Det er ikke mange børn, som øver deres klaverspil fire timer dagligt eller ligefrem flytter land for at kunne gå på en skole, hvor alle spiller klassiske instrumenter.
Det er imidlertid tilfældet for to af de seks deltagere i det nye DR-program Vidunderbørn, der sætter spot på børn med helt særlige talenter indenfor klassiske kunstarter som eksempelvis violinspil, ballet og sang.
Men er det ikke problematisk i forhold til resten af et velfungerende børneliv, hvis man bruger enhver ledig stund til at øve sig på et klassisk instrument?
Nej, lyder det klare svar fra børnepsykolog Margrethe Brun Hansen:
- Vi ved fra psykologien, at de børn, som dyrker det klassiske på det her niveau, de har nogle medførte evner. De har simpelthen tilgang til nogle evner, som ikke er alle givet. Det gør sig også gældende indenfor for eksempel matematikken. Børnene er særligt intelligente.
”Vi er bange for at hylde dem, der har evnerne”
Margrethe Brun Hansen er ekspert indenfor børnepsykologi, familieliv og daginstitutionsområdet, og har blandt andet udgivet bøgerne ’Jagt på resultater dræber børns glæde’ og ’Rød stue kalder’.
Hun bifalder, at man nu sætter spot på de talentfulde børn:
- Vi kommer tit til at misse de kloge børn i skolen. Vi ser måske lidt igennem fingre med, når børn har særlige evner. Vi er nok lidt bange for at give dem specielle tilbud, mens vi tværtimod er rigtig gode til at løfte de mindst begavede. Vi er glade ved at hylde det almene, mens vi er bange for at hylde dem, der har evnerne, mener Margrethe Brun Hansen.
- Jeg synes derfor, det er befriende med et program, hvor børn med helt særlige evner også får lov at stille op.
Hun uddyber:
- Det er godt, at vi ser dem, som har en særlig evne, som har øvet sig på forhånd, og gerne vil opnå det optimale indenfor deres felt. Jeg har ingen indsigelser imod det (Vidunderbørn, red.). Det er godt, hvis det kan befordre, at vi tager snakken om de særligt talentfulde børn.
Det må ikke blive forældrenes projekt
I programmet kan man stemme på børnene i en sms-afstemning, som man kender det fra eksempelvis Melodi Grand Prix og X Factor. Barnet med færrest stemmer ryger ud af konkurrencen, men får en check på 10.000 kroner til videreudvikling af sit talent.
Artiklen fortsætter under billedet.
Margrethe Brun Hansen understreger, at man som forælder til et særligt talentfuldt barn står overfor en stor opgave:
- Det er vigtigt, at vi som voksne ser, læser og forstår de børn, og de skal selvfølgelig have lov til at videreudvikle deres evner, hvis de vil det. Som psykolog kommer bekymringen, når og hvis man kommer i tvivl om, hvorvidt det egentlig er barnets eget ønske.
Hun bakkes op af familievejleder Lola Jensen, der oprindeligt er uddannet pædagog og kendt fra TV2s Go’ Morgen Danmark:
- Det er vigtigt, at det ikke bliver forældrenes projekt, og leg og inspiration må og skal være udgangspunktet. Uanset om man står med den næste Michael Laudrup eller Michala Petri, så er det vigtigt at bevare et normalt børneliv. Som familievejleder minder jeg forældrene om, at det skal foregå på barnets præmisser.
Talent skal stimuleres tidligt, men...
Per Schultz Jørgensen, børne- og familieforsker og manden bag bøger som ’Børn og familie i det postmoderne samfund’, er enig med sine to kollegaer:
- Hvis et barn har et talent, er det forståeligt, hvis forældrene både ser det og stimulerer det; og det skal uden tvivl ske relativt tidligt.
- Men set ud fra barnets synsvinkel må en talentudvikling foregå under stort hensyn til barnets tempo, talent, motivation – og den grad af holisme, der også giver plads for andre sider i personlighedsudviklingen.
Det kan for eksempel være, når man også gerne vil gå til fodbold, som det er tilfældet for Vidunderbørn-deltageren Al-Fadl.
”Man må ikke satse ensidigt på talentet”
Lola Jensen pointerer netop vigtigheden i, at de talentfulde børn må have noget ”at falde tilbage på”:
- Man bliver simpelthen nødt til at hjælpe sit barn, så man får skabt et sidespor, som man sørger for, er ligeså vigtigt. Hvis balletten så går i vasken, har man et ”normalt” liv – en omgangskreds, venner og måske en anden fritidsaktivitet – at falde tilbage på.
Margrethe Brun Hansen stemmer i:
- Man må ikke satse ensidigt på talentet; der skal mange andre facetter til personligheden.