New York Times reagerer på 'fake news' med første tv-reklame i syv år

Avisens tv-reklame bliver sendt under Oscar-uddelingen som reaktion på Trumps angreb på medierne.

The New York Times er ét af de medier, der er blevet udelukket fra et pressemøde i Det Hvide Hus. (Foto: © EDUARDO MUNOZ ALVAREZ, Scanpix)

Sjældent har forholdet mellem en amerikansk præsident og pressen fået så meget opmærksomhed, som det har fået i Donald Trumps korte regeringstid.

Begrebet 'fake news' er kommet til, velansete amerikanske medier er blevet udelukket fra en pressebriefing med præsidentens pressesekretær, og journalister er blevet afbrudt af præsidenten med besked om at sætte sig ned, fordi de har stillet spørgsmål, der ikke huer ham.

I denne uge strammede Donald Trump skruen en tand ekstra, da han beskrev medier, der ifølge ham spreder falske nyheder, som fjender af folket.

Nu har avisen The New York Times for første gang i syv år indrykket en tv-reklame for at ramme den "nationale dialog, som finder sted lige nu, om fakta og sandheden," siger marketingdirektør for The New York Times David Rubin til CNN.

Målet er at formidle budskabet, at journalistik kan hjælpe med at skære gennem larmen, når fakta og sandhed ikke giver sig selv.

For at få maksimal eksponering bliver reklamen sendt under Oscar-uddelingen i dag.

Reklamen er minimalistisk i sit udtryk - den består af sort tekst på en hvid baggrund - og den begynder med følgende sætning:

- Sandheden er, at vores nation er mere splittet end nogensinde.

Senere følger en række andre udsagn, som er bygget op efter samme konstruktion.

- Sandheden er, at medierne er uærlige.

- Sandheden er, at alternative fakta er løgne.

Og så videre, og så videre.

Undervejs i den 30 sekunder lange video hører man skiftende stemmer, der taler højere og højere, så man til sidst ikke kan høre, hvad der bliver sagt. Samtidig skifter sætningerne på skærmen i tiltagende tempo, før stemmerne pludselig forstummer, og reklamen slutter med følgende budskab:

- Det er svært at vide sandheden.

- Sandheden er vigtigere end nogensinde.

Præsident Donald Trump er ikke imponeret over reklamen.

Han opfordrer på Twitter avisen til at forsøge sig med præcis og retfærdig journalistik frem for at indrykke en dårlig tv-reklame.

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/835817351178301440

I går annoncerede Donald Trump, at han ikke deltager i den årlige middag, som foreningen af korrespondenter i Det Hvide Hus i knap hundrede år har været værter for, og som gæstes af blandt andre journalister, politikere, embedsfolk og kendte.

Gennem tiden er det ellers blevet en tradition, at præsidenten indtager scenen og holder en humoristisk tale under middagen.