Der er røg i luften i Odeon i Odense. Ikke fordi det brænder, men fordi røgmaskinerne kører, så lokalet er klar til det store lysshow til aftenens Kronprinsparrets Priser.
Ved et lille bord i hjørnet af det store backstage-lokale ved siden af scenen sidder Sidsel Klostergaard fra DR Events og Partnerskaber blandt mixerpulte, skærme, masser af kasser og mindst lige så mange kabler.
I knap en uge har hun været i Odense for at sørge for, at alt kører som smurt, når Kronprinsparret, prismodtagerne, musikerne og alle de andre gæster går på scenen eller ser på, når det store show løber af stablen om aftenen.
I sin rolle som produktionsleder har hun det overordnede ansvar for begivenheden, ligesom hun står for planlægning og alt det praktiske. Ud over at være produktionsleder er hun også indspilningsleder. Det betyder, at hun også skal sørge for at selve indspilningen går, som den skal – at tidsplanen holdes, at lyd og lys virker, og at alle er briefet om deres rolle i showet.
Telefonen gløder
Når Sidsel Klostergaards telefon ikke ringer, er det fordi hun allerede taler i den, og på samme tid taler hun med og instruerer folkene omkring sig i Odense.
Medarbejdere fra produktionsholdet kommer lige så stille dumpende ind i backstage-lokalet i Odeon. I alt er cirka 70 medarbejdere fra DR på arbejde i forbindelse med prisuddelingen – og derudover flere freelancere. Nogen har været her hver dag den sidste uge, mens det for andre er første dag.
En stor del af produktionsholdet er det samme, som det plejer at være, og det er tydeligt, at mange af dem kender hinanden. De griner, joker og kalder hinanden kælenavne.
- Hej ’Schnitzel’, har du et backstagekort til mig, spørger en nyankommen mand.
- Det kan du tro. Alt vel? Har du sovet godt?
Trængsel omkring produktionslederen
Der opstår indimellem trængsel omkring Sidsel Klostergaards bord, fordi folk står i kø for at komme til at snakke med hende. Hun tager det roligt og med et smil, og det gør folkene omkring hende også.
- Hun er en travl dame, men det er jo også hende, der skal have styr på det hele, siger en kvinde og griner.
Mens de andre går til frokost, bliver Sidsel Klostergaard tilbage på sin plads og spiser en halv Nupo-bar, inden hun igen er på vej videre.
Holdet taler med hinanden over ’regi-sæt’ – en form for walkie-talkies, og selv når Sidsel Klostergaard ikke er i nærheden, kan man høre hendes navn eller hendes stemme gennem kollegernes regi-sæt.
Tid til lydprøver
En af aftenens optrædende, komikeren Mahamad Habane, er ved at være klar til at gå på scenen til en lydprøve. Sidsel Klostergaard tager plads midt på scenen og lader som om, hun er en af aftenens værter. Mahamad Habane skal prøve at lave sin entre, sådan som han har tænkt sig at gøre det om aftenen.
- Når du så er færdig, så kommer applausen, og så går du ud, der hvor du kom ind, siger Sidsel Klostergaard til Mahamad Habane og fortsætter gennem sit regisæt:
- Så er det tak til prøve.
Næste levende billede på scenen er operasangerinden Elsa Dreisig. Med sig har hun en pianist, men flygelet på scenen står i vejen for det gode TV-billede.
Efter lidt rykken frem og tilbage får de placeret flygelet et sted, der ikke forstyrrer billedet på TV-transmissionen, og Elsa Dreisig kan gennemføre sin lydprøve.
- Det var meget, meget smukt, og vi er meget rørte. Hvis I ikke har noget, så er vi færdige for denne gang, lyder det fra Sidsel Klostergaard.
Vandflasker til ’prismodtagerne’
En stor del af Sidsel Klostergaards arbejde til showet handler om at udstråle overskud, når hun briefer og taler med prismodtagerne, for når hun virker rolig, giver det også en ro hos dem.
