Ved første øjekast kunne det ligne en tv-produktion som de fleste. Klokken er 8.30 fredag morgen, og lysmand, lydtekniker, fotografer, teko, produktionsleder med flere er ved at gøre klar til dagens optagelser i DR Byens studie 9A.
Men at der er noget særligt over netop denne produktion, bliver klart, da tre ældre personer og to dukker møder ind på settet.
- Godmorgen, Kjeld, siger skuespiller Hanne Willumsen på 81 til sin kollega.
- Godmorgen. Jeg har sovet syv timer i streg i nat, svarer 82-årige Kjeld Nørgaard.
- Så er der en, der er frisk, smiler instruktør Katrine Hauch-Fausbøll på 75. Hun har ikke sovet helt så meget forud for dagens optagelser.
Det er præcis 50 år siden, de tre lavede de første afsnit af Kaj og Andrea.
Fra 1971 til 1975 blev der produceret 83 udsendelser af ’Legestue’, hvor dukkerne var med. Nogle vil også kunne huske musiker Povl Kjøller fra disse udsendelser. Fra 1998-2007 blev der lavet 68 nye episoder af Kaj og Andrea, hvor skuespiller Christine Skou og musiker Ole Kibsgaard var ’menneskeværterne’.
Samlet igen til 10 nye afsnit
Nu er Katrine Hauch-Fausbøll, Hanne Willumsen (Andrea) og Kjeld Nørgaard (Kaj) samlet igen for at lave 10 nye afsnit med de populære dukker.
- Jeg lå i aftes og tænkte på, at som skuespiller har jeg haft de op- og nedture, som man nu har. Og så er det vidunderligt at have haft Kaj og Andrea. Det er noget særligt at lave de her dukketing. Det er dejligt at komme hjem. Det er ligesom en familie. Vi har det sjovt, fortæller Kjeld Nørgaard.
- Vi har kendt hinanden i 50 år, smiler Hanne Willumsen.
- Det er som at sætte sig op på en cykel. Man vælter ikke, når man kører. Det er fuldstændigt som før, og det er hyggeligt, siger Katrine Hauch-Fausbøll om det at være tilbage med ’the old gang’. Hun gik på pension i 2012.
De tre har sammen udviklet grundideerne og synopserne til de nye afsnit, og så har de fordelt manuskriptskrivningen imellem sig. De nye afsnit er til Minisjang, som er DR’s tilbud til de 1-3-årige.
- Det har været en udfordring, for vi har aldrig idemæssigt lavet det til så små børn før. Vi har fået lov at skrive til de 3-årige. Jeg har afprøvet nogle af emnerne på en 2-årig pige, jeg kender, og der har været god respons, fortæller Katrine Hauch-Fausbøll.
Optagelserne skulle egentlig være gået i gang i starten af året, men man har ventet på, at de tre skulle blive coronavaccineret. Det er de nu, og i dag er første optagedag.
I sort dragt til prinsesse-scene
Første scene er med Andrea. Hanne Willumsen har iklædt sig en sort dragt med sort hætte og sorte handsker. Det betyder, at hun kan stå op, uden at man kan se hende på billederne. I gamle dage kravlede hun og Kjeld Nørgaard rundt på gulvet for ikke at blive set.
- Det er lige før, vi er klar til optagelse. Jeg siger ’go’, når det er, kommer det fra Katrine Hauch-Fausbøll. Hun har sat sig ved et bord med en monitor og headset, så hun er i kontakt med kontrolrummet.
- Både lyd og billede er klar … standby … værsgo, siger instruktøren, og Hanne Willumsen går i gang med Andreas prinsessescene.
Det er ikke kun instruktøren og de to skuespillere, der er samlet igen til de nye optagelser. Katrine Hauch-Fausbøll har bedt om at få lysmand Robert Juhl, lydtekniker Anders Bech-Lassen og rekvisitør Anna-Britt Harding med. De tre var også en del af holdet under de seneste optagelser af Kaj og Andrea i TV-Byen i 1998-2007.
