Da Hillary Clinton i den første tv-debat nævnte en tidligere skønhedsdronning fra Venezuela, som Donald Trump havde omtalt nedladende for 20 år siden, var det ikke tilfældigt.
Det var derimod et eksempel på det, som i amerikanske valgkampe kaldes for ”opposition research” – modstanderresearch.
Det handler om gamle oplysninger, dokumenter, udtalelser og andet, som politikeren kan bruge imod den anden kandidat.
Research om modstanderen fylder enormt meget i præsidentvalgkampen, fortæller Larry Zilliox, der ejer et firma, som leverer modstanderresearch til politiske kampagner.
- I præsidentvalgkampen er det virkelig stort. Hillary Clinton har nok over 100 mennesker til at lave modstanderresearch, og jeg vurderer, at cirka halvdelen af de historier, som kommer frem i medierne, stammer fra modstanderens researchafdeling, siger Larry Zilliox, ejer af Spezialised Research Associates og forfatter til bogen 'Håndbog i modstanderresearch'.
Enormt arbejde
I tilfældet med den tidligere venezuelanske skønhedsdronning var der lagt mange arbejdstimer i de 30 sekunder, hun blev omtalt i selve debatten.
Clinton-lejren havde nemlig først fundet den tidligere skønhedsdronning Alicia Machado. Derefter havde de gravet hendes gamle fejde med Donald Trump frem.
Og til sidst havde de medietrænet hende og klargjort en video med hende, som blev lagt på nettet, så snart Hillary Clinton og Donald Trump var færdig med tv-debatten.
Se videoen hvor skønhedsdronningen siger hun støtter Hillary Clinton her:
https://www.youtube.com/watch?v=U8ZM58O_gBo
Der bliver lagt rigtig mange arbejdstimer i modstanderresearch i USA.
Helt ned til valg til borgmester og sherif i de lokale byer har de politiske kampagner afsat folk til at finde negative ting frem om modstanderens fortid.
Ordene er de vigtigste
De oplysninger, som kampagnens researchhold er interesseret i, kan stamme fra mange kilder.
Gamle udtalelser, holdninger og politiske standpunkter er klassikere indenfor modstanderresearch.
Men nogle kampagner har også afsat folk til at videofilme modkandidaten ved alle offentlige optrædener.
Ifølge Larry Zilliox har Hillary Clintons kampagne også brugt tid på at undersøge mange af Donald Trumps retssager.
Både retssager startet af Trump, men også retssager som folk har anlagt mod Donald Trump.
Mange forskellige oplysninger kan få betydning for en kampagne. Men noget af det bedste er modpartens egne ord, forklarer Larry Zilliox.
- Hvis man har noget på bånd, som kan skade modkandidaten, er det ofte noget af det stærkeste. Det er meget svært at tilbagevise sine egne ord, fortæller Larry Zilliox.
Denne valgkamp har set flere eksempler på, at gamle udtalelser og optagelser har spillet en stor rolle.
Specielt Donald Trump er blevet konfronteret med sine egne ord fra fortiden.
Se en video som Clintons kampagne har lavet. Kun med gamle optagelser af Donald Trumps egne ord. Hvor Trump omtaler kvinder nedladende:
https://www.youtube.com/watch?v=vHGPbl-werw
Undersøger også egen kandidat
Men det er ikke kun modstanderen, som skal undersøges. Researchafdelingen i kampagnen undersøger også deres egen kandidat.
- Det kan være det vigtigste arbejde. For hvis man som kampagnemedarbejder har fundet alle problemerne på forhånd, kan man også udvikle nogle svar til dem. Det er et problem, hvis ikke man kender til de ting, som kan komme op, fortæller Larry Zilliox, ejer af Specialized Research Associates.
Ifølge amerikanske medier har Donald Trump ikke villet lade sig undersøge af sit eget researchhold inden kampagnen.
Det kan have givet ham problemer.
- Hvis han havde valgt, at få lavet noget research på sig selv inden valgkampen, kunne ham måske have undgået, at kampagnen blev slået ud af kurs og forstyrret så ofte, som det er sket, siger Larry Zilliox.