’Klassen’ vender tilbage med flere dilemmaer

13. marts kl. 17.40 på DR Ultra: ’Klassen’ vender tilbage med ny sæson, hvor man er klar til at tage flere dilemmaer og debatter op – både i klasseværelset og digitalt.

DR Ultras store succes 'Klassen' vender tilbage med ny sæson på 45 nye afsnit fra mandag den 13. marts. (Foto: © STV, Type 2)

DR Ultras fiktionsserie ’Klassen’ vender tilbage på de 7 til 12-åriges tv-skærme, i app’en på deres smartphone, på Instagram og i deres klasseværelser, når serien kommer med 45 nye afsnit fra mandag den 13. marts. ’Klassen’ giver igen de store børn et klasseværelse af spejle sig i og en platform, hvor de kan debattere de dilemmaer og problemer, de støder på i hverdagen.

”’Klassen’ skildrer både små og store dilemmaer i et børneliv, vist fra den inderste krog af skolegården, hvor de færreste voksne sætter deres ben. Vi fokuserer på de små detaljer, som kan skabe dilemmaer i en klasse, men også på tungere emner, hvor det gør ondt – som vold, skilsmisse og mobning. Ved at tage det op i en virkelighedsnær fiktionsserie oplever vi, det bliver lettere for børnene at debattere med hinanden, både på vores platforme, men også ude i virkeligheden,” siger Jonas Kryger, redaktør for DR Ultra.

Virkeligheden som inspirationskilde

Mange afsnit af ’Klassen’ er inspireret af målgruppens virkelighed og de store som små ting, der fylder i deres hverdag. For at få et reelt indblik i, hvad de 7 til 12-årige tumler med i dagens Danmark, har DR blandt andet konsulteret Børnetelefonen, som er kommet med deres inputs til nogle af de emner, som serien behandler.

Udover samarbejdet med Børnetelefonen, så kommer de medvirkende børn i ’Klassen’ også med inputs til seriens udformning, og de er desuden med til at forme deres egne replikker. Derudover er mange af historierne i ’Klassen’ inspireret af børn, som aktivt har budt ind med forslag på Ultra-app’en og på sociale medier.

’Klassen’ er i høj grad et digitalt univers, hvor dagens emne også tages op på tværs af de forskellige digitale platforme. Her inddrages Klassens brugere, og børnene har aktivt gjort serien til en platform for debat af deres store som små hverdagsproblemer.

Realistisk fiktion i børnehøjde

De mange forskellige inputs fra virkeligheden er en del forklaringen på succesen bag ’Klassen’. Efter første runde af ’Klassen’ viser medieforskning, at målgruppen synes, det bedste ved serien er, at den er realistisk og relaterbar for dem. Og det bliver også gennemgående for den nye sæson. Her kan man vente sig afsnit som omhandler alt fra bøjlekys og skolefoto, til tungere emner som lavt selvværd, vold mod børn og skilsmissefamilier.

”I børns verden føles det som en kæmpe krise, hvis ens forældre skal skilles, og det skal serien selvfølgelig behandle. Men vi tager også mindre problemer seriøst, for det kan være ligeså ødelæggende for trivsel at være den, der bliver overset, når der vælges nye sidekammerater. 'Klassen' fokuserer på emner, som målgruppens søskende eller forældre ikke nødvendigvis forstår – og det ser vi som en styrke, for serien er lavet specifikt til de 7-12-årige. Vores mål er at ramme ned i netop deres hverdag og give børn en serie, de kan spejle sig i og aktivt kan bruge, når de selv støder på samme dilemmaer,” fortæller redaktør for DR Ultra, Jonas Kryger.

De unge er ikke kun på YouTube

’Klassen’ er produceret til de 7-12-årige, som DR Ultra henvender sig til. Det er en målgruppe, som meget medieforskning viser, at de traditionelle medier har tabt til YouTube, men med ’Klassen’ er det ikke tilfældet. Det er nemlig lykkedes at fange dem, og per 6. marts i år har hele 60 % af målgruppen set mindst ét afsnit af serien på TV.

’Klassen’ er en stor succes i målgruppen, og første sæson af serien på 71 afsnit er DR Ultras til dato største seersucces, hvor det anslås, at hver episode er set hele 242.000 gange på tværs af platforme. Udover hovedserien udgives der også hver dag vlogs, som er ekstra scener til serien, som udkommer før og efter dagens afsnit af ’Klassen’.

’Klassen’ udkommer med dagens afsnit i Ultra-app'en og på DR TV kl. 10 og på flow kl. 17.50 alle hverdage fra mandag den 13. marts. På premieredagen for sæson 2 vises første afsnit på flow allerede kl. 17.40 og andet afsnit kl. 17.50. Derudover udkommer vlogs alle hverdage kl. 06.00 og 18.00.