VIDENSKABSBILLEDET
I en sal i Dansehallerne i Carlsberg Byen på Vesterbro i København er der gang i fødderne fra morgenstunden tirsdag. Cirka 30 børn og unge er i gang med at lære koreografien til dansen ’Swing Stomp’.
De er sammen med over 700 andre børn og unge samt voksne dansere, lærere og forskere fra mange lande i denne uge samlet til den 13. verdenskongres i dans - World Congress of Dance and Child International - daCi Dance 2015.
Der er sat en time af til dansen, hvor den svenske danselærer og danser Alexandra Florez gør sit til, at deltagerne i alderen fra 8 til 18 år får lært mest muligt. Frem til fredag skal børnene selv træne dansen, der skal opføres ved en stor afslutningsfest, ligesom de skal lære andre børn og unge på kongressen dansen, så alle kan danse med.
Dans og identitet for børn og unge
Det er Institut for Idræt og Ernæring ved Københavns Universitet, Dansehallerne og Den Danske Scenekunstskole der sammen med daCi arrangerer verdenskongressen med temaet: Twist & Twin – Exploring Identities in Dance.
Omdrejningspunktet er dans og identitet med fokus på børn og unge. Kongressen er delt op i en forskningsdel og en praktisk del.
I den praktiske del kan deltagerne – opdelt i to grupper - børn/unge og voksne - få rørt kroppen i mange forskellige workshops med fx nordisk folkedans.
Forskning i bevægelse og læring
I forskningsdelen hører forskerne om den nyeste forskning inden for dans som identitetsskabende for børn og unge.
De hører blandt andet om den danske forskning, der viser, hvordan bevægelse kan bruges i undervisningen i grundskolen og være med at til skabe bedre vilkår for læring.
Andre forskere fortæller om, hvordan man ved hjælp af dans kan skabe kultur og overkomme kriser, fx efter orkanen på Filippinerne.
Mødet med en anden skaber noget tredje
Som noget helt centralt er kongressen bygget op omkring metoden ’twinning’ som samarbejdsform, hvor man sørger for, at deltagerne møder mange forskellige slags aktører.
Det vil sige børn/unge, undervisere, forskere, institutioner og beslutningstagere fra undervisnings- og kulturområderne - fra forskellige lande.
- I ’twinning’-processer opstår der gennem mødet noget nyt – noget fælles tredje. Fx vil der ved hvert forskningsoplæg være to forskellige oplægsholdere ’twins’, der anlægger forskellige vinkler på samme tema, forklarer programansvarlig og adjunkt ved Institut for Idræt og Ernæring Charlotte Svendler.
Torsdag morgen kan du i P1 Morgen høre et indslag fra verdenskongressen i dans.