Når han sidder ved skrivebordet på hjørnekontoret øverst oppe i Billund Airport, har han udsigten til beredskabet på sin højre hånd og den 40.000 kvadratmeter store passagerterminal på sin venstre.
Og det er med de redskaber, sin højre og sin venstre hånd, at Kjeld Zacho Jørgensen på otte år har transformeret Billund Lufthavn til Billund Airport. En regional lufthavn med internationalt udsyn.
Et otte år langt projekt, der for ham nu er tilendebragt, og som den 59-årige direktør ikke lægger skjul på har været ”arbejdsomt”, som han selv formulerer det.
Rejsen til det, lufthavnen er i dag, har med meget få udsving været turbulensfri. Ifølge direktøren skyldes det en klar vision fra dag et og en masse hårdt arbejde.
- Så bliver man jo frygtelig målrettet. Jeg ved ikke, om jeg har været hård, men jeg har været insisterende; stædig ville nogle nok sige, siger Kjeld Zacho Jørgensen.
Fra provinslufthavn til international liga
Han taler helst ikke om, hvad han selv har udrettet og aldrig i jeg-form, men så er det heldigt, at de milepæle, lufthavnen har nået på lige knap et årti også taler for sig selv:
En fast plads på den politiske dagsorden, otte år med overskud på bundlinjen, 2,5 års uafbrudt voksende passagerantal og senest prisen for bedste markedsføring givet af verdens luftfartsselskaber ved den årlige luftfartskonference i Bilbao.
- Hvis jeg selv skal sætte ord på det, og det kan opleves som lidt pralende, men vi er gået fra at være en provinslufthavn til at være Vestdanmarks internationale lufthavn, siger Kjeld Zacho Jørgensen.
Praleriet, hvis man må være så fri, når man har rødder i midtjyske Silkeborg, har været en bevidst strategi for direktøren fra begyndelsen.
For ifølge ham har Billund Airport været nødt til at lægge janteloven bag sig for at blive en lidt mere moderne virksomhed og turde se sig selv i en international sammenhæng.
- Man må tage janteloven af og sige højt, at vi kan noget, vi er noget, I skal regne med os, og så skal man jo stole på sig selv, hvis man går lidt offensivt og kækt ud, siger Kjeld Zacho Jørgensen.
Pendleren vil hjem
Han er netop landet med morgenflyet fra Bergen, hvor han bor i weekenderne med sin kone og de yngste to af i alt fem sammenbragte børn.
Det er den selvsamme tilværelse som pendler mellem jyske Billund og norske Bergen i knap fem år, der nu har fået direktøren til at give stafetten videre til sin efterfølger Jan Hesselund, der tog over den 1. juni. Hverdagen hænger ikke sammen længere, siger den afgåede direktør.
På den måde har de seneste otte år været én langstrakt rejse for direktøren, der om nogen har testet sit eget produkt.
- Det er jo meget godt at tage sin egen medicin, for så kan man ret præcist se, hvor det fungerer, og hvor det ikke fungerer, siger Kjeld Zacho Jørgensen.
Og det er da også sådan, han bedst kan lide at gøre sit arbejde. Med blikket så langt ind i maskinrummet, som akademikerbaggrunden tillader.
Tillader sig at tvivle
- Jeg har brug for at være i kontakt med virkeligheden, sådan som den faktisk er, så jeg bevæger mig rundt og snakker med folk og bruger det som væsentligt bidrag i de beslutninger, jeg træffer, forklarer han.
På samme måde indledte direktøren sin første tid i virksomheden. Så fra sin første dag den 1. juni 2010 og 100 dage frem gik han rundt og lyttede, observerede, tænkte og noterede.
For ham handler det at være leder om at være ydmyg over for den opgave, man er blevet betroet og ikke alt for skråsikker. Det indebærer også at søge gode råd hos andre og hele tiden stille spørgsmålet: Er vi nu sikre på, at det, vi gør her, er det rigtige.
- Jeg fungerer bedst som leder, hvis jeg tillader mig at tvivle. Det kan være på retningen eller beslutningen, inden den er blevet en beslutning, siger direktøren og tilføjer:
- Og så lige gå en runde mere og en runde mere.
Man kan gå nok så mange runder, tage trappen til femte sal hver eneste dag, som han i øvrigt også gør, og tale med nok så mange folk. Men eksterne trusler kan man hverken sikre sig mod eller styre uanset graden af arbejdsomhed.
Cimber-konkursen koster dyrt
Truslen havde hængt i luften længe, men man kan ikke forberede sig på, at et flyselskab går konkurs. Det stod klart for Kjeld Zacho Jørgensen, da han den 3. maj 2012 fik meddelelsen om, at Cimber Sterling var gået konkurs.
- Min telefon ringede lige før syv om morgenen, og så tænkte jeg bare okay, det her bliver en vanskelig dag, så vi aflyste alt, og så var det egentlig bare at begynde arbejdet og få konsolideret det, der skulle konsolideres, husker Kjeld Zacho Jørgensen.
