Uber er et firma der skiller vandene. For er det egentlig samkørsel eller taxakørsel?
Mens det slagsmål bliver afgjort i retssalene, viser firmaet i hvert fald, at man i fremtiden satser (delvist) på sidstnævnte.
De nyeste biler i Ubers flåde er nemlig selvkørende, og derfor i sagens natur ikke rigtig på vej noget sted hen - andet end til din destination.
First we take Pittsburgh...
Uber har fra i dag indsat de første selvkørende biler i firmaets flåde i den amerikanske by Pittsburgh - selvsamme by, som huser firmaets forskningscenter for autonom biltransport.
De første ture gik (som altid) til amerikanske journalister, men trofaste kunder, der melder sig under Ubers selvkørende faner, kan fra i dag af risikere/være så heldige, at de bliver samlet op af en robot.
Bilerne får dog endnu ikke lov til at klare sig helt på egen hånd. I alle bilerne vil der være en ekstra “passager”, der er klar til at overtage rattet, skulle robotten ikke makke ret.
Og bilerne - som i første version er en teknologisk veludrustet Ford Fusion - har da også stadig visse udfordringer.
Ifølge Engadget, et af mange tech-medier, der var inviteret med på en jomfrutur, var chaufføren nødt til at tage over et par gange, fx fordi den ville holde tilbage for en lastbil, der var parkeret. Og så kan en taxatur jo hurtig blive temmelig lang.
Af selvsamme årsag har tiltaget da også status af pilotprojekt, som skal bruges til at indsamle mere viden og data om bilernes evner, samt byen og trafikken, de fører sig frem i. Men altså med rigtige passagerer i.
Chauffører bliver ikke arbejdsløse... med det samme
Selvom der stadig vil gå en rum tid, før Ubers biler er i stand til at bevæge sig rundt i alle byer, er kursen mod fremtiden sat.
Og det er der en del nuværende Uber-chauffører, der er rimelig trætte af,
I et blogindlæg prøver Ubers stifter, Travis Kalanick, derfor også at berolige chaufførerne, der godt kan se, at deres job så småt er på vej til at blive overtaget af robotter:
- Vi er stadig i en meget tidlig fase. Selvkørende Uber-biler har en sikkerhedschauffør med, fordi bilerne i mange situationer, kræver menneskelig indblanding.
- Og selv når de teknologiske problemer er blevet fikset, tror vi, at delekørsel vil blive et mix af services leveret af chauffører og selvkørende Ubers, siger Kalanick.
Se mere i So En Ding
Hvis du vil vide mere om, hvor tæt vi er på en selvkørende bilrevolution, kan du med fordel se ugens So Ein Ding, hvor Nikolaj Sonne netop satte automatiske autoer under lup.
Hvis du vil se hvordan Ubers udgave af en selvkørende bil ser ud, kan du også starte nedenstående video. Men skru lige ned for musikken, den er rimelig tarvelig.
https://www.youtube.com/watch?v=pmofgf-Y3Mc