Facebook-direktør lover mere åbenhed om censur

Ledelsen hos Facebook erkender efter massiv kritik af censur, at virksomheden kan gøre det bedre.

Kritikken af Facebooks censurregler kalder blandt andet på en offentliggørelse af de såkaldte algoritmer, som styrer, hvad de enkelte brugere får at se eller ikke får at se, men det vil ikke ske, udtaler Facebook. (Foto: © DADO RUVIC, Scanpix)

Det blev ikke begrundet godt nok, da et ikonisk Vietnam-billede blev fjernet fra det sociale medie Facebook i september.

- Da billedet blevet taget af, var der bare en kort notifikation – og dér skal vi i stedet give en forklaring. Plus tage stilling til, hvem der har postet billedet. Om det er et mediehus eller en eller anden anonym person, lød det fra Patrick Walker, direktør for Facebooks mediepartnerskaber, i fredagens udgave af P1’s Mennesker og medier.

Vietnam-billedet, der bl.a. viser en ni-årig, nøgen pige på flugt fra et napalmangreb i 1972, blev af Facebook vurderet som ”børnepornografisk”, og derfor blev det fjernet. Chefredaktør Espen Egil Hansen på Aftenposten i Oslo reagerede med en åben protest i form af en video, hvor han bad Facebook-stifteren Mark Zuckerberg om at genoverveje beslutningen og i det mindste gå i dialog om den.

Efter et døgns tid kom billedet tilbage på de sider, hvor det var blevet fjernet. Og om betydningen af protesten fra Espen Egil Hansen noterede Patrick Walker i Mennesker og medier:

- Selvfølgelig havde den indflydelse. Vi lavede en undtagelse fra vores regler og satte overvejelser i gang om, hvordan vi skal reagere fremover – hvordan vi kan blive mere transparente.

Walker tilføjede, at Facebook efter hans opfattelse er helt åben om forbud mod hatespeech, opfordring til terror og vold:

- Vi får faktisk over en million henvendelser om dagen om opslag, der bryder med fællesskabsreglerne – de fleste er imod, hvad vi tillader. Men så er der en del, som er grænsetilfælde – og vi har folk over hele verden, der kan forstå fransk, italiensk, arabisk og så videre – og som kan tage stilling til, om opslag er i overensstemmelse med reglerne eller ej, udtaler han.

De seneste måneders kritik af Facebook har også omfattet de såkaldte algoritmer, som styrer, hvad de enkelte brugere får at se – eller ikke at se. I oktober opfordrede den tyske kansler Angela Merkel til offentliggørelse af algoritmerne. Men det vil ikke ske, sagde Facebook-direktør Patrick Walker i Mennesker og medier:

- Det er nemlig ikke så let med algoritmerne; en gennemsnitlig Facebook-bruger har over 2000 elementer i sit newsfeed, og algoritmerne fortæller os, hvad du foretrækker, hvem du følger og hvad du liker… Jo mere du liker en person, jo mere får du fra vedkommende – og det er jo bare en måde at hjælpe vores brugere til at få noget, de sætter pris på.

Patrick Walker mente i øvrigt, at mere åbenhed om algoritmerne vil medføre en masse teknisk information, som ikke nødvendigvis gøre nogen klogere.