Passagererne strander på stedet, og for nogle betyder Cimber Sterlings konkurs, at de ikke kan rejse indenrigs fra Billund til København i 100 dage.
Det satte ifølge direktøren dybe spor i regnskabet, der dykkede med lige knap 24 mio. kroner fra et overskud på 31,4 mio. kroner i 2011 til 7,5 mio. kroner i 2012.
- Det viste sig, at det ikke bare var en vanskelig dag, men et vanskeligt år, det må jeg være ærlig at sige, mindes Kjeld Zacho Jørgensen.
'Den er hjemme'
Vendepunktet for Billund Airport kom med et opkald en tirsdag eftermiddag i 2016 klokken kvart over fem, husker Kjeld Zacho Jørgensen. På tankstationen på Koldingvej stod han og fyldte diesel på sin bil, da mobilen ringede.
'Den er hjemme', lød det i den anden ende.
Luftfartsselskabet British Airways havde efter et års intense forhandlinger besluttet at åbne op i Billund Lufthavn med direkte afgang til Heathrow.
Selv betegner han netop den bedrift som toppen af det, han i sin regeringstid har opnået og som ”kronjuvelen” i Billund Airports kartotek over flyselskaber. Et partnerskab han og ledelsesgruppen, som han siger, havde jagtet i årevis.
- Det var en ud-af-kroppen-oplevelse. Vi havde arbejdet på det alle de år, jeg havde været her og særligt intenst i hvert fald et år. Jeg fik simpelthen gåsehud, siger Kjeld Zacho Jørgensen.
I hans øjne var det starten på en international positionering.
- Der rykkede vi simpelthen ind i en ny liga i Europa som europæisk lufthavn på et helt nyt niveau, siger Kjeld Zacho Jørgensen.
Ud over British Airways flyver hollandske KLM, tyske Lufthansa, Turkish Airlines og senest polske Lot i rutefart fra Billund Airport til mere end 100 destinationer i verden, mens man med et flyskifte kan nå 540 destinationer. Det er på det samlede grundlag, Kjeld Zacho Jørgensen mener, man er trådt ind i den internationale liga.
Vil ikke kaldes lobbyist
Det er et grundlag, også andre instanser får øjnene op for. For med nye markeder i Østeuropa og en direkte rute til Heathrow som er en af de største i verden åbnes også hidtil lukkede døre indenlands.
Det skal selvfølgelig ikke lyde som om, at dørene på Christiansborg på magisk vis åbner sig. For også her har direktøren gjort en indsats og presset et yderligere pendlerelement ind for også at sidde klar til møderne i København.
- Man skal ikke kunne nøjes med at tale med Københavns Lufthavn. Ikke fordi der er noget galt med Københavns Lufthavn, men fordi vi også skal være med på lystavlen, siger Kjeld Zacho Jørgensen.
Mærkatet som lobbyist vil direktøren dog alligevel ikke have siddende på sig.
- Jeg ved ikke, om man kan kalde det lobbyarbejde, men det er dialogen på et oplyst grundlag med ministerier og med ministre, og det har jeg prioriteret ekstremt højt, siger Kjeld Zacho Jørgensen.
Det politiske arbejde har medvirket til, at lufthavnen nu står et sted, hvor det er naturligt og nærmest uomgængeligt for ministerier ikke at tale med Billund Lufthavn direkte før bestemmelser som eksempelvis regeringens seneste luftfartsstrategi, der blev til i juli 2017.
- Jeg har fået lufthavnen til at balancere på to ben, sådan et erhvervspolitisk, regionalpolitisk vækstben og et solidt virksomhedsben, som gør, at man hele tiden er i stand til at udvikle sig, siger direktøren.
Ifølge ham er Billund Lufthavn blevet den arbejdsplads, hvor han har fået gennemført de fleste af sine visioner, han så på sine første observationsrunder rundt i virksomheden.
- Så på den måde er det en enorm tilfredsstillelse, når man så kigger tilbage og siger for sig selv, ja, du har så også nået rigtig meget af det, siger Kjeld Zacho Jørgensen.
Huller i vandet
Om lidt skal han præsentere den femårsstrategi, han giver videre til sin efterfølger.
På den måde er de næste fem års linjer tegnet og tilrettelagt af Kjeld Zacho Jørgensen.
Og måske er det derfor, den snart 60-årige direktør end ikke blinker til spørgsmålet om, hvorvidt han overhovedet kan undværes i Billund Lufthavn.
- Hvis man tror, man er uundværlig, plejer jeg jo gerne at lave den test, hvor man tager et glas vand..., begynder han og gør mine mod vandglasset på mødebordet foran sig.
- Så stikker man sin finger ned i vandet og tager den op igen. Hvis hullet bliver der midt i vandet, så er man uundværlig, forklarer han og tilføjer:
- Det er aldrig lykkes for mig at få det hul til at blive der, siger han.