Censur igen: Facebook kan ikke lide Røde Mor

Et gammelt 70'er-ikon i en udstilling har fået Facebook til at afvise annonce.

Troels Trier i front for Røde Mor på Skanderborg Festival i 2007. I baggrunden ses kollektivets logo, der nu har givet anledning til censur. (Foto: © CLAUS BECH ANDERSEN, Scanpix)

Det kendte ikon for kunstnerkollektivet Røde Mor har fået Facebook til at sætte en stopper for en annonce for en kommende udstilling på Kunstmuseet i Vejle.

Kollektivet, der går tilbage til 70'erne og blandt andet består af Troels og Lars Trier, kan tilsyneladende stadig provokere, for gruppens logo, et rødt linoleumstryk af et hoved og en kvindeoverkrop med et par bryster og brystvorter, falder tilsyneladende helt uden for det sociale medies annoncepolitik, og det har fået mediegiganten til at reagere prompte.

- Vi tillader ikke ikke annoncer, der viser nøgenbilleder/videoer (f.eks. medicinske diagrammer, memes, tatoveringer på en persons bryster/bagdel, brystoperationer, nøgnemalerier eller amning, hvor en brystvorte er synlig). Sådanne annoncer fører til negative følelser hos brugerne, og vi har nultolerance over for disse annoncer, lyder det i et svar til museet, der har en udstilling med netop kunstnerkollektivet fra 70'erne på vej.

Det ikoniske logo for kunstnerkollektivet Røde Mor falder uden for Facebooks annoncepolitik. (© Vejlemuseerne)

'Kampråb & Poesi' hedder udstillingen, hvor danske grafikkollektiv Røde Mor møder den tyske grafikgruppe Werkstatt Rixdorfer Drucke. Museet har løbende uploadet billeder på dets Facebook-side, men da man forsøgte at købe en annonce til udstillingen med selvsamme billeder, kom ovenstående svar fra Facebook.

Billedet fra 'Kampråb og poesi', som har fået Facebook til at afvise en annonce fra udstillingen. (© Vejlemuseerne)

Kommunikationschef for VejleMuseerne Rikke Hedmand kalder forløbet grotesk og vanvittigt.

- Det er en mærkelig måde at censurere på, og så er det oven i købet et linoleumstryk. Det er da komisk. Og det bliver ikke mindre komisk af, at det er par bryster fra 70’erne, siger hun.

Ikke første afvisning

Det er ikke første gang, museet i Vejle er rendt ind i problemer med deres særudstillinger. Sidste år blev de også afvist af Facebook, da de forsøgte at annoncere for Anders Kirkegaards »Familiekrønike«, som viste for meget nøgenhed i forhold til Facebooks regler.

Alligevel er Rikke Hedmand overrasket over reaktionen på Dea Trier Mørchs velkendte røde ikon.

Kunne I ikke have regnet ud, at det ville give problemer på Facebook?

- Jeg havde virkelig ikke så meget som overvejet, at et par kunstfærdige 70'er-bryster på et linoleumstryk kunne virke anstødeligt. Hvis ikke de skulle kunne dingle frit, så ved jeg virkelig ikke, hvad skulle, siger Rikke Hedmand.

Museet har igen postet et billede, som viser det store 'Røde Mor'-ikon. Denne gang udstyret med en sort bjælke over de, for Facebook, stødende brystvorter. Det er nu mest for sjov, understreger kommunikationschefen.

- Det var bare for sjov for at vise, hvordan en annonce, som Facebook vil godkende åbenbart skal se ud. Der er dog ikke planer om en en ny, siger Rikke Hedman.

Kort fortalt

  • Chefredaktøren for den norske avis Aftenposten har i et åbent brev til Facebook-stifter Mark Zuckerberg problematiseret, at det sociale medie fjernede avisens indlæg med et historisk billede fra Vietnamkrigen med henvisning til, at den ni-årige pige, som kommer løbende efter et napalm-angreb, er nøgen.

  • Chefredaktøren Espen Egil Hansens formål er ifølge ham selv at rejse en debat om ytringsfrihed og gøre Facebook opmærksom på, hvilket ansvar det har som et kæmpe, verdensomspændende medie.

  • Vietnam-billedet er sidenhen blevet delt af den norske statsminister Erna Solberg, som også fik sit indlæg fjernet.

  • Fredag aften droppede Facebook sin censur og forklarer nu, at værdien af at tillade delingen af et billede med historisk betydning, opvejer værdien af at forsøge at beskytte samfundet ved at censurere det.

  • Tidligere er også forfatter Peter Øvig Knudsens billeder fra bøgerne 'Hippie' blevet fjernet fra Facebook.