Efter møde om Femern-forbindelsen: Yderligere forsinkelse lurer

Der kom ikke meget nyt ud af krisemøde om Femernforbindelsen. Danmarks transportminister mener, der er lys for enden af tunnelen, selv om projektet kan blive yderligere forsinket.

Den tyske transportminister Alexander Dobrindt og hans danske kollega Magnus Heunicke på dagens pressemøde i Berlin. (Foto: © WOLFGANG KUMM, Scanpix)

Tirsdagens møde mellem den danske og tyske transportminister endte ikke, som den danske transportminister, Magnus Heunicke, havde håbet.

De tyske planer om først at have jernbanetilslutningen til Femernforbindelse klar i 2024 står ved magt. Dermed ser Femern-projektet ud til at blive forsinket yderligere med op mod tre år:

- Priserne er for høje og skal forhandles ned, og Femern A/S' vurdering er, at det kan lade sig gøre, men at man har størst chance for et godt resultat, hvis man bringer tidsplanen i spil, så det vil vi gøre, siger Magnus Heunicke til Ritzau.

Stadig 2024

Mødet var sat i stand, fordi der er skabt usikkerhed om den faste forbindelse over Femern Bælt, som skal stå færdig i 2021: Den godt 18 kilometer lange tunnel bliver dyrere end forventet, EU-støtten mangler og Tyskland er ikke specielt interesserede i en fast forbindelse over bæltet, er blandt panderynkerne.

Det var særligt sidstnævnte, som var anledning til et møde mellem den danske transportminister, Magnus Heunicke (S), og den tyske ditto, Alexander Dobrindt, tirsdag i Berlin.

Her blev Tysklands engagement i Femern-forbindelsen drøftet. Tyskland har fra start meldt ud, at landet ikke ønsker at være medentreprenør på selve tunnelen, dog forpligtede det sig i 2008 til at stå for tilslutningen på den tyske side.

- Tyskerne er ligeglade

Men hundredevis af borgerforeninger og tusindvis af borgere har gjort indsigelser imod Femern-forbindelsen på tysk side, og senest har Tyskland ladet forstå, at den tyske jernbaneføring først vil stå klar i 2024. Tre år efter tunnelen er færdigbygget.

Det årstal ville Magnus Heunicke gerne gøre mindre på dagens møde. Det lykkedes imidlertid ikke.

- Tyskland står ved sin forpligtelse i henhold til traktaten til at udbygge landanlæggene på den tyske side. Delstaten Slesvig-Holsten undersøgte sidste år forskellige linjeføringer og anbefalede, at der etableres en i overvejende grad ny jernbanestrækning, fortæller Alexander Dobrindt i en pressemeddelelse efter mødet og kommer flere af de magtfulde, tyske borgerforeninger i møde:

- Nyanlægget er mere tidskrævende, men betyder til gengæld langt færre støjgener for turistområderne ved Østersøkysten, fortsætter han.

Da Femern-tunnelen lige som Øresund- og Storebæltsbroen skal være brugerfinansieret, skaber gabet på tre år et hul i budgettet, hvordan det hul skal lukkes, står endnu uklart efter mødet i Berlin.

Men ved at bringe tidsplanen i spil, mener Magnus Heunicke også, det muliggøres at forhandle anlægsprisen ned, som er 2,2 milliarder korner højere end nødvendigt.

- I og med, at tyskernes melding er, at de er færdige i 2024, så har vi et stykke tid at gå på, og den mulighed vil vi nu afsøge for at sikre, at vi ikke kommer til at betale for meget for den her forbindelse.

Løber ikke fra regningen

- Den kommende Femern Bælt-forbindelse giver store gevinster for både Danmark og Tyskland, og jeg er glad for det konstruktive og gode samarbejde om forbindelsen, som vi har imellem landene, og som vi har bekræftet på mødet her i dag, siger transportminister Magnus Heunicke i en pressemeddelelse.

DR's korrespondent i Tyskland, Michael Reiter, har fulgt mødet tæt. Han bekræfter, at der absolut ikke er kommet noget ud af dagens møde.

- Der er ikke kommet særligt meget ud af det. Tyskerne siger, de er færdige i 2024, og det er der jo ikke noget nyt i. Det eneste commitment er, at de har bekræftet, at de ikke løber fra regningen, siger Michael Reiter.

Nyt møde om et halvt år

Det store problem er den generelle uinteresse i forbindelsen, fortæller Michael Reiter. Tunnelen fylder ikke i den offentlige debat, og mange kender slet ikke til planerne om en tunnel til Tyskland:

- Der er ikke rigtigt nogen debat om det her. Tyskerne er rimeligt ligeglad. I mange tyske storbyer, som kan lukrere på en tunnel, er man knapt nok klar over, at den her forbindelse er på vej. De anser simpelthen transportforbindelserne for glimrende i forvejen, fortæller Michael Reiter, der dog hæftede sig ved, at den tyske transportminister for første gang udtrykte, at tunnelen har høj prioritet for den tyske regering.

Hvad der så rent praktisk skal gøres for at lappe hullet på tre år, er foreløbigt udskudt med et halvt år, hvor ministrene igen skal mødes - denne gang i København.

- Det kom der da ud af mødet, siger Michael Reiter.