Det har længe blafret løst i vinden, hvad Googles planer med selvkørende biler egentlig er.
Men skal man tro en rapport fra det pålidelige medie The Information, så har firmaet foreløbigt skrinlagt alle tanker om at udvikle sin egen bil.
I stedet vil Google satse på at få deres software implementeret i biler udviklet af traditionelle bilfabrikanter - og altså prioritere samarbejde frem for solokørsel.
Foreløbigt farvel til bil uden rat og speeder
Ifølge The Informations oplysninger skulle det samtidig betyde et foreløbigt farvel til idéen om at gå fuldstændigt førerløst. I stedet skulle Google have accepteret, at der i første omgang kommer til at være både rat, speeder og bremse og mulighed for manuelt at styre bilen.
Googles strategi har ellers i en årrække været fuldstændig klar: Mennesker kan ikke overskue, at de det ene øjeblik kan læne sig tilbage og lade bilen styre selv, mens de det næste skal tage kontrol over bilen.
Så sent som for 13 måneder siden, publicerede Google et længere indlæg, hvor firmaet i detaljer forklarede, hvorfor de havde valgt at udvikle en egentlig robot, i stedet for en delvist selvkørende assistent til føreren.
Hvis de nye oplysninger er korrekte vil Google altså kunne skrive under på den gode gamle om at “man har et standpunkt, til man tager et nyt.”
Google vil lancere Uber-konkurrent
Men det betyder ikke, at Google nødvendigvis neddrosler ambitionerne - tværtimod kan det nærmere betyde, at firmaet har lagt sig fast på en forretningsmodel.
Google skulle nemlig ifølge The Informations kilder have planer om allerede i 2017 at lancere en (delvist) førerløs taxa-kørsel i stil med Uber, som kører forsøg med selvkørende biler i Pittsburgh.
Og det kan netop være for at kunne søsætte denne service, at firmaet har valgt at gå på kompromis med deres tidligere strategi. Det vil simpelthen ikke være muligt at opnå en tilladelse til at sætte ægte førerløse biler på gaden i 2017.
Google afholder senere i dag en event, hvor de angiveligt vil fortælle mere om fremtiden for deres selvkørende bilprojekt.
Blandt andet er der stærke forlydender om, at projektet nu skifter fra at være under Google X - afdelingen der afprøver vilde idéer - til at blive et selvstændigt firma under Googles moderselskab Alphabet.
Apple har også droppet bilen
Hvis oplysningerne om at Google skrinlægger bil-ambitionerne er sande, kommer firmaet i selskab med en af sine nærmeste konkurrenter.
Apple skulle nemlig også have besluttet at gå væk fra idéen om at udvikle sin egen bil og i stedet fokusere kræfterne på at udvikle en løsning, som kan implementeres i andre firmaers biler.
Selvom det for nogen kan virke overraskende, at man trækker håndbremsen, allerede inden bil-racet for alvor er begyndt, så kommer udviklingen bestemt ikke bag på alle.
Steven Shladover, førende ekspert indenfor automatisering af transport ved Berkeley University, forklarede i et interview med DR for 18 måneder siden, at Google i flere omgange havde neddroslet ambitionerne.
Shladover fortalte, at Google var løbet ind i flere problemer, der tvang firmaet til at satse på den lille nuttede bil, der kun kører op til 45 kilometer i timen, og kun indenfor et afgrænset område, som Google kan kortlægge ned til mindste detalje.
Men selv det, forudså Steven Shladover, ville blive vanskeligt for Google.
- Jeg er skeptisk overfor, om de vil kunne opnå det, de har sat sig for.
- De bliver ved med at rykke målstregen. Årtstallet, for hvornår de er klar, bliver ved med at blive rykket længere og længere væk, og funktionaliteten bliver hele tiden reduceret i takt med, at virkeligheden melder sig, sagde han.
På spørgsmålet om han troede, at Silicon Valley ville kunne udkonkurrere de traditionelle bilfirmaer, svarede Shladover:
- Nej, nej. Det er absurd. De (bilindustrien, red) er de eneste, der ved, hvordan man bygger biler. Google ved ikke, hvordan man bygger biler. De hyrer folk fra bilindustrien til at bygge prototypebiler for dem. Bilfabrikanterne har større evner end Google.