Det franske gadebillede er som forvandlet. På gader, stræder, avenuer og boulevarder pisker franskmændene afsted på elektriske løbehjul.
Alene i 2017 blev der solgt 1,3 millioner elektriske løbehjul i Frankrig, og hele fire forskellige firmaer udlejer nu el-løbehjul overalt i Paris.
Det miljø- og trafikpropvenlige transportmiddel hitter ikke kun i Paris; også Tel Aviv, San Fransisco og Mexico City er rullet med på bølgen. På verdensplan findes der i dag 80 millioner el-løbehjul.
I Danmark er de elektriske løbehjul imidlertid ikke slået igennem.
I denne måned fik et privat udlejningsfirma besked på at fjerne sine el-løbehjul fra København, mens regeringen har sendt en bekendtgørelse om det nye transportmiddel i høring.
Og i flere byer over hele verden vil både politikere og indbyggere nu have klarere regler for brugen af de elektriske løbehjul, der noget nær har oversvømmet byer som Paris.
'Fremtidens transportmiddel'
Da de hurtige tohjulede begyndte at hitte i Frankrig, tog bl.a. Paris’ bystyre imod den nye transportform med åbne arme.
- Vi hilser den nye service velkommen, det er helt i tidens ånd, lød det fra Paris' trafikborgmester, miljøpolitikeren Christophe Najdovski, i avisen Le Monde.
Men reglerne er uklare, og mange fodgængere må springe i sikkerhed, når parisere og turister i mere eller mindre sikker stil kommer rullende på fortove (hvor el-løbehjulene må køre med 6 km/t), cykelstier (hvor de må køre med 25 km/t) og gader (hvor de i princippet ikke må køre, men gør det alligevel.)
Sidste år blev fem dræbt og 284 såret på rulleskøjter og løbehjul i Frankrig – og langt de fleste af ulykkerne var på elektriske løbehjul. Nu overvejer bystyret i Paris bl.a. at indføre et kørekort til el-løbehjul, og flere franske forhandlere støtter en regulering.
- El-løbehjul er ikke en modedille, det er fremtidens transportmiddel. Men når brugen er blevet så massiv, er det klart, at der er brug for regulering”, siger Vincent Bourdeau, der har solgt el-løbehjul i Frankrig i otte år. I begyndelsen solgte han ét om måneden. I dag sælger han 20 om dagen.
'Hurtigt og effektivt'
Visionen er klar: Paris’ overborgmester, Anne Hidalgo, har indført en årlig bilfri dag i Paris, og Vincent Bourdeau håber, at Paris en dag bliver bilfri året rundt.
- Selv på en såkaldt bilfri dag kører der biler i byen: Private chauffører, taxaer, vareleveringer, ambulancer og så videre. Men privatbilismen, hvor et køretøj på et ton transporter et menneske på 60 kilo, er jo helt ude af proportioner, både når det handler om miljø og plads, siger han.
En af de tusidenvis af el-løbehjulsbrugere i Paris er Anabelle Esposito, som har tilmeldt sig en app. Her kan hun se, hvor der er et ledigt udlejlignings-løbehjul i nærheden, når hun skal hjem fra arbejde.
- Det er hurtigt og effektivt, de findes alle vegne, man kan stille dem fra sig, når man vil, man behøver ikke slæbe rundt på det hele tiden, siger den unge danser, da vi møder hende på Place Pigalle i Paris.
Hun bruger ikke hjelm og indrømmer da også, at hun ikke føler sig sikker i trafikken.
- Bilerne passer ikke på, og cyklerne har jo deres egne cykelstier, og der er lidt forvirring om, hvor vi skal være i forhold til fodgængerne og vejen. Så ja, det er nok lidt farligt. Men man bruger jo el-løbehjulene alligevel, fordi de er hurtigere, siger Anabelle Espocito.
Både udlejningen og salget af el-løbehjul fortsætter med at stige på verdensplan. Alene i Frankrig steg salget af små, elektriske transportmidler – som løbehjul – sidste år med 232 procent. I år forventes omsætningen at passere to milliarder kroner.