Til generalprøven handler det imidlertid mest om de optrædende – alle prismodtagerne bliver briefet senere på dagen. Til generalprøven er prismodtagerne og kronprinsparret er erstattet af frivillige, og priserne, der om aftenen skal overrækkes, er erstattet af små vandflasker. Sidsel Klostergaard tæller ned:
- Stand by til generalprøve om 10, 9, 8, 7…
En af de frivillige prismodtagere kommer på scenen for at modtage sin ’pris’ og holde en takketale.
- Det er meget vigtigt, at I bliver ved med at tale, til jeg siger stop, siger Sidsel Klostergaard, inden hun tager plads ved siden af scenen.
En ung kvinde går på scenen med en flaske vand, da ’kronprinsen’ har sagt tillykke til ’prismodtageren’.
- Jeg sender dig ind lidt før næste gang, Mathilde, for der er lidt længere, end jeg havde regnet med, siger Sidsel Klostergaard.
En næsten problemfri generalprøve
Under generalprøven stopper Sidsel Klostergaard både Hjalmers og Jadas optrædener efter få sekunder. Lyset er ikke, som det skal være, men det bliver hurtigt fikset.
Under Hjalmers koncert bliver en kæmpestor skærm hejst ned fra loftet med retning mod korsangerne.
- Kig op alle sammen, råber Sidsel Klostergaard.
- Og koret husker også lige, at I ikke har jeres backstagekort om halsen i aften.
Som Sidsel Klostergaard siger, skal der helst være lidt problemer under generalprøven, så de kan få styr på dem inden det rigtige show, men det skal helst ikke gå hen at blive farligt.
Efter generalprøven bliver prismodtagerne briefet inde i salen, og hvis de har lyst, får de også lov til at øve deres tale fra talerstolen på scenen.
Sidsel Klostergaards vigtigste råd - et råd, der går igen flere gange i løbet af dagen, er, at de skal huske at nyde det og være sig selv.
Fejlfri finale
Lyset bliver slukket backstage, og publikum begynder at indtage deres pladser i salen. Bag scenen render folk rundt med lommelygter og pandelamper for at kunne se, hvad der foregår. Bundterne med kabler og ledninger er dækket af dørmåtter og neongrøn tape, så man ikke snubler over dem i mørket.
Alle er klædt i sort, så de kan holde sig i det skjulte bagved og ved siden af scenen under showet, så de ikke stjæler opmærksomheden fra det, der foregår på scenen.
Da værterne Kåre Quist og Stephanie Surrugue har budt velkommen, og Kronprinsparret har indtaget deres pladser på forreste række midt for scenen, går det løs.
Sidsel Klostergaard følger med fra sin plads ved siden af scenen sammen med en mand, der sørger for, at talerstolen kommer på scenen på de rigtige tidspunkter, og kvinden, der skal overlevere priserne til kronprinsparret, så de kan give dem videre til prismodtagerne.
- Værsgo til ’hands’, siger Sidsel Klostergaard i regisættet, og en gruppe ’stagehands’ skynder sig på scenen og skifter instrumenterne fra første optræden ud med instrumenterne til den næste.
Fejlene fra generalprøven er blevet rettet, og det rigtige show kører fuldstændig som planlagt. Efter halvanden time med masser af knald på er showet slut, og fire prismodtagere er blevet belønnet for deres arbejde. Lyset bliver igen tændt.
Debriefing og nedpakning
Efter at have lykønsket prismodtagerne og rost de optrædende samler Sidsel Klostergaard produktionsholdet til debriefing bag scenen.
Der bliver udvekslet grin, jokes og krammere, og det står klart, at aftenens arbejde har været en succes.
- Tusind tak for i dag. Jeg er seriøst imponeret, og jeg er lige ved at tude. Mere end sidste år, lyder det fra Sidsel Klostergaard, der fortsætter:
- Og så kommer det kedelige. Vi skal have pakket det hele ned igen, og jeg satser på, at vi kan være færdige allerede klokken 02.30.