Kunne torsdagens grimme styrt på 4. etape af Baskerlandet Rundt, der blandt andet kostede danske Jonas Vingegaard en tur i asfalten og på hospitalet, have været undgået?
Det er det spørgsmål, der fylder nærmest alt i cykelverdenen denne fredag.
Og svaret på spørgsmålet er ja, hvis man spørger organisationen Safe Cycling, der hjælper løbsarrangører med at forbedre sikkerheden ved alverdens cykelløb.
Safe Cyclings direktør, norske Markus Lærum, hævder, at han i januar blev opmærksom på en række mulige sikkerhedsbrister på nedkørslerne i Baskerlandet Rundt efter et møde med netop Jonas Vingegaard og Team Visma-Lease a Bike.
- I det møde rejste han (Jonas Vingegaard, red.) nogle specifikke bekymringer omkring Baskerlandet Rundt og specielt nedkørslerne. Og som en konsekvens af hans feedback forsøgte vi at række ud til arrangørerne, men de har ikke svaret os overhovedet.
- Det er skuffende, at vi skal vente, til ulykken er sket, for nu er det allerede for sent, siger Markus Lærum til DR Sporten.
Styrtet, der endte med at koste adskillige brækkede knogler samt en punkteret lunge for Vingegaard, skete i høj fart i et sving på en nedkørsel. Og selvom svinget måske ikke umiddelbart så farligt ud for den almene cykeliagttager, var der ifølge Safe Cycling flere problemer.
- På det specifikke sted, hvor styrtet skete, var der en virkelig dårlige vejoverflade. Men det, der virkelig skræmmer mig, er betongrøften efter selve svinget. Ideelt set skulle man have taget højde for de ting inden løbet, siger Markus Lærum.
I alt var 12 ryttere involveret i torsdagens styrt, hvor også store navne som Primoz Roglic og Remco Evenepoel var i asfalten.
'I min optik er det rytternes ansvar'
Det er dog langt fra alle, der anerkender, at torsdagens styrt skete på grund af dårlig sikkerhed. Hverken på den helt konkrete nedkørsel eller i Baskerlandet Rundt generelt.
For spørger man den tidligere professionelle cykelrytter, mangeårige sportsdirektør og nuværende cykelekspert hos Discovery+ Brian Holm, kan man ikke på nogen måde klandre løbsarrangørerne for det voldsomme styrt.
- Jeg ser det sving som et sving, der egentlig ikke er farligt. Det er ujævnt, men alle ved, at cyklen kan hoppe lidt i et ujævnt sving. Så det er sort uheld. Jeg er ked af at sige det, men der var altså ikke noget at komme efter. Hvis det sving skulle være farligt, så findes cykling ikke længere.
- Hvis nogen siger, det her er for farligt, kan vi så overhovedet køre cykelløb mere? Nogle gange skal man lige tage en dyb indånding og sige, at cykelløb er farligt, siger Brian Holm.
Den tidligere sportsdirektør for storhold som T-Mobile og Quick-Step mener i stedet, at det er rytternes ansvar, at selv "almindelige" sving på en nedkørsel pludselig bliver farlige.
- I min optik er det rytternes ansvar. Der er ingen, der flytter sig for hinanden. Det bliver vildere og vildere, og der er en positionskamp. Så rytterne presser den til det yderste, siger Brian Holm.
I sin tid som sportsdirektør har Holm selv været med til at påtale adskillige sikkerhedsproblemer.
Særligt i forbindelse med det alvorlige styrt i Polen Rundt i 2020, der sendte Quick-Step-sprinteren Fabio Jakobsen i kunstigt koma, var han særdeles vokal.
Men selvom han er optaget af rytternes sikkerhed, fastholder han, at torsdagens styrt var sort uheld.
- Vi må så også konkludere, at jo større ofrene er, jo mere larm giver det om sikkerheden. Det er en ondskabsfuld verden, vi er i, siger Brian Holm.
Ryttere er uenige
Hos cykelrytterne selv er meningerne også mange her dagen derpå.
Flere ryttere kan godt genkende Safe Cyclings udlægning om, at særligt asfalten og vejoverfladen på nedkørslen var problematisk.
- Der er mange trærødder under asfalten på den vej, og det gør den meget bumpet. Man kan ikke se dem ved første øjekast, men pludselig hopper man bare rundt, og hvis man ikke har godt fat i styret, er det let at styrte, skriver Euskaltel-rytter Mikel Bizkarra på X.
- Man kan se, hvordan nogle af rytterne tager et lille hop på cyklen midt i svinget, og det er formentlig på grund af trærødderne. At ramme rødderne uden at være klar over det midt i et sving, kan nemt smide dig af, skriver Cofidis-rytteren Jesus Herrada på X.
Omvendt er der også ryttere, der, ligesom Brian Holm, i højere grad tildeler ansvaret til rytterne selv.
En af dem er belgiske Quinten Hermans fra Alpecin-Deceuninck.
- Jeg tror, rytterne fejlvurderede svinget en smule, fordi der var en del bump, og det overraskede dem, tror jeg.
- Jeg synes ikke, det var en specielt farlig kurve. Jeg synes, at vi nogle gange presser citronen for meget, siger han til det belgiske medie Sporza.
DR Sporten har uden held forsøgt at få en kommentar fra arrangørerne af Baskerlandet Rundt.
Over for Cycling Pro Net har folkene bag løbet imidlertid været ude og frikende sig selv for ansvar.
- Det var en nem nedkørsel med et højresving, der var markeret. Det var et uheld, for 99 procent af rytterne kom fint igennem svinget. Dem, der kørte i venstre side, lavede en fejl. Det var sikkert en opbremsning på det forkerte tidspunkt, og så røg folk af vejen. Helt simpelt, siger talsmand Julian Erosa.
Fredag kører det store etapeløb videre som planlagt. Nu med danske Mattias Skjelmose i førertrøjen.