Femern risikerer at blive udskudt igen-igen

Finansministeren hugger Femern-bremsen i: Omkostninger og manglende indtægter er steget med 15 milliarder kroner.

Femerntunnelen, der skal forbinde Lolland og Tyskland, er atter i fare for at blive udsat. (© Femern A/S)

Danmarks-historiens største anlægsprojekt, Femern-forbindelsen risikerer at blive udskudt endnu engang, eller endda helt stoppet. Det skriver Dagbladet Børsen.

Finansminister Claus Hjort-Frederiksen (V) siger til avisen, at omkostningerne og manglende indtægter ved den faste forbindelse er steget med 15 milliarder kroner i forhold til udsigterne sidste år:

Vil træffe hårde beslutninger

- Vi kommer til at træffe hårde og vanskelige beslutninger om at standse nogle projekter, også dem der er i gang, Og vi kan naturligvis ikke sætte gang i nye anlægsprojekter, siger finansministeren.

Venstres finansordfører Jacob Jensen bekræfter, at Femern-forbindelsen er et af flere projekter, der måske skal udskydes:

- Vi må erkende, at vi har færre penge i de offentlige kasser de kommende år. Derfor er vi nødt til at se på, hvad vi har råd til at sætte i gang, siger Jacob Jensen til DR Sjælland.

Han afviser dog, at Femern-forbindelsen risikerer helt at blive stoppet:

- Nej, det tror jeg ikke, vil ske, siger Jacob Jensen.

Men direktør i Dansk Industri Michael Svane er foruroliget over udmeldingen fra finansministeren:

- Hvis man flirter med tanken om, at Femernforbindelsen ikke skal blive til noget, så vil vi reagere ganske kraftigt, siger han til Børsen.

Borgmester er bekymret

Lollands borgmester Holger Schou Rasmussen (S) er dybt bekymret ved udsigten til, at den faste forbindelse kan blive udskudt endnu engang:

- Der er rigtig mange i venteposition, som er dybt afhængig af, at de kan komme i gang med det arbejde, de har planlagt, siger han til DR Sjælland.

Oprindeligt var det planen, at Femern-forbindelsen skulle stå færdig i 2017. Siden blev tidsplanen rykket til 2021. Men da Tyskland tidligst ventes at have jernbanetilslutningen til Femernforbindelse klar i 2024, og da støttekroner fra EU lader vente på sig, ser Femern-projektet ud til at blive forsinket yderligere tre år. Altså ventes den først køreklar i 2024. En plan der altså nu kan forsinkes yderligere.