Lige før sommerferien fik 39 eleverne i 3. klasse på Tagensbo Skole i København pulsen højt op og pulsen helt ned, mens forskere fra Københavns Universitet hele tiden målte dem.
Eleverne er i et skoleforsøg med 400 elever, der skal vise effekterne af højintens træning i forhold til fx sundhed, læring og hukommelse.
Man ved fra tidligere studier, at fysisk aktivitet kan have positive effekter på læring og hukommelse. Men skoleforsøget skal vise, hvilken betydning intensitet i træning, timing, mængde og type har.
Fire forskellige træningsformer
Det er Center for Holdspil og Sundhed under ledelse af professor Peter Krustrup, der kører forsøget sammen med Frederikssund Kommune, Københavns Kommune og Gentofte Hospital i skoleåret 2013-2014 og 2014-2015.
Eleverne har været delt op i fire grupper, der enten har trænet 12 minutter hver morgen eller 40 minutter efter skoletid tre gange om ugen. De har spillet fodbold, løbet eller lavet cirkeltræning som en del af de obligatoriske 45 minutter fysisk aktivitet, som skolereformen indebærer.
Eleverne har i begyndelsen af skoleåret gennemført forskellige tests på computer, de har fået lavet kropsscanning og er blevet målt og vejet. De er også blevet testet fysiologisk.
Ny viden om sundhed, læring og hukommelse
Her lige inden skoleåret sluttede, gennemgik eleverne samme tests igen, så man kan sammenligne resultaterne og se, om eleverne har forbedret sig.
Samtidig sammenholder man resultaterne med en kontrolskole, hvor eleverne ikke har trænet med høj puls for at se, om ekstra intensiv sport giver bedre resultater i de forskellige tests, og om børnenes krop er blevet sundere.
Projektet skal give ny viden om betydningen af længerevarende fysisk aktivitet i skolen i forhold til sundhed og kognitive funktioner.
Resultaterne af forskningsprojektet bliver fremlagt i efteråret.