Det bliver en kuffert med godt blandet indhold, som medarbejderne fra DR Salg tager med og prøver at afsætte til omverdenen i den sydfranske by Cannes i næste uge. Da mødes TV-købmænd fra hele verden atter til MIPTV-messe, hvor programmer og indhold bliver solgt på kryds og tværs af TV-selskaber og produktionsselskaber.
Allerede inden serien har premiere på DR1 i næste måned har DR Salg en ny naturserie med, hvor Nikolaj Coster-Waldau er på ekspedition i Grønland. Her rejser skuespilleren, som er grønlandsk gift, gennem den smukke grønlandske natur, ligesom han beretter om menneskene, der bor der, deres klima og deres traditioner.
- Det er første gang, vi har en stor naturserie med, og vi har pæne forventninger til den. Der er både stort fokus på klimaet og smeltende isbjerge lige nu, ligesom Nikolaj Coster-Waldau er kendt af mange som superstjerne i serien ’Game of Thrones’, siger Maiken Maigaard, der er teamleder i DR Salg.
Hun har også store forventninger til dokumentaren ’Cold Case Hammerskjöld’, som Mads Brügger har lavet, og som senere bliver sendt på DR2. Dokumentarfilmen undersøger de mystiske omstændigheder omkring FN-generalsekretær Dag Hammarskjölds død i 1961 ved en gådefuld flyulykke i det daværende Rhodesia.
- Der er allerede en enorm international interesse for dokumentaren, efter at ’Cold Case Hammerskjöld’ havde verdenspremiere og fik prisen for bedste instruktion på den velrenommerede Sundance Festival i USA tidligere i år, forklarer Maiken Maigaard.
Julekalender er lavet om til otte afsnit
DR har også en stribe af DR’s dramaserier med – både nogle af dem, der har været vist, og nogle af dem, der indtil videre kun er ved at komme i kassen.
Efter at ’Bedrag III’ var udtaget til filmfestivalen i Berlin i vinter, får indkøberne i Cannes nu mulighed for at se hele serien, og her er interessen allerede stor. Derudover får de også chancen for at høre mere om den kommende DR-dramaserie ’Når støvet har lagt sig’, som bliver vist på DR1 fra januar 2020.
- Derudover har vi selvfølgelig hele bagkataloget med, ’Forbrydelsen’, ’Borgen’ og så videre, ligesom vi har sidste års DR-julekalender ’Theo og den magiske talisman’ med. Det er stort set kun i Norden, at man har julekalendere i 24 afsnit, så derfor er der nu blevet lavet en international udgave med otte længere episoder, siger Maiken Maigaard.
Hun håber, at ’Theo og den magiske talisman’ kan sælge internationalt, fordi den tager fat på universelle emner som sorg og død.
Opskriften på DR’s programmer
I Cannes får udenlandske TV-stationer og produktionsselskaber også mulighed for at sikre sig opskriften på flere af DR’s populære TV-programmer, hvis de har lyst til at vise dem i en lokal udgave.
Programserien ’180 dage på plejehjem’ fra DR2, ’Manipulator’, hvor Jan Hellesøe og Anne Glad på DR1 så på, hvordan vi bliver manipuleret i hverdagen, og ’Gintberg på kanten’ er blandt de DR-opfundne udsendelser, som DR vil prøve at få andre til at lave. Gintberg-udsendelserne bliver allerede lavet i flere lande, for eksempel Spanien, Canada og Østrig – med en lokal spasmager som vært.
- TV-stationer er hele tiden på udkig efter den originale idé og efter at give deres seere noget, de ikke har set før. Samtidig vil de gerne have noget, som har fungeret godt andre steder i verden. Derfor er der konstant efterspørgsel efter nye formater og indhold, siger Maiken Maigaard.
MIPTV bliver holdt i Cannes fra den 8.-11. april, og omkring 10.000 fra hele verden kommer til middelhavsbyen for at præsentere, sælge og købe indhold.