Under videnskabsfestivalen Science in the City har skoleklasser tirsdag og onsdag spillet fodbold og mødt forskere fra Center for Holdspil og Sundhed på KU. Her er spillere fra 6.a og 6.b fra Præstemoseskolen i Hvidovre på banen. (Foto: © Hanne Kokkegård, DR Videnskab)
1 / 13
Alle spillere har fået monteret pulsmålere på brystkassen inden kampen, og de er fordelt på to hold og spiller 5 mod 5. (Foto: © Hanne Kokkegård, DR Videnskab)
2 / 13
Tanken med arrangementet er, at skoleeleverne skal røre sig og møde forskere, der kan forklare dem, hvad det vil sige at træne, og hvad der sker i kroppen, når man træner. (Foto: © Hanne Kokkegård, DR Videnskab)
3 / 13
Mens eleverne spiller, sender pulsmålerne information direkte over til en computer, så man kan se de forskellige spilleres puls live. Senere kan forskerne sammen med eleverne se, hvordan tempoet har svinget undervejs. (Foto: © Hanne Kokkegård, DR Videnskab)
4 / 13
I holdspil bevæger man sig i intervaller, laver retningsskift, hopper, sprinter osv. Det giver en kombination af høj puls og lavere puls - og styrketræning. Det gavner konditallet, musklerne, knoglerne og humøret viser flere forskningsprojekter fra Center for Holdspil og Sundhed. (Foto: © Hanne Kokkegård, DR Videnskab)
5 / 13
- Vi kan se på de her klasser, at både de dygtige fodboldspillere, og dem der ikke er vant til at spille fodbold, ligger med en ret høj puls, forklarer Peter Piil, videnskabelig assistent fra Center for Holdspil og Sundhed på Københavns Universitet. (Foto: © Hanne Kokkegård, DR Videnskab)
6 / 13
Der er forskel på, hvor meget de enkelte spillere bevæger sig på banen. Fx løber målmændene ikke så meget som markspillerne. (Foto: © Hanne Kokkegård, DR Videnskab)
7 / 13
- Vi ved fra tidligere forskning, at når børn og unge spiller 5 mod 5 på en mindre bane, ligger pulsen på mellem 80-90 procent af max-pulsen. Det svarer til et ret hårdt løbeprogram, forklarer forskningsassistent Peter Piil. (Foto: © Hanne Kokkegård, DR Videnskab)
8 / 13
- Hvis vi havde sagt, at skoleleverne skulle ud at løbe en halv time og sprinte undervejs. Så er der mange, der ikke synes, at det er så sjovt. Men når de er inde og spille, er alle med, siger Peter Piil. (Foto: © Hanne Kokkegård, DR Videnskab)
9 / 13
Efter kampen kigger klasserne på resultaterne sammen med forskerne fra Center for Holdspil og Sundhed. (Foto: © Hanne Kokkegård, DR Videnskab)
10 / 13
Pulskurverne viser, hvor høj intensiteten i spillet har været. Der har været pauser, hvor pulsen er faldet. Der er toppe, hvor pulsen har banket i vejret, fordi man lige har skullet nå en bold, før de andre. (Foto: © Hanne Kokkegård, DR Videnskab)
11 / 13
Efter at eleverne fra 6. a og 6. b og lærerne på Præstemoseskolen i Hvidovre har kigget på pulskurver sammen med forskerne, triller de hjem. (Foto: © Hanne Kokkegård, DR Videnskab)
12 / 13
Et forskningsprojekt på Center for Holdspil og Sundhed har tidligere vist, at skoleelever forbedrer deres form med 30 procent, når de spiller 3 mod 3 2x30 min om ugen i seks uger. - Frem med fodbolden i sommerferien ... (Foto: © Hanne Kokkegård, DR Videnskab)
13 / 13