Eksemplerne fra 2018 er mange, men lad os bare starte med tre.
Jonatan Spang fik for eksempel TV-Prisen 2018 for at have lavet årets ’Bedste satire/comedy’ med DR2-programserien ’Tæt på sandheden’. Ramasjang-vært Silja Okking modtog hæder sidste år fra KLF, Kirke og Medier for at lave god public service til de yngste seere, og Pelle Peter Jensen, Sandra Mia Susgaard og Karen Straarup fra P3 kunne gå fra radiobranchens Prix Radio-uddeling i september med ikke færre end tre priser for podcasten ’Den nye stil – Historien om dansk rap’. Podcasten blev både ’Årets nyskabelse’, ’Årets musikprogram’ og ’Årets podcast’.
En optælling, DR har lavet, viser, at det faktisk skete 106 gange i 2018, at en DR-medarbejder, et DR-program eller et DR-projekt modtog en pris, og dermed blev året ganske indbringende, hvis man måler det i hyldest og hæder. Også i 2017 modtog DR godt og vel 100 priser.
Men selv om det er rart med anerkendelsen, betyder det så noget at få en pris? Er det noget, man kan bruge til noget, eller er det måske især noget, som giveren får noget ud af ved selv at få omtale?
Hos DR Salg, som blandt andet står for det internationale salg af DR’s programmer, er teamleder Maiken Maigaard slet ikke i tvivl om, at i hvert fald en del af priserne har stor betydning, og DR Salg nævner dem flittigt i sine nyhedsbrev til de internationale kunder, og når man to gange om året møder TV-købmænd fra hele verden ved de såkaldte MIP-messer i Cannes.
Højner opfattelsen af DR
- Priserne højner opfattelsen af DR’s brand og kvalitet, og de stempler DR’s programmer som gode, og nogle, man bør holde øje med. De internationale priser til DR-programmer batter selvfølgelig mere end de danske, men de tæller i hvert fald aldrig ned, siger Maiken Maigaard.
Ikke mindst priserne til DR’s TV-drama er noget, der batter, når DR skal sælge sine programmer internationalt, og i løbet af 2018 fik skuespilleren Lars Mikkelsen for eksempel en Emmy for ’Bedste mandlige hovedrolle’ i en international TV-serie.
- Hvis jeg skal fremhæve en, der har haft særlig betydning, er det den æres-Emmy, som DR’s generaldirektør Maria Rørbye Rønn modtog på vegne af DR i 2016 ”for vedholdende at have bidraget til udviklingen af original tv-dramatik”. Den blev der lagt mærke til, fordi det var et kvalitetsstempel af hele DR’s dramaproduktion, siger Maiken Maigaard.
Hun fremhæver også, at det ikke altid er en pris, der gør udslaget. Da tredje sæson af ’Bedrag’ i sidste måned var udtaget til anerkendte filmfestival Berlinale Series i forbindelse med Berlinalen i den tyske hovedstad og samtidig blev fremhævet som en TV-serie med stort potentiale, var det også noget, der kunne mærkes i DR Salg.
Giver længere liv til programmer
Maiken Maigaard mener samtidig, at priser kan være med til at ”holde liv” i programmer længere, end de ellers ville have det.
- Ofte har vi et program eller en dramaserie med til messe i Cannes, nærmest inden det er produceret og færdigt. Priser kommer typisk et halvt til et helt år efter at de har været sendt, og det giver os en ny anledning til at fremhæve programmerne og forhåbentlig få dem solgt, siger teamlederen fra DR Salg.
Her arbejder Kim Christiansen også. Han er redaktør for dokumentarer og co-produktioner, hvor DR samarbejder med TV-stationer og producenter i andre lande, der er parate til at skyde penge i kommende programmer - mod at de så kan vise dem først.
- Man kan sige, at det at få de rigtige priser er alfa og omega. Indkøberne og producenterne ser lidt på dem som stjerner fra anmeldere, forklarer Kim Christiansen, der blandt andet var inde over skabelsen af dokumentaren ’De sidste mænd i Aleppo’, der blev vist på DR2, og som undervejs både fik en pris på den velrenommerede Sundance Festival i USA og var nomineret til en Oscar i dokumentarkategorien.
