Den stjålne Rodin-buste ’Manden med den brækkede næse’, som blev stjålet fra Glyptoteket i juli, kan blive meget svær at finde for politiet.
Det mener den franske Rodin-ekspert Jérôme Le Blay, der tidligere har arbejdet på Musée Rodin i Paris, og nu er direktør for Comité Rodin, der blandt andet rådgiver museer og auktionshuse om Auguste Rodin.
Han fortæller, at der i alt findes cirka 200 buster af ’Manden med den brækkede næse’. De 200 buster findes i fem-seks forskellige udgaver. Den udgave, som er magen til den, der blev stjålet på Glyptoteket i juli, findes der små 40 af, og derfor sker det relativt ofte, at udgaven bliver solgt på markedet.
- En af grundene til, at det bliver svært, er, at der er et højt antal af denne udgave. I de seneste 10 år har der cirka været handlet 14 af netop denne udgave, siger Jérôme Le Blay til DR Kultur.
Har tidligere spottet en stjålen Rodin
En af de opgaver, som Comité Rodin har, er netop at rådgive auktionshuse og samlere omkring Rodin-værkernes ægthed og oprindelse.
I 2010 lykkedes det ham at finde en stjålet udgave af værket ’Ung pige med slange’ fra Los Angeles, inden det skulle sælges på auktionshuset Christie’s. Men det kunne kun ske, fordi værket var blevet gennemfotograferet på kryds og tværs af den tidligere ejer.
- Det sker desværre ikke særlig tit, at værker bliver fundet igen. Hvis man ikke har mange, gode fotografier af værket, så bliver det svært, siger han.
Han fortæller, at det netop var problemet, da et israelsk museum mistede en udgave af Rodin-skulpturen ’Balzac’. Museet havde nemlig kun billeder af skulpturens front, og derfor er det meget svært at finde den stjålne skulptur igen.
Stor efterspørgsel blandt nyrige i Rusland og Kina
Efterspørgslen efter Rodins værker er stor over hele verden, men særligt i Rusland og Kina, vil det være nemt at komme af med den stjålne buste. Derfor mener Jérôme Le Blay, at der er stor sandsynlighed for at værket vil blive solgt østpå.
- Det er desværre meget let at sælge i Rusland og Kina, hvor der er mange uerfarne samlere med masser af penge, som går mindre op i, om værket er stjålet eller ej. Så der er stor sandsynlighed for, at det vil blive solgt dér.
Ifølge Jérôme Le Blay sker det cirka en til to gange om året, at et Rodin-værk bliver stjålet fra samlere, museer eller kunsthandlere. Nogle gange for at blive solgt videre og andre gange for at ødelægge skulpturerne og sælge bronzen videre.
Kritiserer museernes sikkerhed
Flere gange er det gået ud over museer, og derfor kritiserer han også sikkerheden på museerne. Selv om der er overvågningskameraer i Glyptoteket, så er det ikke alle steder, det findes. Og til trods for at salen var overvåget, så lykkedes det alligevel tyvene at stjæle busten.
- I enhver butik er der i dag chip på varerne, så der går en alarm i gang, når du går ud ad døren. Sådan en chip koster jo ingenting i forhold til værkets værdi, men alligevel er det ikke noget museerne gør brug af, siger han.
Selv om ’Manden med den brækkede næse’ ikke er det mest anerkendte værk fra den franske kunstner, så kalder Jérôme Le Blay det for vigtigt. Det skyldes, at værket er et symbol for Auguste Rodin, som netop forsøgte at få sit kunstneriske gennembrud med værket.
Glyptoteket er blandt andet i kontakt med Jérôme Le Blay for at få hjælpe til at finde bysten.