Normalt er den danske sommer tidspunktet, hvor rigtig mange er ude at få musikalske oplevelser. Der er festivaler, byfester, grønne koncerter, markeder og mange andre steder, hvor sangere og musikere fyrer den af i det danske sommervejr, mens der bliver lyttet, hygget og taget en tår over tørsten under åben himmel.
Ligesom så meget andet i 2020 satte coronaen en kæp i hjulet for det, og i de sidste knap 10 måneder af året var det enten slet ikke muligt at holde koncerter med publikum eller allerhøjst muligt at samle 500 siddende gæster til tonerne.
Gennem året har DR gjort en ekstra indsats for specielt den danske musik og for at bringe den levende musik ud både i radioen, fjernsynet og digitalt. Gennem ikke mindst sommeren og efteråret bød DR på musikoplevelser for enhver smag – både med kendte danske musikere og helt nye danske navne, der kunne ses, høres eller begge dele i de brede og de mere specialiserede programmer.
Genremæssigt kom DR også godt rundt med pop, jazz, rock, klassisk, metal, folk, elektronisk musik og alt ind imellem, og det hele fortsætter her i vinteren og foråret 2021, hvor coronaen stadig spænder ben for danske musikere og mange andre.
Sommerscene og sommerhus
Ikke mindst på DR’s radiokanaler har en sværm af danske kunstnere optrådt i 2020, hvor DR har gjort alt for at få den levende musik ud til folk, når de nu ikke kunne ’komme hen til den’.
Blandt meget andet bød P2 og P8 Jazz på ’Sommerscenen’ med fem koncerter med et mindre publikum i DR Koncerthuset, hvoraf nogle også blev vist på DR2. P4 holdt hver fredag i sommer en koncert i programmet ’Take Off’ med en kendt dansk kunstner – blandt andre Jesper Binzer, Jonah Blacksmith, Medina, Alphabeat og Dizzy Mizz Lizzy. Og P3 bød hver dag sommeren igennem på livemusik med 31 forskellige kunstnere fra et sommerhus i Nordsjælland i ’Musiksommer på P3’.
Endnu en stor satsning blev lanceret i efteråret, hvor alle DR’s radio-musikkanaler i ni uger gik sammen om ’Fredagsscenen Live’. Henover hele dagen fredag kunne lytterne her høre koncerter i alle mulige genrer fra især DR Koncerthuset, hvor DR’s værter præsenterede dem og også interviewede musikerne. 93 forskellige kunstnere og bands var på scenen og i radioen.
DR’s radiochef Anette Kokholm har spillet en central rolle i at ’fremtrylle’ musiktilbud i et år, hvor det ellers var svært at komme ud at høre den.
- Man kan sige, at DR har haft ikke bare én musikindsats, men flere i 2020. Vi har både villet gøre noget for den danske musikbranche og artisterne, der pludselig stod i en helt speciel situation, men bestemt også for lytterne og DR’s øvrige brugere. Vi er rigtig mange, der har stået med en eller flere billetter i årets løb til koncerter, som blev enten udskudt eller aflyst. Med de mange musiktiltag åbnede DR en mulighed for, at artisterne kunne komme ud til deres publikum, forklarer Anette Kokholm.
Hun har indtryk af, at musikbranchen tog godt imod DR’s musiksatsning – og lytterne gjorde det i hvert fald. For eksempel trak P3’s musiksommer flere 15-31-årige til højttalerne end året før på samme tid, og når Jesper Bæhrenz i sommer bød velkommen til ’Take Off’ og livemusik på P4 var der over 100.000 flere ugentlige lyttere end sidste år på samme tid. Også P5- og P6 Beat-tilbuddene blev flittigt hørt.
Det samme blev hele ’Fredagsscenen Live’-satsningen i efteråret på alle DR’s seks musik-radiokanaler. Her var der samlet omkring 100.000 flere lyttere, der var forbi kanalerne, end der var de foregående fredage i 2020, og i gennemsnit var cirka 2,7 millioner lyttere forbi mindst en af DR’s musikkanaler fredag efter fredag, viser tal fra DR Medieforskning.
Passede godt ind i en særlig tid
- Vi kunne godt have sendt de programmer, vi plejer. Men musiktilbuddene passede til en særlig tid, hvor vi imødekom særlige behov, ligesom for eksempel ’Morgensang’ og ’Fællessang’ gjorde det. Jeg er meget stolt af, at det lykkedes at imødekomme så mange behov i en svær tid, og det er et godt eksempel på, at hvis man får et benspænd, kan der også komme noget rigtig godt ud af at tænke på en ny måde, siger Anette Kokholm.
Hvor DR efter den første nedlukning blandt andet skruede op for den danske musikprocent på P3 og P4, blev der ligeledes tænkt ekstra meget på vækstlaget, der for eksempel fik god plads i ’P3 i sommerhus’-programmerne, som også kunne ses på DRTV.
