Morten leverer billederne til DR's 'Grænseland'

Morten Krüger er fotograf på DR’s ’Grænseland’. Selvom serien foregår i fortiden, henter han inspiration i det moderne, og han prøver hele tiden at gøre det svært for sig selv. For det er sjovest, når det er svært.

Morten Krüger indgår i et tæt samarbejde med instruktøren, indspilningslederen og resten af holdet bag DR's kommende serie 'Grænseland'. (Foto: © Magnus Eg Møller)

- ’Set!’ råber fotograf Morten Krüger, og indspilningsleder Jonas Frandsen gentager:

- ’Set’. Og værsgo!

Optagelsen ser ud til at gå efter planen, men da scenen er slut, og indspilningslederen har sagt ’tak’, er Morten Krüger alligevel ikke helt tilfreds.

- Jeg kom lige til at gå lidt for langt rundt om hjørnet. Drenge, I må meget gerne gå lidt længere ud i gården, når I kommer ud ad døren, siger han til de to statister, der i dag spiller skoledrenge.

I anden optagelse går drengene længere ud, som de er blevet bedt om, og Morten Krüger kommer ikke for langt rundt om hjørnet. Til gengæld er billedet en anelse uskarpt, så de vælger at tage scenen en gang til.

Morten Krüger har øje for detaljen, og under tredje optagelse lægger han mærke til refleksionen af produktionsholdet i et vindue. Holdet rykker sig.

Prøve inden optagelserne

Nogle timer tidligere er hele produktionsholdet på DR’s kommende serie ’Grænseland’, der handler om grænselandet mellem Danmark og Tysklands historie, netop mødt på arbejde. Som alle andre dage, starter holdet ud i en rundkreds med et fælles ’godmorgen’, inden indspilningslederen starter briefingen.

- 1, 2, 3, godmorgen!

Dagen står på optagelser af tre scener med fotograf Morten Krüger bag kameraet – en i baggården, der i dag skal agere skolegård, en ’forkant’ til skolegårdsscenen og en fra et klasseværelse.

De to skuespillere, der skal være med i dagens optagelser, Thomas Kirk, der spiller en tysk skoleinspektør, og Stine Primdahl, der spiller en dansk lærerinde, øver deres replikker i skolegården, mens Morten Krüger følger dem med et fantasi-kamera og forestiller sig, hvordan han skal bevæge sig med det rigtige kamera senere på dagen.

- Indtil nu har vi kun forestillet os, hvordan scenen skulle se ud. Nu prøver vi at sætte billeder på, forklarer han.

Morten Krüger instruerer skuespillerne under prøven inden optagelserne. (Foto: © Magnus Eg Møller)

Privilegeret fotograf

Morten Krüger har lavet TV, siden han var 15 år gammel, og de sidste 23 år har han været i DR. Han blev ansat som fotograf og klipper på DR2, da kanalen blev til, og de seneste år har han hovedsageligt arbejdet som fotograf på DR’s historiske satsninger. Først ’Historien om Danmark’, så ’Frederik IX’ og nu ’Grænseland’.

De mange år i faget og i DR betyder, at han ikke længere ’bare’ er fotograf. Nu er han også med i processen inden optagelserne.

- Jeg er super privilegeret, i og med at jeg tit bliver hevet ind på et nyt projekt i et tidligt stadie, hvor jeg kan komme med mine egne ønsker og idéer. På ’Grænseland’ blev jeg hentet ind, da manuskriptet var færdigt, og så har jeg været med til at finde ud af, hvilken form serien skulle have, siger han.

Kameraerne gøres klar

Morten Krüger og hans foto-assistent Mark Lauritsen arbejder sammen om at gøre kameraerne klar til optagelse. I dag skal optagelserne laves med håndholdt kamera og med gimbal. En gimbal er en slags ’steadycam’, som gør, at billederne bliver mere stabile, end de gør med et håndholdt kamera i bevægelse.

- Er I klar om ti minutter, spørger indspilningslederen.

- Ja, svarer Morten Krüger.

Efter et par minutters fintuning er kameraet og gimbalen indstillet og klar til at filme.

- Luk det ned, så det ikke bruger al strømmen, siger Morten Krüger til fotoassistenten, der slukker

kameraet og lægger det på en vogn med andet kameraudstyr.

Forkant ved vandet

’Forkanten’ skal filmes ved vandet i Den Gamle By og være den scene, der ligger lige inden scenen i skolegården.

Skuespiller Thomas Kirk tager plads på den ene side af vandet, mens Morten Krüger, fotoassistenten, indspilningslederen, lydmanden Anders Norddal og instruktøren Johannes Pico tager plads på den anden.

- ’Set’, lyder det fra Morten Krüger, da han er klar til at optage.

- ’Set’. Og værsgo, råber indspilningslederen, og optagelserne er i gang.

Den Gamle By holder åbent som normalt, mens holdet bag 'Grænseland' filmer. For at genere de besøgende mindst muligt, bliver der kun spærret af, når kameraet ruller. (Foto: © Magnus Eg Møller)

En fiks idé

Morten Krüger følger manden med sit kamera. Scenen skal filmes fra flere vinkler, så da skuespilleren har gået sin rute på cirka 20 meter, og Morten Krüger har fået de billeder, han skal bruge, starter de forfra med en anden kameraindstilling.

På et tidspunkt får Morten Krüger en fiks idé. Han vil filme refleksionerne i vandet, når skuespilleren går sin rute. De andre er begejstrede for hans idé, og da han har skudt scenen, er de lige så begejstrede for resultatet.

- Man finder altid på nogle sjove ting, når man er ude, fortæller Morten Krüger.

