Kalder alle lærere, forældre, mostre, pædagoger og andre seje voksne. Kender I nogle endnu sejere børn, der er fulde af gode idéer? Så er det nu, I skal gøre honnør for dem og hjælpe dem i gang med konkurrencen Knæk Klimakoden.
Konkurrencen går ud på at finde på en tech-idé, der kan gøre forældre mere klimavenlige. Men du behøver ikke at vide noget om teknologi for at kunne hjælpe børnene med at deltage. Du skal ikke kunne alle svarene. Det er din rolle at være en god facilitator, der stiller alle spørgsmålene.
Og så er det også dig, der skal sende børnenes idéer og løsninger ind til konkurrencen til sidst. Du kan læse mere om rollen som facilitator, hvordan du understøtter den kreative proces, og hvordan du indsender børnenes idéer i denne vejledning.
Hvad går konkurrencen mere præcist ud på?
Konkurrencen går som sagt ud på, at børnene skal få en idé til en teknologisk opfindelse, der kan gøre deres forældre mere klimavenlige. Men ikke på hvilken som helst måde. Det skal være inden for ét af tre områder, der støtter FN’s Verdensmål. Læs mere her.
Børnene kan blive klogere på de tre udvalgte verdensmål ved at læse teksten og se videoerne i artiklerne Knæk forbruget (se den her), Knæk transporten (se den her) og Knæk plastikken (se den her).
Når børnene har fundet på en god idé og beskrevet den i en kort tekst, kan de selv vælge, om de vil tegne en skitse af idéen og sende den ind til ”Bedste Idé”, eller om de vil bygge en prototype og sende et billede eller en video ind til ”Bedste Løsning”. Læs mere her.
Hvordan hjælper jeg børnene med at få en god idé?
Gode idéer kommer sjældent dumpende ned fra himmelen. For at få en god idé til hvordan man løser eller udbedrer et problem, skal man typisk vide noget om problemet og arbejde systematisk med det.
Det kan man komme til, hvis man følger noget, der hedder designprocesmodellen. Her skal man først sætte sig ind i sin designudfordring, så undersøge sit problem før man begynder at idéudvikle og måske konstruere noget.
Og netop dét bliver børnene guidet til at gøre i artiklerne Knæk forbruget, Knæk plastikken og Knæk transporten.
Du kan støtte børnene i den kreative proces ved at gøre dem bevidste om delprocesserne, sætte tid af til hver af delprocesserne og ikke mindst ved at spørge ind til deres arbejde med dem.
For at hjælpe børnene kan I også printe en hjælpeguide til konkurrencens tre designudfordringer Knæk forbruget, Knæk plastikken og Knæk transporten.
Hvordan er jeg en god facilitator?
Som facilitator skal du gerne stille spørgsmål, der får børnene til at reflektere, give dem nye idéer og i sidste ende nå deres mål. Du kan for eksempel spørge:
”Hvad kan I ellers gøre for at undersøge problemet?”, ”hvad synes I er vigtigst?”, ”hvorfor?”, ”hvordan kan teknologi hjælpe?”, ”hvad kan I bruge?”, ”hvordan kan man ellers gøre det?” og ”hvordan kan det blive endnu bedre?”
Hvis svaret er "det ved vi ikke", så bed dem om at tænke noget mere over det, eller gå tilbage til undersøgelsesfasen. De kan for eksempel søge inspiration i værktøjskassen med koder til BBC micro:bit, gå på YouTube eller bede om hjælp i et internetforum.
Konkurrencen udspringer af et projekt ved navn ultra:bit. Du kan læse mere om tankegangen og læringsprincipperne bag ultra:bit, som du kan prøve at facilitere, her.
Hjælp også gerne børnene med at holde snuden i sporet ved at spørge ind til, om de har husket at besvare alle konkurrencens benspænd:
- •
Hjælper jeres idé jeres forældre?
- •
Er jeres idé med til at knække vores klimaudfordringer inden for forbrug, transport eller plastik i havet?
- •
Gør jeres idé brug af teknologi?
- •
Har I beskrevet jeres idé med ord?
- •
Har I tegnet en skitse af jeres idé ELLER bygget noget, der hjælper med at forklare den?
Hvordan indsender jeg børnenes idéer og løsninger?
Det er dig som voksen, der skal indsende børnenes geniale løsninger til konkurrencen. Læs hvordan her.
KOLOFON
- •
DR laver ultra:bit i partnerskab med CFU, og indsatsen er støttet af Industriens Fond. Desuden støtter og bidrager en lang række aktører på forskellig vis.
- •