Med 17,5 millioner afrejsende passagerer blev 2017 et rekordår for de danske lufthavne med en stigning på én procent i forhold til året før.
Men de nye tal fra Danmarks Statistik dækker faktisk over en opbremsning i flytrafikkens vækst, lyder det fra Ole Kirchert Christensen, der er redaktør på luftfartsmediet Check-In.dk.
- Det er ingen imponerende vækst, der har været i antallet af flypassagerer sidste år. Og det hænger sammen med, at væksten i Københavns Lufthavne kun gik frem med 0,5 procent, hvor det året før var omkring 10 procent, siger han.
Med 14,6 millioner passagerer stod Københavns Lufthavne for 83 procent af trafikken sidste år. Den næststørste lufthavn er Billund med 1,7 millioner passagerer.
- I og med at Kastrup er Danmarks største lufthavn, og den, der påvirker tallene mest, så er det årsagen til, at man samlet set ikke er gået mere frem, siger Ole Kirchert Christensen.
Tegn på vækst i sommertrafikken
Udviklingen i nye ruter og dermed flere passagerer fra de danske lufthavne foregår som regel i ryk. Og derfor kan tallene bølge fra år til år, siger Ole Kirchert Christensen.
- Man havde et meget stort år 2016, fordi Ryanair kom ud en med en masse nye ruter. Så skete der det i 2017, at Easyjet lukkede en betydelig rute, fordi konkurrencen var for hård fra Ryanair. Det betød et meget stort tab af mange passagerer, siger han.
Til gengæld ser det ud til, at væksten i flytrafikken vil komme op i et højere gear igen allerede om kort tid.
- Vi kan se, at der er allerede er anmeldt en række nye ruter og ekstra frekvenser, så det tyder på, at når vi når frem til starten af sommerprogrammet, der starter i slutningen af marts, så begynder det at rykke.
Indtil da forventer Ole Kirchert Christensen fortsat tilbagegang i Københavns lufthavne. Det hænger ikke mindst sammen med, at man i Kastrup tidligere har gjort for lidt for at være økonomisk attraktiv for flyselskaberne.
- Københavns Lufthavne har ikke været særligt dygtige eller heldige med at tiltrække selskaber, der kunne starte op i 2017. Men det ser ud, at man har fået hul på bylden i 2018.
Indenrigstrafik er gået markant tilbage
Mens det er gået solidt frem for den internationale lufttrafik, er indenrigstrafikken dog faldet fire procent.
Her endte antallet af afrejsende passagerer på 1.865.000 passagerer, hvilket er 84.000 færre end i 2016.
Bag de tal ligger et fald på omkring 50.000 i den almindelige rutetrafik og et stort fald til 44.000 i taxitrafikken.
For andre end de forretningsrejsende er det simpelt hen ikke attraktivt nok at flyve indenrigs, forklarer Ole Kirchert Christensen. Lavprisjægerne tager tog, bus eller bil i stedet for.
- Lige nu er der ikke kapacitet nok til, at man får de her lavpriser, man har set tidligere, og det gør, at en gruppe af passagerer holder sig væk, fordi det er for dyrt.
Ole Kirchert Christensen forventer dog vækst i indenrigstrafikken fra april, fordi Københavns Lufthavne har sænket taksterne for de flyselskaber, der flyver mellem landets lufthavne.
- Nu ved vi ikke, om selskaberne vil lade takstsænkningerne gå videre til passagerne i form af lavere priser eller lade pengene ligge på bundlinjen. Men jeg tror helt klart, at vi kommer til, at billetpriserne på indenrigsflyvninger vil falde fra april, siger han.