De har bredt sig som steppebrand fra USA til Europa. Og nu er de nået til Danmark – den amerikanske transporttjeneste Limes elektriske løbehjul.
Fredag blev 200 af slagsen placeret i København, hvor kunderne med en app og et kreditkort kan fragte sig rundt i gaderne med op til 20 kilometer i timen.
Men modsat elektriske biler og cykler er løbehjulene ikke lovlige i trafikken i Danmark.
Det har Trafikstyrelsen fastslået. Og det gentager politiassistent Christian Berthelsen fra Nationalt Færdselscenter ved Rigspolitiet gerne.
- De betragtes faktisk som en knallert. Men de opfylder imidlertid ikke kravene til at være en knallert. Og derfor er de ulovlige at køre på i trafikken, fortæller han.
Løbehjulene er altså forbudt på gader, veje eller cykelstier i en by som København.
- Du må køre på dem på lukket privat grund, for eksempel hjemme hos dig selv. Men kører du på dem i byen, så risikerer du at få en bøde på minimum 1.000 kroner, siger Christian Berthelsen.
Fortsat ulovlige under høringsfase
Nøjagtigt det samme gjorde sig gældende for de hurtige elcykler, speed pedelecs, der i sommer blev gjort lovlige som en forsøgsordning og derfor i dag må køre på cykelstier og veje under visse betingelser.
Regeringen og Folketingets partier ønsker på samme måde at undersøge, om elektriske løbehjul og desuden elektriske skateboards på samme måde skal være tilladt i trafikken.
Derfor skyder transportministeriet på mandag en offentlig høring i gang, der kan ende med at Limes løbehjul bliver fuldt lovlige i Danmark.
Men indtil en forsøgsordning eventuelt bliver godkendt i Folketinget, risikerer borgere og turister, der kører på elløbehjul, at blive straffet for at overtræde færdselsloven.
Minister overvejer at politianmelde Lime
Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) lægger med den offentlige høring op til, at Folketingets partier i sidste ende godkender en lovliggørelse af løbehjulene.
Men også han konstaterer, at de indtil da er ulovlige i trafikken.
- Det bør man være opmærksom på, inden man begiver sig ud i at leje et motoriseret løbehjul, udtaler han i en kommentar sendt til DR Nyheder.
Her oplyser ministeren samtidig, at han nu vil have undersøgt, om Limes løbehjulstjeneste skal stoppes.
- Med hensyn til Lime 100, der udlejer de omtalte løbehjul, kan jeg oplyse, at jeg har bedt Færdselsstyrelsen om at forfølge sagen nærmere og herunder undersøge, om Lime 100 skal politianmeldes for at udleje ulovlige køretøjer, siger han.
Lime forventer grønt lys inden længe
Lovens bogstav lader dog foreløbig ikke til at stoppe Lime. Transporttjenesten har både i USA og Europa ignoreret færdselsreglerne og sendt løbehjulene på gaden alligevel.
I København sker det også med åbne øjne, fortæller Europa-direktør, Gauthier Derrien.
- Ja, det er korrekt. Men der er lige nu tale om et pilotprojekt, en meget begrænset forløber for en større udrulning i København, når det bliver lovligt. Og det er jo allerede ved at blive forberedt, siger han.
Gauthier Derrien fortæller, at Lime har opbakning til sit forsøg fra ”adskillige” interessenter i København, uden at han dog vil fortælle hvilke.
Det er samtidig årsagen til, at Lime ikke informerer kunderne om, at de risikerer en bøde ved at køre på løbehjulene.
- Efter samtaler med de forskellige interessenter mener vi ikke, at det ville være passende information til vores kunder, siger han.
Politiet: Lime er ikke på tålt ophold
Hos Rigspolitiet svarer Christian Berthelsen klart dog nej til, at Lime således skulle være på ”tålt ophold” i trafikken.
- Deres kunder risikerer ligesom alle andre på elektriske løbehjul at få en bøde, siger han.
Hos Dansk Cyklistforbund fortæller direktør Klaus Bondam, at han har haft et møde med Lime om deres tilstedeværelse i København.
Men det har ikke fået forbundet til at ændre holdning om, at man ikke ønsker at dele cykelstier med elektriske løbehjul.
- Derfor håber jeg også, at myndighederne skrider ind over for et firma som Lime, der overtræder alle spilleregler. Og derudover håber jeg, at danskerne holder sig til det kendte og elskede transportmiddel, cyklen, siger han.
Cykelhandler: Lime har taget "min" plads
En af de københavnere, der allerede har mærket konsekvenser af Limes indtog i København, er ejeren af forretningen Copenhagen Bicycles i Nyhavn
Yael Bassan fortæller, at hun i tre år har søgt om at få lov til at bruge pladsen foran forretningen til at placere udlejningscykler - uden at have fået en tilladelse.
Fredag stillede Lime fire løbehjul det samme sted.
- Det er enormt irriterende, når man selv er sådan en, der prøver at overholde reglerne, at der er andre, der får lov til at bryde dem uden konsekvenser. Og for mig at se tager de også mine kunder.
Hun er dog ikke i tvivl om, at Limes koncept kan blive populært i København.
- Mange københavnere synes, løbehjulet er mærkeligt. Men det synes turisterne ikke. Så jeg skal brande min virksomhed meget bedre, hvis jeg skal sikre mig, at mine cykler bliver brugt, siger hun.
Teknik- og miljøminister vil have Lime ud
På Københavns Rådhus modtager Teknik- og Miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen (EL) heller ikke Lime med åbne arme.
Men set fra hendes perspektiv handler det først og fremmest om, at løbehjulstjenesten placerer deres løbehjul i det offentlige rum uden tilladelse.
- Byens rum er københavnernes, og det skal ikke oversvømmes af det private erhvervslivs jagt på profit. Vi har i forvejen for lidt plads at tage af og mangler for eksempel i høj grad cykelparkering mange steder i byen, udtaler hun i en kommentar.
Her giver hun samtidig udtryk for, at løbehjulene, der ifølge konceptet ikke bliver sat i en stander, men bliver efterladt på gaden, kan blive et problem for de øvrige trafikanter.
- Jeg kan også bekymret for fremkommeligheden for gående og folk med handicap, hvis løbehjul kommer til at ligge og flyde rundt omkring i byen. Det kan vi ikke støtte politisk. Fremkommeligheden for københavnerne vejer naturligvis tungere end virksomheders ønske om at indtage og overtage København.