Det tog tolv minutter for to kunsttyve at luske afsted med en værdifuld bronzebuste fra Ny Carlsberg Glyptotek 16. juli i år.
Ifølge Politiken var tyvene forklædt som turister, og over to besøg lykkedes det dem at stjæle en 25.5 centimeter høj buste begået af den franske skulptør Auguste Rodin i 1863.
Det ærgrer i den grad Flemming Friborg, Glyptotekets museumsdirektør:
- Det er jo ens værste mareridt.
En målrettet og kynisk indsats
Alle værkerne på museet er sikret med blandt andet alarmer, siger Flemming Friborg. Men han forklarer, at sikkerhed og publikumsoplevelser er en balancegang:
- Vi går aldrig på kompromis med sikkerheden, men det her er et uheldigt sammenfald af uheldige omstændigheder og en meget kynisk og målrettet indsats, for at få fat i netop det her kunstværk. Og så lykkedes det altså tyvene at slippe af sted med udåden, siger han.
Flemming Friborg insisterer på, at det stadig skal være muligt at komme tæt på værkerne, røre dem og få en sanselig oplevelse, og det skal man ikke gå på kompromis med, mener han:
- Men det er lidt ligesom hacking. Man er enten altid foran eller bagud i forhold til tekniske landevindinger. Vi tror måske, at vi er teknisk kloge, men der er altid andre, der er klogere.
Sikkerhed skal man ikke kunne se
Ny Carlsberg Glyptotek er i øjeblikket ved at gennemgå sikkerheden og rutinerne for at finde ud af om man fremover kan gøre noget for at forhindre tyverier. Men publikum skal ikke frygte, at det nu bliver vanskeligere at komme tæt på de store værker:
- Jeg kan roligt sige, at man ikke skal i metalskanner eller lignende. Museet har altid været åbent, og det skal det fortsat være. Vi ser det på den måde, at hvis vi kan lave en sikkerhed, som publikum ikke kan se, men kun se værkerne, så passer det os rigtig fint, siger Flemming Friborg.
Han håber nu, at ’Manden med den brækkede næse’ bliver svær for tyvene at afsætte og støtter sig til, at mellem fem og ti procent af alle stjålne værker kommer tilbage:
- For nylig vendte et Picasso-maleri tilbage til Centre Pompidou i Paris efter 17 år, mens en anden Rodin kom tilbage efter 25 år til Rodin Museum, så der er da håb, siger direktøren.