Nyt Volkswagen-mærke vil skabe fremtidens førerløse transport

Moia er navnet på et nyt Volkswagen-underselskab, der er sat i verden til at skabe fremtidens mobilitet i byerne.

Fremtiden vil betyde færre biler og trængsel i byen med førerløse koncepter, hvor man fx deler biler. Nu er Volkswagen klar med et bud. (Foto: © Peter Danka, Peter Danka)

Volkswagen har ved teknologi-konferencen TechCrunch Disrupt i London netop lanceret et helt nyt mærke, de kalder Moia.

Moia kommer til at fungere som et stand-alone-firma, på samme niveau som fx Audi, og vil få hovedsæde i Berlin.

På scenen forklarede Moias direktør Ole Harms, at idéen bag er at skabe fremtidens transport. Det skal blandt andet ske i form af flådebaseret bytransport, som brugerne ikke ejer men køber sig adgang til, og ultimativt også selvkørende biler.

https://www.youtube.com/watch?v=UDSoHOFJj1c

Blandt andet vil Moia gå ind på markedet for såkaldte ride-hailing-services, altså tjenester som Uber. Faktisk har Moia allerede investeret penge i Uber-konkurrenten Gett, men det er bare begyndelsen, forklarede Harms.

Derudover vil det nye Volkswagen-mærke arbejde på on demand shuttle-busser, eller det de kalder connected commuting. Her kører folk sammen i noget der kunne minde om minibusser - altså en mindre udgave af kollektiv trafik, men uden stoppesteder.

Sidst men ikke mindst, har Moia også øjnene stærkt rettet mod det som mange p.t. ser som det forjættede land - nemlig førerløse biler - hvor Moia selv kan styre (og eje) hele transportoplevelsen fra A-Z.

Netop byer spiller ifølge Ole Harms en central rolle i det nye firmas tilgang til mobilitet.

Harms sagde, at man ønsker at indgå samarbejde med byer, særligt de mest innovative af slagsen, med henblik på at lave løsninger, som skal imødekomme byer og borgeres behov.

Firmaet satser i første omgang på Europa, men vil på sigt gå efter det globale marked.

Alle de moderigtige tech-gloser blev taget i brug

I det hele taget gjorde Ole Harms voldsom brug af alle de moderigtige teknologi-ord, da han introducerede firmaet på scenen i London.

Moia skal køres som en startup, men med de økonomiske muskler fra den store Volkswagen-mastodont.

Og så vil firmaet være en åben platform, og gå dialog med alle der er interesseret, både med hensyn til hvilke services Moia skal udvikle, og hvordan deres kommende biler skal se ud.

Volkswagen-skandalen er allerede langt væk

Det er kun lidt over ét år siden, at Volkswagen-skandalen rullede for fuld udblæsning, efter den tyske koncern blev afsløret i at have snydt massivt på vægtskålen, med hvor meget deres dieselbiler forurener.

Sidenhen har selskabet arbejdet intenst på at forbedre sit image, blandt andet ved at fremvise visionære elbils-koncepter og nu Moia.

Indtil videre er det dog mest hensigtserklæringer og højtflyvende tanker. Om det rent faktisk bliver til noget, må tiden vise.