Tre løsninger i spil: Jernbane fra Billund Lufthavn kan ende direkte i Ingers baghave

To landsbyer vil for alt i verden undgå at få jernbane fra Billund, mens en enkelt ser muligheder.

Sådan kan det komme til at se ud, hvis der kommer jernbane til Billund Lufthavn. Visualisering fra Banedanmarks høringsmateriale. (Foto: © Banedanmark)

20 kilometer jernbane kan i 2023 forbinde Billund Lufthavn med jernbanen mellem Vejle og Herning.

Men hvor den præcis skal ligge, er der stor diskussion om. Mandag aften er der borgermøde i Billund, mens jernbanen skal diskuteres i Jelling tirsdag.

Der er nemlig tre mulige løsninger i spil. En af dem er en meget sydlig linje, der vil gå igennem landsbyen Åst ved Vandel. Den håber Inger Kafton bestemt ikke bliver aktuel.

- Jeg ville få den 40-50 meter fra mit hus. Jeg mister sådan set halvdelen af den grund, jeg har, og jeg mister en adgang til en sø, siger hun.

Når man har bosat sig i en landsby for at få lidt fred og ro i nærområdet, er det naturligvis ikke drømmen, at der skal køre tog i baghaven. Men det er ikke Inger Kaftons eneste argument imod placeringen.

- En ting er, at det er synd for mig, men jeg synes, det værste er, at den skærer igennem to landsbysamfund. Den ødelægger to landsbyer, der er velfungerende, og vi får ingenting ud af at få et tog i baghaven. Der er ikke noget trinbræt i udsigt, og man kan ikke udvikle yderligere på infrastrukturen, og derfor er det fuldstændig håbløst at lægge den der, siger Inger Kafton.

Glade i Gadbjerg

Mens borgerne i to landsbyer - Åst og Mørup - er modstandere af en jernbane gennem deres landsbyer, er borgerne i Gadbjerg anderledes positive. Her er den såkaldte nordlige linje i spil til at gå igennem.

Formand for lokalrådet i Gadbjerg, Esben Leonhard Frederiksen, vil gerne have togbanen til Billund gennem Gadbjerg.

- De to andre linjer kører bare igennem naturskønne områder og skaber ingen ny udvikling. Det gør Gadbjerglinjen, og den generer mindre. Det er et oplagt valg at pege på en Gadbjerglinje, siger han.

Men der er en bagtanke ved begejstringen. Den har nemlig som forudsætning, at den nedlagte station i Gadbjerg bliver genåbnet og brugt som trinbræt, så borgerne i landsbyen kan komme med toget derfra, understreger Esben Leonhard Frederiksen.

Tager længere tid

I alt 650 borgere i de tre landsbyer Åst, Mørup og Gadbjerg arbejder sammen for at få banen til Gadbjerg og for at få genåbnet Gadbjerg Station, og det kan virke som en enorm nem beslutning, når nu alle er enige om, hvad der er smartest. Der er bare et enkelt problem.

Argumentet imod Gadbjergløsningen er nemlig, at rejsetiden mellem Vejle og Billund bliver fire minutter længere af denne løsning.

Trods det er der også politisk opbakning til, at man tager turen over Gadbjerg.

- Undervejs i processen er jeg blevet mere og mere lun på Gadbjergløsningen, såfremt der kan etableres et stop i Gadbjerg. Den åbner også et perspektiv på den lange bane med i højere grad at kunne forbinde Billund Lufthavn med Aarhus-området via jernbanenettet, siger Gruppeformand i Socialdemokratiet i Vejle Kommune Søren Peschardt.

Også Dansk Folkeparti i Vejle Kommune støtter Gadbjergløsningen.