- Jeg synes, det er fantastisk, at DR1 vil slå på tromme for de store oplevelser, der måske venter, hvis man tør gå på opdagelse i den klassiske musik.
Så klar er meldingen fra operachef Kasper Holten i kølvandet på lanceringen af den nye tv-satsning Vidunderbørn, der sætter spot på børn med store, klassiske talenter.
Den værste fjende er fordommene
Kasper Holten er til daglig operachef for Royal Opera House ved Covent Garden Operaen i London, og håber, at Vidunderbørn vil være med til at åbne folks øjne for den klassiske verden.
- Det bliver et fattigt samfund, hvis vi i skolen kun lærer matematik og sprog og glemmer kunst, musik, historie og alle de ting, der kan gøre livet rigt, mener Holten.
Men kan man overhovedet folde de klassiske kunstarter meningsfuldt ud i et tv-underholdningsformat?
- Den klassiske musiks værste fjende er fordommene om den. Hvis vi derfor gemmer den klassiske kunst væk i et lille reservat for de indviede, så er der alt for mange som måske går glip af at opdage det, mener Holten.
Krydsfeltet mellem klassisk og moderne
Han synes, at det spændende opstår i mødet mellem det klassiske og det moderne.
- Den klassiske musik – og klassisk kultur i det hele taget – tilbyder os en fantastisk forbindelse tilbage til generationer af mennesker før os, og forbinder os med al den bestræbelse på at skabe noget fantastisk, noget ypperligt, menneskeheden har udfoldet gennem tiderne.
- Men den klassiske kultur bliver kun relevant, når den møder os moderne mennesker og fungerer som et spejl for os. Så det er i spændfeltet mellem det moderne og de klassiske mesterværker, at det spændende opstår for mig.
Artiklen fortsætter under videoen.
https://www.youtube.com/watch?v=bzN4gt_KEvc
”Verden kan ikke indfanges i et Excel-ark”
I Vidunderbørn dyster deltagerne i klassiske discipliner som sang, ballet og violin, og tv-seerne kan stemme deres favoritter videre i konkurrencen, i stil med tv-afstemninger som vi kender fra Melodi Grand Prix og X Factor.
Og selv om de klassiske kunstarter er pakket ind i et tv-underholdningsformatet, har programmet stadig potentiale til at spille en rolle i forhold til at udbrede musikalsk glæde:
- Musikken, også den klassiske, kan være med til at minde os om, at verden ikke kan indfanges i Excel-regneark. Men den kan først og fremmest sætte sindet i svingninger, på måder der går uden om hjernen, som forbinder sig direkte til alle vores sanser.
Et vigtigt alternativ
Kasper Holten, der, inden sin ansættelse ved Royal Opera House, i 11 år bestred stillingen som operachef for Operaen i København, mener, at den klassiske musik tilbyder et vigtigt alternativ til det kommercielle kulturliv.
Artiklen fortsætter under billedet.
- Vi lever i en tid, hvor kommerciel underholdning fylder mere og mere. Ikke et ondt ord om det, men den kommercielle underholdning vil primært én ting: Tjene penge, slår Holten fast.
- Og når den kommercielle underholdning derfor fylder mere og mere, bliver det én måde at fortolke verden på, én måde at fortælle historier på, én måde at skabe musik på, som får monopol på at skildre vores verden.
- Derfor har vi brug for kunsten til at overraske os og udfordre os, og vi har brug for, at der i kunsten er plads til, at en kunstner får lov til at udtrykke noget, der er vigtigt for ham eller hende, uafhængigt af hvad vi tror, publikum godt kan lide.
Man har et valg
Han understreger, at det ikke er vigtigt for ham, om folk kan lide pop eller ballet, men at det er selve muligheden for at vælge, der er væsentlig:
- Det er ikke vigtigt for mig, at mine døtre kommer til at holde af klassisk musik. Men det er vigtigt for mig, at de kommer til at vide, at det var en mulighed; at de har et valg.
Vinderen Vidunderbørn findes 12. december og får 50.000 kroner til videreudvikling af sit talent.