Redaktør Jonas Kryger Hansen fra DR Ultra er ikke i tvivl om, hvad der er fiktionsserien ’Klassen’s vigtigste opgave.
”Det er at gøre det nemmere for børn at tale om de ting, der har betydning for deres trivsel,” siger han.
I én af sine hidtil største satsninger lancerede DR Ultra i sensommeren 2016 fiktionsformatet ’Klassen’ til de 7-12-årige, som DR Ultra henvender sig til. Her blev det i alt til 71 afsnit på 10 minutter hver, mens 45 nye bliver vist i foråret 2017 med start den 13. marts. Og endnu flere venter senere på året.
Hvert afsnit i serien forløber over en hel dag på tværs af DR Ultras digitale platforme. Men selv om serien er skuespil og opdigtet, bygger den i høj grad på, hvad der rører sig i børnenes liv og egen virkelighed. Og tanken er da også, at ’Klassen’ skal sætte gang i debatten om børnenes problemer og dilemmaer, hvad den også har gjort – både i skolegården, på Ultra-app’en, Instragram, dr.dk, og hvor børnene ellers er.
’Klassen’ følger en gruppe børn i deres skoledag, og rollerne i ’Klassen’ bliver spillet af ”almindelige skoleelever”, der i serien agerer en halv snes forskellige arketyper, så børnene forhåbentlig kan genkende sig selv eller deres venner i det.
”’Klassen’ tager fat på både store og små ting fra børnenes hverdag, og det vigtigste er, at vi beskæftiger os med emner, som de selv er optaget af, og ikke emner, som forældrene eller andre voksne tror optager dem. Vi tager det seriøst, at ens verden kan styrte i grus, hvis en anden i klassen har den samme trøje på som én selv, eller hvis veninderne ikke gider tale med én en dag,” forklarer Jonas Kryger Hansen.
Blandt de mange, mange emner, som ’Klassen’ allerede har haft fat i er for eksempel, hvordan det er at miste et familiemedlem til kræft, anoreksi, det at være ny i en klasse, ældre kærester, pjækkeri, hvordan man begår sig digitalt, fandyrkelse, tandbøjler, tissen i sengen og meget, meget andet.
Klæde børnene på
”Vores mål med ’Klassen’ er, at det skal gøre det nemmere børn at tage samtalen og diskutere de dagligdags ting. Samtidig håber vi også, at serien kan være med til at klæde dem på, når de møder nogle af spørgsmålene og problemerne, som de utvivlsomt gør,” siger Jonas Kryger Hansen, der synes, begge dele er lykkedes.
Nok hedder det sig, at de traditionelle medier har tabt til YouTube, men med ’Klassen’ er det ikke tilfældet. Det er nemlig lykkedes serien at fange de 7-12-årige, og 60 procent af målgruppen har set mindst et afsnit af serien på Tv.
Nogle af inputtene til de nye episoder af ’Klassen’ kommer fra det, børnene skriver på dr.dk, via Ultras app eller Instragram. Men DR og STV, der producerer ’Klassen’, samarbejder for eksempel også med Børnetelefonen om, hvad børn ringer ind og spørger om dér. Rådgiverne her hjælper ligeledes med, hvad man typisk svarer, så det hele bliver så realistisk som muligt.
”I andre tilfælde tager vi udgangspunkt i helt aktuelle begivenheder, så serien faktisk handler om noget af det, der optager børn lige netop nu i 2017. Den dag, der er ’X Factor’-semifinale, handler det for eksempel om den, og hvad man gør, hvis man er inviteret hen til en ven for at se det, men er nervøs for, at nogle i klassen er holdt uden for. På samme måde tog vi fat på emnet forældre med kræft, da TV 2 holdt ’Knæk Cancer’-uge og på motion, da det var ’Skolernes Motionsdag’,” forklarer Jonas Kryger Hansen.
Skydes i gang med vlog
DR Ultra prøver at fokusere på et tema om dagen med ’Klassen’. I første sæson af ’Klassen’ blev det hele skudt i gang med en såkaldt vlog – en videoblog, hvor én af skuespillerne siger noget i relation til dagens emne. Senere på dagen bliver dagens afsnit lagt på dr.dk og Ultras app, inden det klokken 17.40 bliver sendt på TV.
Den første sæson af ’Klassen’ har – ifølge tal fra DR Medieforskning, været den største seersucces fra DR Ultra nogen sinde. I gennemsnit har 242.000 set hvert afsnit på tværs af platforme, og tallene bekræfter samtidig meget godt, at de 7-12-årige i høj grad ser programmer, når de har tid og lyst, og ikke når DR bestemmer, de skal sendes. For 68 procent af TV-seningen er foregået on demand, mens kun ni procent af seerne har siddet klar, når DR Ultra sender ’Klassen’ klokken 17.50.
”Vi udkommer henover hele dagen på tider, hvor vi vurderer, at børnene har tid til at se indholdet og til at diskutere det. Vi ser det som en fornem opgave for os at være en del af deres snakke – ikke mindst i en medieverden, der er yderst fragmenteret i dag, og hvor vi ikke bare er i konkurrence med andet dansk indhold, men med indhold fra hele verden, for eksempel på YouTube. Her er det en udfordring i sig selv at få børnene til at tale om det samme,” siger Jonas Kryger Hansen.
Inddrager flere i manus
Når tredje sæson skal laves senere på året, er det planen at inddrage skoleeleverne endnu mere ved at inddrage over 6.000 elever på skoler over hele landet i skrive ideer og forslag til episoder.
I målgruppen er ’Klassen’ altså blevet populær. Derimod er der kun få forældre, der har opdaget eller ser programmerne – og dermed er det altså ikke gået Ultra-serien som med den norske serie ’Skam’, som selv folk i 50’erne pludselig følger med i og mindes deres teenage-trakasserier.
”Det bekymrer mig ikke, at forældrene ikke kender serien særligt godt. Det viser måske netop, at vi har et skræddersyet tilbud til målgruppen, og på de 20-30 år, der er gået, siden forældrene var i samme alder, er der immervæk sket meget. De 7-12-årige står med mange andre udfordringer og spørgsmål i dag, end de gjorde dengang. Børns digitale liv er for eksempel bare ét af områderne, hvor alt ser anderledes ud, og hvor vi mener, vi kan komme med nogle rigtig relevante indspark med serien,” siger Jonas Kryger Hansen.
’Klassen’ er tilbage på DR Ultra mandag den 13. marts klokken 17.40 med to afsnit til en start – og på DRs Ultra-app og dr.dk/ultra.