DR er klar med undervisningsmateriale: Nu skal det være slut med at være ’alene hjemme på nettet’

DR’s læringsunivers, DR Lær, giver nu børn, lærere og forældre værktøjer til at tage snakken om ubehageligt indhold og også til at prøve at undgå det.

DR’s læringsunivers, DR Lær, giver nu børn, lærere og forældre værktøjer til at tage snakken om det ubehagelige indhold og også til at prøve at undgå det. Foto: DR.

Da DR i foråret i programserien ’Alene hjemme på nettet’ skildrede børn og unges oplevelser med ubehageligt indhold på nettet, som de ikke selv har bedt om at se, kom der uhyggelige tal frem i en undersøgelse, som Epinion lavede for DR.

Tre ud af fire børn mellem 9 og 14 år har set ubehageligt indhold på nettet. Samtidig fortalte hver tredje fra undersøgelsen, at de hver uge støder på ubehageligt indhold i form af for eksempel videoer af tortur, selvmordsforsøg, krig og mord.

Hos mange af de unge sætter indholdet sig fast, og hos nogle giver det sig også udslag i søvnløse nætter, angst og manglende lyst til at komme i skole.

DR’s læringsunivers, DR Lær, giver nu børn, lærere og forældre værktøjer til at tage snakken om det ubehagelige indhold og også til at prøve at undgå det. Fredag den 28. juni lancerer DR et nyt undervisningsmateriale til DR-dokumentarserien ’Alene hjemme på nettet’. Materialet er tiltænkt til dansk i 7.-9. klasse, og håbet er, at en række af landets skoler i næste skoleår vil kaste sig over det og også aktivere børnenes forældre i snakken.

Hvad kan børn selv gøre?

- Undervisningsmaterialet tager udgangspunkt i de tematikker, som ’Alene hjemme på nettet’ så tydeligt viser. Blandt andet at mange børn og unge er alene på nettet med ubehageligt indhold. Derfor vil vi gerne vise, at børn ikke behøver være alene med deres oplevelser og følelser. Vi fokuserer på, hvad de konkret kan gøre, hvis de oplever ubehageligt indhold på nettet. For eksempel hvordan de kan tale om det med en voksen, siger tilrettelægger Louise Pilegaard fra DR Lær.

Hun har med lanceringen premiere på sit første undervisningsmateriale og har blandt andet en baggrund hos DR Nyheder og DR’s nyhedsudsendelse for de 9-14-årige, ’Ultra Nyt’.

- Jeg synes, det er så meningsfyldt at gøre noget her. ’Alene hjemme på nettet’ viste med al tydelighed, at vi rammer ned i et kæmpeproblem, og at børn – også uden de ønsker det, scroller ned over videoer, der kan være meget ubehagelige. Jeg håber, undervisningsmaterialet kan være med til at sikre, at børn bare lidt bedre kan gennemskue de sociale medier og deres algoritmer, siger Louise Pilegaard.

Vært på undervisningsmaterialet

Som på meget andet undervisningsmateriale fra DR Lær er der en vært på det hele. Det er her P3-vært Tine Maria Nielsen, som mange i målgruppen også kender fra Instagram og som youtuber.

- Jeg har selv været med til at teste bud på værten blandt målgruppen, og Tine Maria var oplagt. Hun har en troværdighed om det at færdes på nettet og sociale medier blandt 7.-9. klasse-eleverne, forklarer Louise Pilegaard.

Undervisningsmaterialet er blevet til i et nært samarbejde med Red Barnet. I videoer i materialet medvirker blandt andre psykolog Per Frederiksen, som kommer med gode råd til, hvad man kan gøre, hvis man ser ubehagelige ting på nettet og sociale medier. Samtidig har pædagogisk konsulent i dansk i udskolingen - Jan Frydensbjerg fra VIA Center for Undervisningsmidler i Aarhus - været med til at sikre, at materialet lever op til de krav, der er til danskundervisningen i 7.-9. klasse.

Tre ud af fire børn mellem 9 og 14 år har set ubehageligt indhold på nettet, viser en undersøgelse som Epinion har lavet for DR. Foto: DR.

Skal give handlekraft

- Et af de vigtige mål med undervisningsmaterialet er også at give børn og unge handlekraft. Både så de ved, hvem de kan tale med, men for eksempel også give dem råd om, hvordan de med helt få ændringer i indstillingerne kan nulstille deres feed på for eksempel TikTok og begynde på en frisk, forklarer Louise Pilegaard.

I det hele taget giver undervisningsmaterialet også en mulighed for, at børn kan høre om andres oplevelser med ubehageligt indhold eller fortælle deres klassekammerater om deres oplevelser og følelser med det tvivlsomme indhold – hvis de altså selv vil.

- Med projektet vil vi også gerne give lærerne redskaber til at få forældrene i spil. Derfor er en del af undervisningsmaterialet fra DR Lær en såkaldt samtalestarter og et forældrebrev, der briefer forældrene om, at børnene er i gang med dette forløb. Det gør vi blandt andet, fordi lærerne ikke kan stå alene med opgaven, og fordi det i høj grad er forældrenes ansvar at tale med deres børn om deres færden på sociale medier, og hvordan det er pludselig at se noget, man ikke har ønsket at se, siger Louise Pilegaard.

Lærere forbereder næste skoleår lige nu

Hvis nogen undrer sig over, hvorfor undervisningsmaterialet kommer samme dag, som de fleste skoler går på sommerferie, er der en forklaring.

- Mange lærere sidder inden sommerferien og tager stilling til, hvilke undervisningsforløb de vil bruge i det kommende skoleår. Derfor håber vi selvfølgelig, at de bliver opmærksomme på netop det her forløb. Blandt andet fordi det er en meget aktuel problematik, som mange elever vil kunne genkende, siger Louise Pilegaard.

Redaktør Johanne Bagge fra DR Lær glæder sig over, at undervisningsmaterialet nu er klar.

- ’Alene hjemme på nettet’-programmerne var en øjenåbner for mange voksne – både lærere og forældre. Med undervisningsmaterialet her giver vi både værktøjer til at lærerne kan arbejde med det i skolerne og mindst lige så vigtigt til at styrke dialogen mellem børn og forældre. Her kan DR spille en særlig rolle, fordi vi netop producerer indhold til både børn og voksne i deres fritid og samtidig er til stede i skolerne, siger hun.

Undervisningsmaterialet til ’Alene hjemme på nettet’ kan ses på dr.dk/skole her.