Kan I huske dengang...
- Jeg ved, hvad de kan, og jeg ved, at de synes, det er sjovt. Og det er vigtigt, fortæller Katrine Hauch-Fausbøll.
I løbet af dagen fyldes studiet da også af sætninger som ’kan I huske dengang …’, ’altså i gamle dage …’ og ’jeg kan godt huske det …’.
Lydtekniker Anders Bech Lassen, der tidligere har arbejdet i B&U, glæder sig over at være med på produktionen:
- Jeg smiler. Jeg har glædet mig til at være med. Alle, der var i det gamle B&U, tænker tilbage på, at det var en fantastisk tid. Man har det sikkert også godt i dag. Jeg kan huske, når folk sagde, at det var bedre i gamle dage. Sådan er det ikke. Det var bare en anden tid.
- Det er hyggeligt at være sammen. Det er de små ting, vi fokuserer på. Der er ikke så meget hype. Folk stoler på hinanden, siger lysmand Robert Juhl.
Anna-Britt Harding arbejder til dagligt som freelance-rekvisitør:
- Det var tilfældigt, at det kunne lade sig gøre. Men det er sjovt og hyggeligt. Jeg skaffer alle tingene efter manus – prinsesseting, kunstige kager med mere. Det er bare en fordel, at man har lavet det før, siger hun.
'Du kunne være mit barnebarn'
Men der er også nye, yngre folk med på produktionen. Runner Adam Chris Løve har fødselsdag.
- Tillykke. Hvor gammel bliver du? spørger Kjeld Nørgaard.
- 26.
- Du kunne være mit barnebarn, siger Kjeld.
- Ja, min bedstefar er vist også på din alder, smiler Adam Chris Løve, der som en krølle kan fortælle, at hans far var runner på Kaj og Andrea-produktionen i 70’erne.
Og da fødselsdagsbarnet spørger efter et billede med Kaj og Andrea til sin Instagram, går der ikke mange minutter, før alle yngre medarbejdere på produktionen står i kø for at få taget et billede med dukkerne.
- Det er ret forrygende, at vi gennem årene har kunnet samle generationer om Kaj og Andrea. Det har jeg været glad for at kunne. Dér ramte vi rigtigt, siger Kjeld Nørgaard.
Den gode stemning i studiet får endnu et løft, da næste scene er Kajs sang. En jazzet version af ’Hej med dig, jeg hedder Kaj’ fylder studiet, mens Kjeld Nørgaard lader dukken bevæge sig til musikken.
- Flot dukkeføring. Flot bevægelse i ben og arme. Jeg var meget imponeret over dine hænder, siger Katrine Hauch-Fausbøll.
Kaj med hjem i pose
Efter frokostpausen er Kaj og Andrea med i samme optagelse. Der skal laves 10 introer til de 10 afsnit.
- Hvis I kan være lidt tættere sammen, som var I kærester, instruerer Katrine Hauch-Fausbøll.
- Det vil Kaj ikke være, siger Hanne Willumsen med Andreas karakteristiske stemme.
- Så må du tvinge ham, kommer det fra instruktøren. - Vi tæller ned… 3, 2, 1 … værsgo.
- Tak. Det var godt.
- Ja, det er jo os, smiler Kjeld Nørgaard.
Den første optagedag er slut for de to skuespillere.
- Vil du have Kaj med hjem i weekenden? spørger Hanne Willumsen sin kollega.
Det vil Kjeld Nørgaard gerne, så han forlader studiet og DR Byen med Kaj i en stofpose og et ’tak for i dag’.
- Kom godt hjem, pas på dig selv, gamle mand, smiler Hanne Willumsen, inden hun også forlader settet med Andrea i en stofpose.
Nej, dette er ikke en tv-produktion som de fleste.