Koncertform hitter: DR får noget originalt ud af noget kendt med soundtrack-koncerter

DR Symfoniorkestrets koncerter med musik fra biograffilm, tv-serier og computerspil er blevet et tilløbsstykke – både i DR Koncerthuset, på TV og sociale medier. Koncerterne udløser også fanpost og en helt særlig kontakt med brugerne.

  • Der er godt gang i Koncertsalen, når der er soundtrackkoncerter. Her er det fra ‘Fantasymphony II - A Concert of Fire and Magic’, som blev holdt i april 2023. (Foto: © Nikolaj Bransholm)
  • Jakob Stegelmann har været vært for en lang række af soundtrackkoncerterne, og snart er der også ’Stjerner & Striber’-koncerter på vej med Stéphanie Surrugue. (Foto: © Nikolaj Bransholm)
  • Hotel Babylon var en soundtrackkoncert musik fra de glade 20’ere og musik fra film og serier som ’Babylon Berlin’ og The Great Gatsby’, som DR Symfoniorkestret og DR Big Band holdt i fællesskab i maj 2023. (Foto: © Flemming Bo Jensen)
1 / 3

Selvfølgelig har tonerne fra Beethoven, Carl Nielsen og Mozart lydt i DR Koncerthuset i 2023, hvor DR endda kunne markere, at de traditionsrige torsdagskoncerter har trukket publikum i sæderne og til højttalerne i 90 år.

Men også musikken fra de bedste adventurefilm, Hollywood-klassikere, computerspil og 100 års Disney-produktioner trak tusindvis af publikummer til DR Koncerthuset i det forgangne år. Aldrig tidligere har så mange været til en såkaldt soundtrack-koncert i DR – eller konceptkoncerter, som de bliver kaldt internt i DR, som tilfældet var i 2023. Dertil skal lægges, at koncerterne og værker fra dem også hitter både på TV og sociale medier verden over.

Alene det seneste år har rundt regnet 25.000 været til en soundtrack-koncert i DR, og siden den første koncert med musik fra biograffilm, tv-serier og computerspil blev holdt i 2016, har flere end 100.000 oplevet dem live.

- Faktisk startede de lidt ved et tilfælde. DR skulle dengang have samarbejdet med andre danske kulturinstitutioner om at åbne dørene, og DR Symfoniorkestret var booket. Desværre blev projektet aflyst, og i stedet kom der er forslag om, at vi kunne prøve at lave koncerter med filmmusik frem for at give folk en torsdagskoncert ekstra i den uge, forklarer redaktionsleder og producent Nicolai Abrahamsen fra DR Koncerthuset.

Han var selv med i udviklingen af dem helt fra start, og det første år bød DR Symfoniorkestret blandt andet på tre soundtrack-koncerter på en uge med musik fra Tim Burton-film – det er ham med Batman, musik fra tv-serier og musik fra Lars von Triers film.

- Det var alt for meget på en uge, lærte vi. Men vi fandt også ud af, at folk rigtig gerne ville komme til dem, og at vi kunne få fat i et publikum, som måske ikke er vant til at komme at høre et orkester live, men som godt kunne lide oplevelsen med musik, de kender, siger Nicolai Abrahamsen.

Fra eksperiment til strategi

Hvor starten var forholdsvis eksperimentel, har DR i dag lagt en nøje strategi for soundtrack-koncerterne. For eksempel hvad der er en koncept-koncert, at de skal produceres på præmisser, der balancerer TV-oplevelsen og live-oplevelsen, så de alle kan sendes og vises, og senest også så de fungerer som et sted, hvor DR’s kor og orkestre fra tid til anden kan samarbejde på kryds og tværs og måske også finde ny inspiration hos hinanden.

- Når vi udvælger, hvad der skal være soundtrack-koncerter, er det vigtigt, at de fungerer for et symfoniorkester, og at de også hver skal kunne fylde Koncertsalen fire gange. For der er også visse omkostninger ved at producere dem. Derudover skal koncerterne også have en rigtig god vært, og ikke mindst Jakob Stegelmann har trukket et stort læs der. Folk elsker ham, og han er i en god dialog med folk. Men vi har også haft en del andre, siger Nicolai Abrahamsen.

DR’s orkestre har enkelte gange spillet lydsiden til en film, der vises på lærred, men det er man gået væk fra igen ved soundtrackkoncerterne.

- Der er ingen grund til at sidde og have en dårlig bio-oplevelse i DR Koncerthuset, når biografer over hele landet er bygget til at give folk en god oplevelse. Vi skal lave noget originalt ud af noget kendt i stedet, understreger Nicolai Abrahamsen.

Markant anderledes end de øvrige koncerter

Selv om GDPR-regler og billetbooking-systemet betyder, at DR ikke helt ved lige så meget som før i tiden om koncertgængerne til de enkelte koncerter, er det tydeligt, at soundtrack-koncerterne har givet nye og også yngre kunder i sæderne i DR Koncerthuset. Ved gaming-koncerterne med musik fra computerspil er der en overvægt af 25-35-årige, oplever Nicolai Abrahamsen.

- Det har aldrig været vores ambition, at vi vil flytte publikum fra torsdagskoncerterne til soundtrackkoncerterne, men vi kan se, at der er en del gengangere – måske soundtrack-koncerterne også har gjort nogle nysgerrige efter at komme til andre symfoniske koncerter også, siger han.

