I løbet af det seneste år er lytterne strømmet til radioens P5. Det er sket i en sådan grad, at kanalen har bevæget sig fra at være den 9. mest lyttede kanal til at være nummer fire – kun overgået af P4, P3 og P1.
I gennemsnit lagde 550.000 lyttere vejen forbi P5 i hver uge i 2015, fremgår det af rapporten ’Medieudviklingen 2015’, som DR Medieforskning udgiver senere i januar.
Den store lyttertilstrømning til P5 kommer, efter at DR i efteråret lavede en større omlægning af P4 og P5, hvor ’Giro 413’ og ’Danmarksmester’ flyttede ind på P5 i et forsøg på at skabe et bedre tilbud til de ældre lyttere på P5 – samtidig med at P4 blev moderniseret.
Både P4 og P5 står nu stærkere end før ændringerne.
”Omlægningen af P4 og P5 må siges at være ganske vellykket og er også med til at påvise, at radiolyttere ikke er så konservative, at forandringer ikke kan lade sig gøre. Tværtimod står omlægningen af P5 som en af nyere tids mest succesfulde kanalomlægninger. Fremgangen i lytterandele er primært sket på bekostning af P4, som ikke overraskende må afgive andele. Det samme har P3 måttet, men de er så primært blevet overtaget af DRs digitale kanaler,” noterer leder for DR Medieforskning Dennis Christensen i ’Medieudviklingen 2015’.
Radiolytningen er over to timer om dagen igen
Fremgangen for blandt andre P5 betød – som DR tidligere har meldt ud, at radiolytningen i Danmark sidste år steg – for første gang siden 1990’erne. Efter en massiv slutspurt, hvor der blev hørt meget radio i december, steg radiolytningen med fire minutter om dagen i 2015, så den igen er over to timer om dagen pr. dansker. Helt præcist to timer og et minut dagligt.
”Det er særligt public service-radio, som danskerne har skruet op for. DR og Radio24Syv har oplevet fremgang på fire et halvt minut – fire minutter til DR og et halvt minut mere om dagen til Radio24Syv,” forklarer Dennis Christensen.
For DRs vedkommende er det især de digitale kanaler, som oplever fremgang, mens DRs FM-kanaler – med undtagelse af P2 – gik lidt tilbage i 2015. Hvor 29 procent af befolkningens radiolytning i 2014 foregik på andre platforme end FM, var tallet sidste år 31 procent.
”Lyttetidsfremgangen er dog ikke ligeligt fordelt mellem danskerne. Mens lytningen hos de unge under 30 år faldt, øgede alle aldersgrupper over 30 deres lyttetid. Det er måske ikke så overraskende, når man ved, at det særligt er Radio24Syv, P5 og P7 Mix, som har oplevet lyttetidsfremgang i årets løb,” mener Dennis Christensen.
Som det også var tilfældet i 2014 lyttede 92 procent af danskerne ugentligt til radio i 2015. Public service-radio var sidste år i ugentlig kontakt med 82 procent af befolkningen, mens 61 procent hører kommerciel radio i løbet af en uge.