I dag møder Danmarks første astronaut, Andreas Mogensen, ind på arbejde Den Internationale Rumstation, ISS, cirka 400 km over Jordens overflade. Han har sammen med to kosmonauter fra Rusland og Kasakhstan været to døgn undervejs.
De skal sammenkoble – docking – deres Sojuz-fartøj til rumstationen - omkring cirka 9:42, og efter et par timers sikkerhedstjek er de klar til at svæve ind gennem lugen til Andreas Mogensens arbejdsplads de næste otte dage.
Lige nu følges deres Sojuz-fartøj med ISS i samme kredsløbsbane rundt om Jorden og ved samme hastighed. Ved 7:40-tiden er ISS blevet drejet 180 grader, så det russiske dockingsted vender mod Solen. På den måde kan man tydeligt se, om alt går, som det skal både på ISS, i Sojuz-fartøjet og nede på Jorden på det russiske kontrolcenter.
Det er en vanskelig opgave at docke, selv om computere forventes at styre det hele.
Her kan du læse, hvordan sammenkoblingen foregår.
Fangeleg siden onsdag morgen
Onsdag morgen klokken cirka 7:46 gik Sojuz-fartøjet i kredsløb om Jorden.
Derefter startede fangelegen med ISS, hvor Sojuz-fartøjet både skal indhente rumstationen ved at øge højden over Jorden fra cirka 220 km til 420 km og øge hastigheden.
Det sker ved at fyre op for fartøjets motorer over flere gange. De første to gange bruger man til at flyve op i en højere kredsløbsbane samt øger farten, så man bliver i banen.
De næste par gange skal motorerne sørge for, at Sojuz-fartøjet kommer op i samme kredsløbsbane som rumstationen.
Endelig skal tre små opfyringer for motorerne sørge for, at hastigheden passer, så man holder sig i den rette kredsløbsbane uden at miste højde.
Tæt på ISS i gåtempo
Når man er omkring 400 km fra ISS, går computeren i gang med den afsluttende fase, hvor Sojuzen kommer helt frem til ISS.
Når der er 400 meter i mellem dem, flyver Sojuz-fartøjet hen og lægger sig 150-180 meter fra den docking-port, som fartøjet skal koble sig til. Fartøjet roterer rundt, så det ligger lige ud for porten og nærmer sig langsomt ISS.
Farten svarer til gåtempo, hvor computersystemet har låst målet sig fast til målet. Det kan tage halvanden time. Hvis systemerne svigter, skal Andreas Mogensen og hans kolleger foretage dockingen manuelt.
Sonde skal passe som fod i hose
I spidsen af fartøjet er der en sonde, der som et slags 'han'stik skal passe ind i et slags 'hun'stik på ISS. Sonden bruges til mekanisk at gribe fat i rumfartøjet.
Ved hjælp af sonden trækkes fartøjet tæt ind til rumstationen, og når der er cirka 2-3 mm imellem Sojuz og ISS, griber otte mekaniske kroge fat i fartøjet, trækker til og låser, så ISS og Sojuz-fartøjet er koblet sammen.
Det kan tage lang tid, og ind imellem må man forsøge flere gange.
Selve dockingen forventes at være afsluttet klokken cirka :42.
Banke, banke på! - Kom ind!
Dernæst tjekker besætningen, at der er fuldstændigt lufttæt og ingen læk, og man udligner trykket. Sikkerhedstjekket og trykudligningen tager cirka to timer. Og de tre astronauter har rumdragter på undervejs, indtil de er sikre på, at alt er i orden.
Så er Andreas Mogensen og hans to rejsekammerater klar til at blive modtaget af de seks besætningsmedlemmer på ISS.
Traditionen tro banker de besøgende på lugen ind til rumstationen, og når besætningen derinde banker tilbage, er Andreas Mogensen og Co. klar til åbne lugen og svæve ind og blive hjerteligt modtaget på rumstationen. Der plejer også at blive holdt lidt taler og taget en masse billeder.
Man regner med, at lugen mellem Sojuz-fartøjet og ISS begynder at åbne klokken 11:55 fredag middag. Og forventet indsvævning på rumstationen er 12:15.
Selve dockingen og modtagelsen på ISS bliver livestreamet ned til Jorden, så alle kan følge med.
Følg med på dr.dk fra klokken 8:30, hvor du kan stille spørgsmål til eksperter - og fra klokken 9:00 til klokken 13 på DR2.
Se en video herunder fra ESA om, hvordan dockingen foregår. Den er på engelsk.