Den amerikanske transporttjeneste Lime fjerner nu omkring 200 elektriske løbehjul fra gaderne i København og venter på, at det bliver lovligt at køre på dem i trafikken.
Virksomheden skriver i en pressemeddelelse, at lanceringen af løbehjulene har været en kommerciel succes, men at pilotprojektet nu bliver indstillet.
- Det har været en fornøjelse at se, hvordan københavnerne har taget imod løbehjulene og en ny måde at bevæge sig rundt i byen på. Antallet af kørte ture på løbehjulene har i den grad overskredet vores forventninger, lyder det fra Limes europæiske direktør, Gauthier Derrien.
Løbehjulenes indtog i København har været omdiskuteret, da lovgivningen forbyder elektriske løbehjul at køre de steder, hvor færdselsloven gælder.
Både Færdselsstyrelsen og Rigspolitiet har fastslået, at Limes kunder dermed overtræder færdselsloven og risikerer bøder for at køre på løbehjulene.
- De betragtes faktisk som en knallert. Men de opfylder imidlertid ikke kravene til at være en knallert. Og derfor er de ulovlige at køre på i trafikken, forklarede politiassistent Christian Berthelsen fra Nationalt Færdselscenter ved Rigspolitiet til DR Nyheder i fredags.
Lime risikerer politianmeldelse
I dag begynder en offentlig høringsproces, der kan ende med, at elektriske løbehjul og elektriske skateboards forsøgsvis bliver lovlige i trafikken, sådan som det i sommer skete med de hurtige elcykler kaldet speed pedelecs.
Men indtil høringsfasen er slut, er de elektriske løbehjul ulovlige på gader og stræder.
Og det fik i fredags transportminister Ole Birk Olesen (LA) til at melde ud, at han ville have Færdselstyrelsen til at undersøge, om Lime skulle politianmeldes.
Direktør Gauthier Derrien har ikke lagt skjul på, at virksomheden er bekendt med, at den med lanceringen af løbehjulene overtrådte lovgivningen i Danmark.
- Vi ved, at den overordnede lovgivning, der omhandler motoriserede løbehjul, har været klar til gennemførelse siden december 2017, siger han.
Manglende opbakning til ulovlige løbehjul
Den amerikanske virksomhed gav op til lanceringen udtryk for, at forskellige interessenter bakkede op om pilotprojektet, men ønskede ikke at nævne hvilke.
DR Nyheder har henvendt sig til Rigspolitiet, Københavns Kommune og Transport-, Bygnings- og Boligministeriet og Cyklistforbundet.
Ingen af de steder har der vist sig at være opbakning til udrulningen af de ulovlige løbehjul.
Gauthier Derrien erkender, at løbehjulene nu må vendte på grønt lys fra myndighederne.
- Vi er fortalere for regulering, og derfor arbejder vi hånd i hånd med alle de europæiske byer og lokale myndigheder, hvor vi opererer. Det er en del af vores DNA: I hver eneste by, hvor vi er til stede, vil vi være bidragsyder i enhver henseende, udtaler han og fortsætter:
- Vi ser frem til, at lovarbejdet bliver endeligt gennemført, så vores løbehjul igen kan køre i København.