At DR Symfoniorkestrets soundtrack-koncerter bliver vist på TV og delt på DR Koncerthusets sociale medier – ikke mindst YouTube – har også betydet, at koncerterne har fået et kæmpe publikum – endda over hele verden. Faktisk har sammenlagt omkring 500 millioner seere set DR Symfoniorkestret spille musik fra biograffilm, tv-serier og computerspil siden starten på soundtrackkoncerterne i 2016.

- Koncertoptagelserne bliver distribueret internationalt, og selv om det i mange tilfælde er små platforme, de kommer på, er der aftaler med rigtig mange. For eksempel kan man se soundtrackkoncerterne fra DR på alle Lufthansas langdistancefly, og den tyske public service-kanal ZDF har også købt dem, så man her kan streame dem digitalt, forklarer Nicolai Abrahamsen.

Også på digitale platforme I eksempelvis Kina, USA, New Zealand, Belgien, Macao, Portugal og flere steder i Sydamerika, kan man se DR’s soundtrack-koncerter.

  • Jakob Weber, der er 2. solojanitshar i DR Symfoniorkestret, oplever nu at få fanpost fra koncertgængere, hvad han ikke har fået tidligere. Her er fra han fra ’Fantasymphony II’-koncerterne. Foto: Nikolaj Bransholm.
  • Katarzyna Bugala, som er bratschist i DR Symfoniorkestret, er meget begejstret for soundtrack-koncerterne, og i løbet af sin studietid studerede hun soundtracks og det at spille dem. Foto: Dimitri Golovanov.
1 / 2

Fanpost fra udlandet

Jakob Weber, der er 2. solojanitshar i DR Symfoniorkestret, elsker at mærke, hvordan publikum reagerer, når orkestret spiller musik fra de store, episke film. Og både han og flere andre musikere i DR Symfoniorkestret har oplevet, hvordan mødet med soundtrack-publikummet har fået en ekstra dimension de seneste år. De har fået personlig fanpost fra udlandet.

- Filmmusik-fans skriver til os privat – simpelt hen for at udtrykke deres begejstring for orkestret og vores koncerter. De skriver, at musikken giver dem gåsehud og tårer i øjnene, siger Jakob Weber og tilføjer:

- Engang kom en canadier op på scenen og hilste på mig efter en koncert. Han var rejst over 6.000 km med sin familie for at høre koncerten. Det var lidt af en overraskelse – men det viser sig, at der er flere og flere, som kommer rejsende for at opleve vores koncerter, siger han.

Nicolai Abrahamsen har oplevet det samme:

- Jeg har hilst på en mand, der var kørt helt fra Serbien for at høre DR Symfoniorkestret spille Morricone, og en koncertgæst i kørestol var rejst hertil helt fra Midtvesten i USA til DR Byen. Hans største drøm var at møde Christine Nonboe, der var solist i vores ’Duellen’-koncerter med musik fra ikoniske mafia- og westernfilm, og det ønske fik vi også opfyldt. Hun stod jo lige ude bagved, smiler han.

Nyt perspektiv på filmene

Katarzyna Bugala, som er bratschist i DR Symfoniorkestret, er også meget begejstret for soundtrack-koncerterne:

- Meget filmmusik er symfonisk musik af virkelig høj kvalitet. Jeg brugte selv en del af min konservatorietid på at spille og studere soundtracks både i USA og Tyskland, og jeg tror, at vi er med til at give det dedikerede filmpublikum et helt nyt perspektiv på filmene, når vi folder musikken ud live, siger hun.

Katarzyna Bugala tilføjer, at hun synes, det er fantastisk, at soundtrack-koncerterne gør så stort et indtryk på publikum.

- Tænk, at vi kan få lyden af et stort symfoniorkester så bredt ud – også til et publikum, som måske ikke normalt ville komme i en klassisk koncertsal, siger bratschisten.

’Stjerner & Striber’-koncerter er på vej

Senere på året fortsætter DR succesen. Ved koncertrækken ’Gaming X Symphony’ forvandler DR Symfoniorkestret fire aftener i træk scenen til fortryllede musikalske landskaber fra legendariske spil som ’Legends of Zelda’ og ’League of Legends’. Her er Jakob Stegelmann vært, og den færøske sangerinde Eivør er særlig gæst ved koncerterne, som allerede er udsolgte.

Til august bliver den røde løber rullet ud til fire aftener med titlen ’A Night at the Oscars’, hvor 150 musikere og sangere på scenen fra DR Symfoniorkestret og DR Koncertkoret byder på lyden af alle tiders Hollywood-film, og i oktober tager DR’s prisvindende podcast ’Stjerner & Striber’ på et spektakulært roadtrip ind i epicentret af den amerikanske valgkamp. Det sker med DR’s internationale korrespondent Stéphanie Surrugue som vært, og DR Big Bands chefdirigent Miho Hazama i spidsen for 100 medvirkende og musikere på scenen fra DR Symfoniorkestret, DR Big Band og DR Vokalensemblet.

- ’Stjerner & Striber’-koncerterne har vi har haft planer om længe. Vi har bare gerne villet præsentere dem, når der var en god anledning, og samtidig var plads i kalenderen. Og det var der nu, siger Nicolai Abrahamsen.

  • De kommende tre lørdage på DR2 kan du se soundtrack-koncerter, som DR har holdt i 2023. På lørdagene den 9. marts klokken 19.00 og 16. marts klokken 19.00 gælder det første del og anden del af ’Viking!’-koncerterne, mens ’Fantasymphony II’ vises den 23. marts klokken 19.25. Alt kommer også på DRTV.