Mange danske børn følger med i DR Ultras fiktionsserie ’Klassen’ på tv-skærme, i app’en på deres smartphone, på Instagram og i deres klasseværelser – og nu har serien også for alvor fået nordiske fans.
I disse dage mødes nordiske producenter af medieindhold til børn og unge i Malmø til Nordic Kids Media Festival, og torsdag aften kårede de det bedste nordiske indhold til målgruppen lige nu ved en prisuddeling i den sydsvenske by.
Her sikrede ’Klassen’, der henvender sig til de 7-12-årige, innovationsprisen ved Nordic Kids Awards foran Finlands svar på DR, YLE, og Barnkanalen på svenske SVT.
Prisen bliver givet til – som det hedder – ”en produktion, der føles ny og eksperimenterende og viser modige nye måder at fortælle historier på samt bruger platforme og teknologien på nye måder”.
’Klassen’, som er blevet sendt over flere sæsoner – og som er godt i gang lige nu på Ultra, skildrer både små og store dilemmaer i et børneliv. Det kan både være de små detaljer, som kan skabe dilemmaer i en klasse, men også tungere emner som vold, mobning, skilsmisse eller sygdom i familien.
Kommer selv med indspark
DR samarbejder blandt andet med Børnetelefonen om input til seriens handling, ligesom børnene selv kommer med indspark til handlingen – blandt andet har en stribe skoleklasser givet deres bud. Dagens emne i ’Klassen’ bliver typisk behandlet på tværs af de forskellige digitale platforme, som serien optræder på i DR.
Redaktør Jonas Kryger Hansen fra DR Ultra glæder sig selvsagt over prisen:
”Mange mennesker arbejder hver eneste dag så hårdt på, at ’Klassen’ kan blive ved med at være relevant og indbydende for danske børn, og vi er stolte over, at serien er så populær. Så det er et kæmpe skulderklap til alle involverede, at andre lande i Norden har fået øjnene op for det og giver os denne pris,” siger han.
Der har i skrivende stund været bragt 130 afsnit af ’Klassen’, som også kommer i en særlig julekalenderudgave sidst på året.