Mange af Den Gamle Bys besøgende følger nysgerrigt med fra sidelinjen. En enkelt filmer på sin telefon. Pludselig råber en dreng, og Morten Krüger og indspilningslederen kigger lettere irriterede på hinanden.

- Vi tager den lige en gang til, råber Morten Krüger over til skuespilleren.

Skrivebordet møder virkeligheden

- Jeg synes, det er sjovt at ’opfinde’ lidt, når jeg er ude på optagelser. Man kan have planlagt nok så godt hjemmefra, men når skrivebordet møder virkeligheden, er det ikke sikkert, at det, man har planlagt, er den bedste måde at gøre det på, fortæller Morten Krüger.

I sin tid i DR har han arbejdet på mange dokumentarer, og gennem arbejdet på dem, har han lært at tilpasse sig til den lokation, han skal filme på.

- Når man laver dokumentarer og reportageserier, ved man aldrig helt, hvad det er, man kommer ud til. Så må man arbejde sig frem til en god løsning. Jeg prøver altid at gøre det lidt svært for mig selv, for så er det sjovest, siger han.

’Værsgo til prøve’

Tilbage i skolegården efter optagelserne ved vandet gør et par rekvisitører scenen klar. De spreder blade, rykker lidt rundt på et par tønder og sørger for at dække diverse skilte og skinnende hundekroge til med tape.

De to skuespillere ankommer til scenen sammen med tre børn, der skal spille skoleelever.

- Kan jeg ikke lokke jer til at flytte den tønde ved døren, så jeg ikke vælter over den, når jeg bakker med kameraet, spørger Morten Krüger rekvisitørerne, der hurtigt får rullet tønden væk.

-Værsgo til prøve, råber indspilningslederen, og skuespillerne, statisterne og produktionsholdet indtager deres positioner.

Døren ind til skolen går op. To skoledrenge kommer løbende ud og fortsætter rundt om et hjørne, mens skuespiller Thomas Kirk kommer om samme hjørne og ind i skolegården. Skuespillerinde Stine Primdahl og en skolepige kommer ud ad døren, pigen bliver sendt afsted, og lærerinden og skoleinspektøren går hinanden i møde, hvorefter lærerinden følger inspektøren ind, så han kan se sin nye arbejdsplads.

- Tak, lyder det først fra instruktøren og så fra indspilningslederen, der fortsætter:

- Skal vi sige, at det næste bliver en optagelse? Krüger, hvad siger du?

Under første optagelse kommer Morten Krüger til at gå forkert. Anden optagelse er en smule uskarp, og tredje optagelse skrottes, da Morten Krüger får øje på produktionsholdet i en refleksion i et vindue.

Det er koldt udenfor, så skuespillerne venter med at smide det varme overtøj, til de rigtige optagelser går i gang. Her er Morten Krüger i aktion med gimbalen under prøverne inden de endelige optagelser. (Foto: © Magnus Eg Møller)

Muligheder og begrænsninger

Morten Krüger beskriver skolegårdsscenen som ’ret straight forward’, og det er derfor, han har valgt, at der skal filmes med et gimbal-kamera. Simpelthen for at peppe det lidt op.

- Det handler hele tiden om at tænke på, hvordan man kan lave det fedt i det, man er i, siger han.

Men der er også grænser for, hvad man kan, for en serie som ’Grænseland’ skal nemlig være så historisk korrekt som muligt.

- Der er jo ingen af os, der har været i 1882, så vi ved ikke med sikkerhed, hvordan tingene har set ud. Derfor prøver vi at fokusere på historien frem for lokationen, og det gør, at vi eksempelvis ikke skyder så store billeder her i Den Gamle By. Vi skyder tættere, så det ikke er Den Gamle By, der er i fokus. Det er historien, fortæller Morten Krüger.

Inspiration fra Netflix-serier

Selvom ’Grænseland’ foregår for længe siden, og selvom den skal være så historisk korrekt, som det kan lade sig gøre, kan man sagtens trække på det moderne for at finde inspiration.

Morten Krüger henter for eksempel inspiration fra de serier, han ser på Netflix, HBO og andre streamingtjenester:

- Jeg ser rigtig mange serier, og jeg spørger altid mig selv, hvorfor jeg ser dem. Svaret er som regel, at det er fordi, de er fedt lavet – men hvad er det så, der gør dem fede? Det forsøger jeg at aflæse, og så lader jeg mig inspirere af det. Jeg vil gerne lave noget, som folk tænker, at de gerne vil tænde fjernsynet eller klikke ind på DRTV for at se.

Fotoassistent Mark Grotkjær Lauritsen hjælper Morten Krüger med at indstille kameraerne og finde det rigtige udstyr frem. Når Morten Krüger har en assistent med, har han selv mere tid til at snakke med statisterne, og det er særlig vigtigt, når der er tale om børn. (Foto: © Magnus Eg Møller)

De sidste optagelser

Efter tre forsøg med scenen i skolegården, der på grund af små fejl ikke var gode nok, indtager holdet igen deres positioner. Morten Krüger tager plads ved døren, og følger med sit kamera de to drenge, der kommer ud og forsvinder om et hjørne. Rundt om hjørnet kommer skoleinspektøren. Morten Krüger følger ham tæt med gimbalen, mens han går lærerinden i møde. Et par ord udveksles på tysk, inden lærerinden følger skoleinspektøren ind i skolebygningen og lukker døren bag sig. Morten Krüger smiler.

- Den var god, udbryder han.

Scenen er i kassen.

Grænseland er planlagt til visning på DR1 i foråret 2020.