Det har længe været en offentlig hemmelighed, at Apple gennem flere år har arbejdet intenst på et bilprojekt med over 1.000 folk ombord, kendt under navnet ’Project Titan'.
Apple har dog aldrig ville sige noget officielt om deres interesse i elbiler og selvkørende biler - før nu.
Firmaet har nemlig sendt et længere brev (som kan læses her) med kommentarer til de amerikanske myndigheders udkast til regler for implementering af selvkørende biler.
Her skriver Apple blandt andet:
- Vores firma investerer kraftigt i udforskning af machine learning og automatisering og er begejstret for potentialet i automatiserede systemer indenfor mange områder, herunder transport.
Svar er en del af en offentlig høring
Brevet følger i kølvandet på at de amerikanske trafikmyndigheder, NHTSA, i september offentliggjorde et udkast til lovgivning, med 15 specifikke regler, som producenter af selvkørende biler - eller systemer der gør biler førerløse - skal overholde.
Ved samme lejlighed bad NHTSA alle, der har en interesse i selvkørende biler, om at give feedback, og det er altså det Apple - i lighed med mange andre firmaer - nu har gjort.
I resten af det fem sider lange brev, kommenterer Apple på flere af detaljerne i de 15 regler.
Privacy, internationale regler og lighed
Særligt tre ting står ud. Apple er enige i, at de involverede firmaer skal dele oplysninger om uheld, og ‘lige ved og næsten-situationer’, men benytter lejligheden til at slå et slag for privatlivet:
- Deling af data skal ikke ske på bekostning af privatliv. Apple mener, at firmaer skal investere de nødvendige ressourcer i at beskytte individets fundamentale ret til ‘privacy’, lyder det.
Derudover opfordrer Apple de amerikanske myndigheder til at samarbejde med organisationer på et internationalt niveau, med ambitionen om at skabe fælles regler på området.
Sidst men ikke mindst, ønsker Apple, at firmaer, der endnu ikke har testet selvkørende biler på offentlig vej - som fx Apple selv - skal have de samme muligheder for at gøre det, uden at skulle indhente særlige tilladelser, så længe der er tale om "kontrollerede test af interne udviklingsbiler på offentlig vej”, som kun har professionelle testere ombord.
Brevet underskrevet af mangeårig Ford-mand
Brevet er i øvrigt underskrevet af Steve Kenner, som bærer titlen Director of Product Integrity hos Apple.
Samme Steve Kenner har dog ikke fået opdateret sin LinkedIn-profil, hvor han stadig står som værende Global Director, Automotive Safety Office hos Ford.
Så uagtet at Apple i brevet hverken skriver, at de arbejder på en selvkørende bil, eller på software eller hardware, der kan gøre biler førerløse, så er det den hidtil stærkeste offentlige tilkendegivelse af, at Apple arbejder intenst med netop dette.
Dog har Bloomberg for nyligt rapporteret, at Apple har opgivet idéen om selv at producere en bil og i stedet har kastet sig over teknologi, der kan få biler til at køre selv.
Ifølge Bloombergs Mark Gurman, der er kendt som journalisten med de bedste forbindelser hos Apple, vil firmaet i slutningen af 2017 evaluere projektet, og vurdere om man skal gå videre med det, eller droppe det.