Casper skal sikre, at DRTV står stærkt på smart-TV’er

Der er hård konkurrence blandt streamingtjenesterne om de gode placeringer og eksponering af indhold på forsiden af smart-TV’er fra alverdens producenter. Casper Hald skal sikre, at DRTV kan være med, så det er nemt for brugerne at komme i gang med DR’s digitale tilbud.

Casper Hald arbejder blandt andet med at få DRTV-appen på forsiden af smart-TV’er. Foto: Lars Møller Hansen.

Engang lå DR som nummer ét på fjernbetjeningen og var dermed et naturligt førstevalg for mange TV-seere. De dage er for længst forbi. Nu er DR i konkurrence med et utal af streamingtjenester, som kæmper om at have en fremtrædende placering, når folk tænder for deres smart-TV, eller som ligefrem kommer på fjernbetjeningen med deres egen knap.

Den konkurrence skal DR også tage del i. Derfor begyndte Casper Hald den 1. maj 2023 i en nyoprettet stilling som ansvarlig for strategisk distribution i Strategi og Brugere. Han har arbejdet med streaming i næsten 20 år – blandt andet har han stået i spidsen for Blockbuster som en streamingtjeneste for filmudlejning og -køb.

- DR har haft et ønske om at komme tættere på de aktører, man er afhængige af, for at komme ud til brugerne med DRTV. Derfor består mit arbejde i at lave aftaler og samarbejder med for eksempel producenterne af smart-TV’er, så DRTV får en god synlighed her. Vi vil gerne, at man kan se DRTV-appen på forsiden af smart-TV’er, så seerne kan komme i gang med at bruge DR med det samme, siger Casper Hald.

DR kan ikke betale sig til synlighed

Mange streamingtjenester betaler TV-producenterne for synlighed og gode placeringer på smart-TV’er. Det kan være, at tjenestens app er præinstalleret på forsiden, at der kører spots for tjenestens indhold på forsiden eller at der er sponserede knapper på fjernbetjeningen. Men sådan kan Casper Hald ikke gå til opgaven med at øge DRTV’s synlighed.

- Når det gælder synlighed på smart-TV’er agerer DR i et meget kommercielt marked, hvor der er stor konkurrence om brugernes opmærksomhed. DR betaler ikke for distribution – vi kan altså ikke betale os til synligheden, som nogle af de kommercielle kan. Men vi vil gerne sikre os en god placering alligevel. Jeg gør derfor de forskellige aktører – TV-producenter og tech-virksomheder, der udvikler styresystemer og ejer app-butikker – opmærksom på vigtigheden af DRTV: At alle danskere har DRTV, og rigtig mange bruger det. DRTV bliver anvendt på 1,2 millioner TV-skærme om måneden, siger Casper Hald og fortsætter:

- Gennem forhandling og dialog forsøger jeg at gøre det synligt for aktørerne, at det er en fordel for dem at have DRTV centralt placeret. DRTV er et stærkt digitalt produkt. Det er meget få tjenester, der har tilsvarende kvalitet og aktualitet som DRTV. Derfor er det en fordel for TV-producenterne og tech-virksomhederne at vise DRTV-appen ved siden af de største kommercielle tjenester. Jo flere, der bruger DRTV og har en god oplevelse med det, jo flere vil samtidig også have en god oplevelse af det smart-TV eller andet digitale produkt, de anvender DRTV på.

- Jeg mærker faktisk, at alle ser DR som en central og vigtig spiller, som kan samle danskerne. Når DR tager ejerskab på noget, så er det kvalitet. Det vil alle gerne sikre sig, at de kan være en del af.

Her kan man se, hvordan DRTV-appen er placeret på Google TV. Foto: DR.

Største ønske: DRTV på forsiden af Samsung

I 2023 er det lykkedes Casper Hald at få samtlige TV-producenter til at placere DRTV på forsiden af deres smart-TV’er i Danmark – undtagen Samsung, hvor DRTV ligger i en app-sektion.

- Mit største ønske er at DRTV på forsiden af Samsung, men lad os nu se. Men man har lov at drømme, smiler han.

Arbejdet med at sikre en bedre synlighed for DR stopper ikke ved at få DRTV-appen på forsiden af smart-TV’er.

- Det kunne være rigtig interessant for os, hvis seerne tænder for TV’et og bliver eksponeret for DR’s indhold, før de går ind i DRTV-appen. Altså, at der kører spots for DR-programmer ude på forsiden, siger Casper Hald.

Han er også i dialog med distributører som YouSee og Norlys for at sikre, at DR kommer bedst muligt ud til de danskere, der ikke bruger DR’s egne produkter, så de kan opleve et stærkt DRTV hos deres foretrukne distributører.

- Det handler om, at DR på de platforme fremstår med den samme høje kvalitet, som brugerne kan få hos os. Vi vil gerne, at DRTV fremstår lige så flot og opdateret på de platforme, når det for eksempel kommer til programbilleder og -tekst. Vi forsøger at forbedre produktet hos dem, der får os ud til danskerne, forklarer Casper Hald.

Et bredt samarbejde på tværs af DR

Casper Halds arbejde med strategisk distribution betyder, at han samarbejder med mange afdelinger i DR.

- I DR Teknologi skal de sikre den bedste brugeroplevelse for vores digitale produkter. Jura er indover, når vi indgår de her samarbejder. Markedsføring spiller en afgørende rolle, når det gælder mulighederne for at eksponere DR’s indhold på de her platforme. Publicering styrer, hvordan DRTV-produktet ser ud på indhold. Brugerkontakt taler direkte med brugerne og får input til, hvad der er godt og skidt. Lige nu er de ved at lægge sidste hånd på brugerguides, der viser, hvad man som bruger selv kan gøre for at få DRTV mere synligt på sit smart-TV, siger Casper Hald og tilføjer:

- Det har været fantastisk at mærke den positive modtagelse hos alle, jeg har lært at kende. Efter 25 hilse-på-møder havde jeg en lang ønskeliste fra alle dem, der kan se, at jeg kunne hjælpe dem med noget. Jeg er meget taknemmelig for den start i DR. På det mere personlige plan er det meget tilfredsstillende at arbejde med den største streamingaktør i Danmark, DRTV. Det, vi gør, betyder meget for mange mennesker.

I 2024 fortsætter arbejdet for Casper Hald med at gøre DR’s digitale produkter mere synlige, og blikket rettes mere mod DR LYD. I 2023 har DR styrket lyd-platformen ved blandt andet at lægge programmer eksklusivt i DR LYD eller efter princippet ’først i DR LYD’. Derfor er der også behov for at fremtidssikre distributionen af DR LYD.

- Det handler om at få gjort DR LYD mere synlig i for eksempel smarte højttalere, -ure og -biler. Det glæder jeg mig meget til. Jeg har ikke erfaring med den del, men det bliver noget med de samme mekanismer og samarbejder som med DRTV, siger Casper Hald.