- Unge, fremadstormende kunstnere har tit en stor rolle og får chancen på sommerens musikfestivaler. Det kunne de ikke få i 2020, men så gjorde vi i stedet ekstra for at få dem med på P3 og for at ’komme godt rundt i hjørnerne’ – og det synes jeg lykkedes. Ikke bare på P3 og P6 Beat, men for eksempel også på P5, hvor en række etablerede og velkendte navne gav livekoncerter. Så der var noget for alle, siger Anette Kokholm.
Gik i dialog med koncertarrangører
Én af dem, der har arbejdet ihærdigt med at få levende musik i æteren i 2020, er Jakob Marstrand, der er redaktør for P2’s livetransmissioner af klassisk musik, der ikke mindst bringes som ’P2 Koncerten’ hver aften.
- Normalt laver vi en aftale med en koncertarrangør om at transmittere en koncert, men i 2020 har jeg nogle gange haft to, tre eller ligefrem fire planer klar til en dag – alt efter hvad der var muligt at gennemføre på det tidspunkt, vi skulle sende ’P2 Koncerten’. Jeg har bygget rigtig mange sandslotte sammen med koncertarrangørerne, smiler Jakob Marstrand.
Han fortsætter:
- Lige efter Danmark lukkede ned for første gang i marts, så det meget sort ud. Da blev koncerter aflyst på stribe, hvilket så også betød, at vi ikke kunne sende dem på P2. Derfor begyndte vi hurtigt at gå i dialog med koncertarrangører. De stod med aftaler med kunstnerne, men uden mulighed for at have et publikum – eller dele af året et begrænset antal. Det publikum kunne vi levere ved at sende koncerterne på P2, forklarer Jakob Marstrand.
Han har plottet ind på et danmarkskort, hvor P2 sendte koncerter fra i 2020. Og det blev til 105 koncerter fra stort set hele Danmark – selv om koncertlivet stort set var lagt ned af coronarestriktioner året igennem.
- Det er gået over al forventning ud fra et P2-synspunkt, fordi vi – sammen med koncertarrangørerne - har fundet så mange gode løsninger. Vi har prøvet at skabe transmissioner, der passede til lejligheden og til de restriktioner, der var på et givent tidspunkt. Sommeren er typisk lig med klassiske musikfestivaler rundt omkring i landet, og alt har ikke kunnet gennemføres, men ved at vi sendte noget på P2, er musikerne alligevel kommet ud til publikum, og vi har kunnet sende livekoncerter til lytterne, forklarer Jakob Marstrand.
Blandt de festivaler, som i hvert fald i et vist omfang alligevel afviklede koncerter, fordi P2 var parat til at sende fra dem, var for eksempel Odsherred Kammermusikfestivalen, Oremandsgaard, Copenhagen Baroque, Klang Festival, Nyborg Slotskoncerter og Rudersdal Sommerkoncerter.
Sommersatsninger på TV
Mens coronanedlukningen allerede i marts betød, at programmer som ’Morgensang’ med Phillip Faber og ’Fællessang – hver for sig’ med Mads Steffensen og Phillip Faber kom på skærmen, bød sommeren på endnu flere toner på DR1, DR2 og DRTV.
I programserien ’Sommertogtet – lyden af vores land’ på DR1 og DRTV inviterede Troels Lyby i hvert program tre kendte danske musikere med ombord til en todages sejlads på skonnerten ’Aron af Svendborg’, hvor de spillede musik og sammen oplevede sommer-Danmark fra dens allerbedste side.
Og mens de danske musikfestivaler måtte aflyse på stribe, optrådte nogle af de danske kunstnere fra de aflyste festivalplakater med deres musik i to direkte events på DR2 – nemlig ’Roskilde Festival 2020 Live på DR2’ i uge 27, hvor festivalen på Dyrskuepladsen i Roskilde skulle have fundet sted, og i ’Smukfest 2020 Live’ på DR2 i uge 32, hvor der skulle have været sat musikalsk fut i Skanderborg. DR2 samarbejdede også med danske festivaler som Distortion, Tønder Festival, Copenhagen og Jazz Festival, så også metal-musikken, jazzen, den elektroniske musik og folkemusikken fik sin egen ’temaaften’ på DR2.
Samlende om DR’s musikindsats i 2020 siger Nikolaj Vitting Hermann, der er chef for TV og tværgående satsninger i DR Medier.
- Vi er meget stolte over den musikalske indsats i et særpræget år, og at det lykkedes at stable så mange musikprogrammer og over 150 musikalske oplevelser og unikke koncerter på benene- endda relativt hurtigt. Stor tak til alle, der har været med og bidraget. Jeg er rigtig glad for at, at så mange danskere tog så godt imod de musikalske tilbud på tværs af TV, radio og digitalt. Musik har været vigtig for rigtig mange af os, nu hvor verden har været så langt fra normal, siger han.
En række af programmerne – for eksempel ’Sommertogtet’, ’Syng med – fra skrål til skønsang’ og en række af koncerterne fra DR Koncerthuset – kan stadig ses og høres via DRTV og DR Lyd.
Billedet øverst: Det danske tangoorkester The Piazzolla Orchestra var en af de medvirkende i ’Sommerscenen’, som blev sendt på P2, P8 Jazz og DR2. Foto: PR-foto.