge ind i, og der har min store mission med Vidunderbørn været at vise, at det er lige præcis det modsatte, slår Ulla Essendrop fast.
- Jeg kan slet ikke se, hvorfor den klassiske scenekunst ikke også må være underholdning. Selvfølgelig må den det! Det andet er noget snobberi. Det skal ikke nødvendigvis være støvet, kedeligt og elitært for at være ægte kunst.
Tv-værten, der også har været ansigt på DR Sporten og Essendrop & Eliten, taler ligefrem om Vidunderbørn som et ”dannelsesprojekt”; vel at mærke et folkeligt ét af slagsen:
- Der er et helt klart dannelsesprojekt i Vidunderbørn i og med, at man udbreder noget i prime time lørdag aften, som traditionelt er blevet set på som et smalt stofområde.
Man skal lade paraderne falde
Der er blevet taget pænt imod programmet i både aviser, på nettet og i de såkaldte ”ratings” - der er seernes kvalitetsbedømmelse af showet
Der er dog også de seere, der ikke synes, at man kan blande den klassiske scenekunst med popkultur.
- Alle må synes det om programmet, hvad de vil. Men hvis man lader paraderne falde - og det gælder både de helt finkulturelle, og dem, der synes, det er alt, alt for fisefornemt - så vil man uden tvivl kunne se kvaliteterne i det.
”Det er en succes, hvis jeg har gjort alt, hvad jeg kunne”
Nu gælder det snart lørdagens finale, hvor pianisten Rune, violinisten Villads og sangeren Al-Fadl kæmper om sejren og 50.000 kroner til videreudvikling af deres talent.
Er du tilfreds med din indsats som vært?
- Når et program er slut, er det altid en ambition, at jeg kan se tilbage på det og sige; "Jeg har gjort mit aller-, allerbedste". Jeg nægter simpelthen at skulle kigge tilbage og tænkte, at dér kunne jeg godt have øvet mig lidt mere.
- Det er en succes, hvis jeg føler, at jeg har gjort alt, hvad jeg kunne.
Finalen i Vidunderbørn sendes lørdag kl. 20.