Lene bringer læserne helt tæt på historierne

På dr.dk/tætpå kan brugerne stille spørgsmål direkte til eksperter, erfaringspersoner og debattører i forbindelse med aktuelle historier. Konceptet skal engagere især yngre personer.

Journalist Lene Koogi er med til at finde de emner, der egner sig til 'Tæt på'. (Foto: © Astrid Bagge-Kjær)

Hvor farlig er coronavirus for unge og friske?

Hvor mange friår mellem bachelor og kandidat kan man holde, og skal man gøre noget i den forbindelse?

Findes der reelt racisme i dagens Danmark ifølge jer?

Det er bare nogle af de mange spørgsmål, brugerne har stillet i liveformatet ’Tæt på’ på dr.dk. Formatet skal netop engagere læserne og give dem svar på de spørgsmål, de selv går rundt med om et bestemt emne. Det fortæller journalist Lene Koogi. Hun er med til at finde de emner, der egner sig til ’Tæt på’:

- Det kan være en nyhedshistorie, en begivenhed, et tv-program eller en podcast, hvor det vil være oplagt, at brugerne kan stille deres egne spørgsmål til en eller flere hovedpersoner.

- Vi arbejder med tre typer af hovedpersoner: Mennesker, der deler ud af egne erfaringer eller oplevelser – for eksempel forældre til børn, der mistrives, og kan fortælle, hvordan de håndterer situationen. Så er der eksperter – både eksterne og vores egne i DR – som med deres viden kan gøre brugerne klogere på for eksempel corona eller studieoptag. Og endelig er der debattører, der kan give deres indspark til en debat – eksempelvis om racisme i Danmark, siger Lene Koogi.

Først live - så artikel

En ’Tæt på’ kører typisk en time live på dr.dk med spørgsmål fra brugere og svar fra hovedpersoner. Efterfølgende lever den videre som artikel på dr.dk med ny rubrik og måske et nyt billede, så andre læsere kan få glæde af de svar, der er givet.

- Brugerne stiller spørgsmål, som vi måske ikke selv kommer på. Jeg tror, det er fordi, vi tager emner op, som optager danskerne, og så gør vi meget ud af at finde de helt rigtige hovedpersoner, som folk har lyst til at stille spørgsmål, siger Lene Koogi.

I gennemsnit udkommer der fem ’Tæt på’ om ugen. De første måneder af coronakrisen var tallet højere. Her blev der også stillet rigtig mange spørgsmål i de udgaver, som handlede om corona – ligesom brugertallene nåede nye højder.

Kan forvente at komme tæt på hos DR

De tre mest læste ’Tæt på’ i 2020 har henholdsvis 194.300 brugere, 189.700 og 161.500. De handler alle om corona.

- Det er fedt, at vi har et format, der kan oplyse danskerne en-til-en. ’Tæt på’ tager hensyn til brugerne, der kan stille nysgerrige spørgsmål og få svar, som de ellers ikke ville få. Det er værdifuldt for brugerne og for DR, siger Néte Gerlach, redaktør for sociale medier i DR Nyheder Digital.

Hun fortsætter:

- Brugerne kan have en forventning om at komme tæt på hos DR. På sociale medier giver vi også mulighed for at stille spørgsmål og komme tættere på eksperter, cases, politikere og journalister. ’Tæt på’ er dr.dk’s bud på direkte kontakt med mennesker, man normalt ikke ville møde. Du får så at sige lov til at holde mikrofonen og komme tæt på den person, der er omdrejningspunktet for den pågældende ’Tæt på’. Du kan blive klogere på andre mennesker, samfundet og aktuelle emner.

’Tæt på’ sigter mod at nå en yngre målgruppe – de 25-31-årige – og engagere denne gruppe i nyhedsstrømmen.

- Jeg synes, det er en af de fedeste public-service-platforme at udkomme på, fordi den supplerer vores andre platforme rigtig godt. ’Tæt på’ tager fat på det, vi taler om, eller kommer til at tale om – med brugerengagement og et andet tvist på historien. Jeg er mega stolt af at være med til at lave det, smiler Lene Koogi.

Udforsk 'Tæt på' her.