Investering i dansk kvindecykling kan blive forløst i dag

Dansk kvindecykling var gravet dybt ned på prioriteringslisten, men en investering har vendt om på dette.

Billede fra juniorkvindernes VM-løb i Qatar. (Foto: © Noushad Thekkayil, Scanpix)

Lige så mange opture som de mandlige danske cykelryttere har haft på landevejen gennem årene, lige så mange nedture har dansk kvindecykling oplevet. Opbakningen har manglet og talenterne har fejlet.

Derfor skal man også lede længe efter store danske resultater ved VM i landevejscykling på kvindeelitesiden, når man kigger i historiebøgerne. Men i dag er der mulighed for, at der bliver lavet om på dette, når elitekvinderne kører deres linjeløb. Danmark har tre til start, og en af dem kan, hvis alt flasker sig, hente en medalje.

Det er noget af en forandring i forhold til, hvis man bare ser et par år tilbage, hvor Danmark bare havde problemer med at finde en enkelt rytter at stille til start med.

Det bedste eksempel på nedturen, som dansk kvindecykling har oplevet, er selvfølgelig Linda Villumsen, der af personlige årsager valgte at skifte statsborgerskab fra dansk til newzealandsk kort efter, at hun ellers havde hentet Danmarks hidtil eneste VM-medalje, da hun vandt bronze i enkeltstart i 2009.

Siden er der blevet gnedet salt i såret, når hun har hentet den ene medalje efter den anden. Fem VM-medaljer er det blevet til siden, med VM-guldet sidste år i Richmond som det absolutte højdepunkt.

Danmarks Cykle Union har dog også flere gange smidt penge efter talenter, som har mistet lysten, når de rigtigt har skulle slå til på topplan. En rytter som Mie Lacota er det bedste eksempel på dette.

Investering i fremtiden

I januar 2015 var det dog nye tider. DCU meldte ud, at de ville investere 500.000 kroner i kvindecykling. Det var slut med at satse på ét navn. Nu skulle bredden sikres.

- Vi har jo desværre måtte konstatere at en række talentfulde kvindecykelryttere har valgt at stoppe karrieren for tidligt. Derfor har vi set behovet for dette projekt og er meget glade for, at Team Danmark er blevet en del af det, sagde den daværende sportschef Lars Bonde dengang på et pressemøde.

Sammen med investeringen blev Catherine Marsal hentet ind som landstræner på kvindesiden. En tidligere fransk verdensmester, som gennem de seneste år har levet i Danmark. Hun skulle være den landstræner med ekspertise i kvinderne, som de danske ryttere har hungret efter i mange år.

Og investeringen har lønnet sig. Resultatmæssigt har det været et flot år for kvindecykling, hvor specielt en rytter som den kun 21-årige Cecilie Uttrup Ludwig har blomstret med blandt andet den samlede sejr i Tour de Feminin.

Amalie, Amalie, Amalie

Dagens frontfigur i linjeløbet bliver Amalie Dideriksen, der formåede at blive dobbelt juniorverdensmester. Hun mangler stadig sit gennembrud på seniorniveau, men der er ingen tvivl om, at hun har talentet, og med sine hurtige afslutninger har hun en chance på Qatars flade veje.

- Mindst fem ryttere har fortjent at være med til det forestående VM, alene ved at kigge på deres løbsresultater i denne sæson. Det viser, at vi er på rette vej. Vores naturlige leder er Amalie, som i år, også på landevejen, har bevist at hun har en meget stærk afslutning. Amalie skal tro på en top-5, og en medalje er ikke urealistisk, sagde Catherine Marsal før afrejsen i en pressemeddelelse.

Det vil stadig være en stor overraskelse, hvis Amalie Dideriksen henter en medalje, men skulle det ske, så kan DCU klappe sig selv på skulderen og sige, at det var en klog investering.

Starten på linjeløbet går klokken 11.45 dansk tid, og det kan følges på TV 2 SPORT.