DR forsøger hele tiden at rykke grænserne for, hvordan den digitale journalistik kan se ud, og hvilke oplevelser den kan give DR’s brugere. Kort sagt stræber DR efter at være et sted, hvor brugerne ved, at de både kan forvente et højt niveau i form og i indhold. Her er 3D ét af mange digitale greb, der bliver arbejdet med.
Karen Lerbech Pedersen er journalist hos DR Ung Digital, der blandt andet står for kulturdækningen på dr.dk. Her skriver hun primært om historie. Hun var blandt andet med til at lave det digitale indhold på dr.dk i forbindelse med DR-serien om Frederik IX, og nu har hun også været med til at lave 3D-visualiseringen af Dronning Margrethe.
- I 2019 lavede min gode kollega Søren Dalager Ditlevsen - i samarbejde med DR Viden - en 3D-udgave af dronningens far, Frederik den 9. Der var det tydeligt, at den form for digital formidling kan noget særligt. Gennem 3D blev den her konge, som døde for snart 50 år siden, levende i sit eget digitale univers. På samme måde er dronningens tidlige historie – fra før hun blev dronning – en historie, vi primært kender fra sort-hvide fotografier og smalfilm. Her giver 3D os muligheden for at give den sort-hvide historie et nyt liv, fortæller Karen Lerbech Pedersen.
Udfordrende arbejde
Det har krævet meget research og arbejdet har været udfordrende på nogle punkter.
- En 3D-model kræver rigtig meget fornemmelse for den sigende detalje, så man kan afkode, hvilken person, der er lavet en 3D-model af. Det skal simpelthen ligne den person, man modellerer – ellers kan det være lige meget. Og det er bare helt vildt svært. Der skulle laves tre versioner af Dronning Margrethe – en 13-årig, en 18-årig og en 31-årig version. Især den ældste version var krævende, for her har vi hende i en periode af sit liv, hvor mange kan genkalde sig, hvordan hun så ud på dét tidspunkt. Vi kender billederne af hende på balkonen den dag i 1972, hun blev udråbt til regent. Så her blev der altså kælet ekstra meget om detaljerne – helt ned til hvordan håret falder, og hvordan Elefantordenen er placeret, fortæller Karen Lerbech Pedersen.
Som de fleste andre historier, Karen Lerbech Pedersen laver, startede det i bøger og billedarkiver. De vidste, at de ville tage udgangspunkt i dronningens garderobe, for dronning Margrethe er om noget kendetegnet ved sin både farverige og kreative tøjstil. Tøj kommunikerer og dronningens garderobe fortæller i Karen Lerbech Pedersens optik utrolig meget om hende som person og monark.
Ikke bare en kjolekavalkade
- Det var dog vigtigt for mig, at det ikke bare blev en kjolekavalkade. Der skulle være en klar historie og rød tråd bag de tøjsæt, vi valgte. Jeg har altid ment, at en af de mest fascinerende historier om Dronning Margrethe er historien om, at hun jo slet ikke blev født som tronfølger – fordi kvinder på daværende tidspunkt ikke kunne arve tronen. Så jeg begyndte at undersøge, om vi kunne fortælle dén historie gennem hendes tøj og det kunne vi, fortæller Karen Lerbech Pedersen.
Men Karen Lerbech Pedersen var langt fra alene i projektet. For foruden hende som journalist har holdet bestået af en ekstern animator, August Kyrø, som lavede 3D-modellerne, en grafiker, Mathis Birkeholm Duus fra DR Viden, som sørgede for at endelige præsentation af produktet. Der var også tre programmører - Jesper Winther, Casper Glumsøe og Tommy Faldt, ligeledes fra DR Viden – og så to gange redaktører til henholdsvis indhold og form: Søren Bygbjerg og Lasse From.
Se her hvordan en af modellerne i 3D af Dronning Margrethe så ud: