Volkswagen, Fiat, Renault og alle de andre bilproducenter kan lige så godt se det i øjnene én gang for alle, at benzin- og dieselbilerne er på vej væk fra de europæiske veje.
Derfor nytter det heller ikke noget at slække på de klimamål, som medlemslandene allerede har vedtaget for at sætte skub på den grønne omstilling af bilsektoren.
Det er meldingen fra erhvervsminister Morten Bødskov (S), efter at blandt andet den italienske regering og bilproducenterne selv har bedt om at få lempet nogle af kravene.
Det drejer sig i første omgang om, at personbiler og varevogne fra 2025 skal have reduceret deres CO2-udledninger med 15 procent sammenlignet med niveauet i 2021.
Hvis ikke det sker, kan bilproducenterne se frem til at få pålagt milliardstore bøder, og det har vakt bekymring.
Men de nye CO2-standarder er kommet for at blive, fastslår erhvervsministeren nu.
- Det her har været kendt siden 2019, og vi bliver nødt til at holde fast i både krav og ambitioner, hvis Europa skal være førende på elbilmarkedet, siger Morten Bødskov.
'Selvdestruktiv' lov
Han nægter ligeledes at pille ved den nye lov, som medlemslandene vedtog forrige år, der vil gøre det ulovligt at sælge nye benzin- og dieselbiler i EU fra 2035.
Den italienske premierminister, Giorgia Meloni, har ellers betegnet den som en "selvdestruktiv" lov, der vil "ødelægge tusindvis af arbejdspladser eller afvikle hele industrisektorer, der skaber velstand og beskæftigelse".
Ikke mindst i Italien, der er hjemsted for bilproducenter som Fiat, Alfa Romeo og Ferrari.
- Det er meget bekymrende, at der nu bliver talt om det, for det vil være det forkerte svar på det, der er behov for, nemlig endnu flere investeringer i ny energi, siger Morten Bødskov.
Spørgsmålet om bilernes fremtid i Europa er et af de store emner i dag, hvor medlemslandenes erhvervs- og industriministre holder møde i Bruxelles.
Det er især den italienske regering, har været ude at udtale sig kritisk om de nye krav.
Erhvervsminister Adolfo Ursu udtalte tidligere på ugen, at der er brug for at kaste et særdeles kritisk blik på "den oprindelige køreplan for den grønne pagt (Europa-Kommissionens plan for at bekæmpe klimaforandringerne, red.)", da det ifølge ham selv har skabt store problemer for bilsektoren.
Tyskerne holder fast i mål
Men i aftes var han ifølge EU-mediet Euractiv noget mindre bombastisk, da han mødte pressen efter et møde med Europa-Parlamentet.
Her sagde han nemlig, at italienerne nu alligevel gerne vil holde fast i målet om at udfase benzin- og dieselbilerne i 2035 – "det er den vej, vi gerne vil følge" – men at selve loven skal have et servicetjek nu og her. Det er ellers først planen, at loven skal revideres i 2026.
Ønsket fra italienerne er nu, at selve forbrændingsmotoren skal få lov til at overleve efter 2035 – men kun hvis bilerne kører på eksempelvis e-brændstoffer, det vil sige syntetiske brændstoffer, eller biobrændsler, som bliver fremstillet ved at omdanne biomasse såsom afgrøder, gylle og træ til energi.
Kommissionsformand Ursula von der Leyen har selv sagt, at hun er klar til at se på, om biler der kører på e-brændstoffer - og altså ikke biobrændsler - skal være tilladt efter 2035.
I Tyskland, der er det største bilproducerende land i EU, har der også været kritik af loven. Men den tyske trekløverregering har været internt splittet om, hvor de rent faktisk skulle placere sig i forhold til den.
Men ifølge Sven Giegold, der er statssekretær ved ministeriet for klimahandling, holder den tyske regering fast i alle de overordnede målsætninger – heriblandt målet om at udfase benzin- og dieselbiler i 2035.
- For os er klimamålene afgørende, understregede Svend Giegold, som kommer fra partiet De Grønne, inden mødet.