- Opmærksomheden har medvirket til, at dokumentaren er blevet solgt til hele verden, forklarer Kim Christiansen, der også har store forventninger til Mads Brüggers dokumentar ’Cold Case Hammerskjöld’ om den svenske diplomat, som døde ved en flystyrt i 1961. DR har været co-producent på den, og viser den senere.
’Cold Case Hammerskjöld’ fik for nylig en World Cinema Documentary Special Jury Award for ’Bedste instruktør’, og straks efter købte det store amerikanske distributionsselskab Magnolia de nordamerikanske rettigheder til at vise den.
- Oversat til almindeligt dansk er det ret vildt. Det bliver ikke meget større - for dansk dokumentar, siger Kim Christiansen.
Giver faglig stolthed
Et andet eksempel på en pris, DR fik sidste år, var, at P4 Københavns morgenflade ’P4 Morgen’ modtog prisen som årets nyheds- og aktualitetsprogram, da radiobranchen i september holdt branchefesten Prix Radio.
Redaktionschef Casper Dall fra DR København siger, at det at modtage priser højner den faglige stolthed på redaktionen.
- Det er en stor, kollegial anerkendelse at få en Prix Radio for årets bedste nyheds- og aktualitetsprogram, og for P4 København var det kulminationen på en transformation, hvor vi netop gennem de seneste år har haft et stærkt fokus på at levere de mest relevante, regionale nyheder til vores godt en million ugentlige lyttere af ’P4 Morgen’, siger han og fortsætter:
- Når værter, producere, livereportere og nyhedsreportere hver dag arbejder stenhårdt – endda på skæve tidspunkter af døgnet – for at levere det skarpeste indhold på flere platforme, betyder den anerkendelse fra branchen og kolleger, der ligger i en pris, utrolig meget, og det giver fornyet energi til at fortsætte udviklingen. Det er med til at gøre, at vi holder os helt oppe på tæerne. Her hviler vi ikke på laurbærrene, siger Casper Dall.
’Ultra Nyt’ ryddede bordet
Hos ’Ultra Nyt’, der laver DR’s nyhedsudsendelser til børn, blev 2018 ganske specielt, hvad priser angår. Da redaktionen deltog i European Broadcasting Unions’ (EBU’s) Youth News Exchange Awards i november, ryddede programmet ganske enkelt bordet. Foran bidrag fra 27 lande hentede ’Ultra Nyt’ begge priser, der skulle uddeles: nemlig prisen for ’Bedste nyhedshistorie’ og prisen for ’Bedste børnedokumentar’.
- Det er sjovt med priser. De virker på os alle – store som små, siger redaktør Christina Johansen fra ’Ultra Nyt’.
Hun siger samtidig, at priserne kom meget belejligt efter et år med store, gennemgribende ændringer i selve formatet, publiceringsrytmen og redaktionens sammensætning.
- Da jeg i december 2017 præsenterer vores planer på en EBU-konference i Manchester, var det ikke alle, der syntes godt om ideen, om at vi forlod det klassiske nyhedsstudie og bevægede os ud blandt børnene. Året efter på samme konference fik vi to ud af to priser. Det var et kæmpe skulderklap, og sammen med stigende brugertal har det da helt klart styrket den fælles tro på, at vi har gang i noget fedt, siger Christina Johansen.
Senest har priserne også medført, at TV-folk fra Norge og Sverige gerne vil på inspirationstur til redaktionen i Aarhus for at se, hvordan ’Ultra Nyt’ gør – og Christina Johansen glæder sig over, at priserne også har haft den betydning.
DR er også allerede godt i gang med at høste priser i 2019. I de første måneder af året er det allerede blevet til cirka 30 priser til DR’s programmer og værter, blandt andet ved TV-Prisen i januar og Robert-uddelingen i februar.