Et møde i Kiel i går mellem den danske transportminister Hans-Christian Schmidt (V) og hans kollega fra Slesvig-Holsten, Reinhard Meyer, har ikke bragt byggeriet af den 19 kilometer lange tunnel mellem Rødby og Puttgarten nærmere byggestart.
Reinhard Meyer måtte meddele sin danske kollega, at der er stor risiko for, at nogle af de 3100 tyske indsigelser mod byggeriet, som vil blive indbragt for domstolene.
Det vil forsinke byggeriet yderligere, vurderer Siegfred Matlok, som er tidligere chefredaktør på avisen Der Nordschleswiger og skarp iagttager af tysk indenrigspolitik:
- Det viser sig jo, at den oprindelige plan med 2020 ikke holder, 2024 kan heller ikke holde. Nu taler man om 2025 og 2026, altså yderligere forsinkelse på to år.
Forbindelsen skulle stå færdig i 2021, men sker ikke
Indtil for et år siden var det planen, at forbindelsen skulle stå færdig ved udgangen af 2021. Siden er tidsplanen forlænget til 2024, da entreprenørbudene skød langt over det oprindelige budget. Nu tyder den langsommelige tyske miljøgodkendelse og retssager mod byggeriet altså på yderligere forsinkelse.
Transportminister Hans-Christian Schmidt bekræfter overfor DR Sjælland, at mødet i Kiel endnu engang har udfordret tidsplanen for byggeriet. Ministeren vil dog ikke sætte årstal på, men har indkaldt ordførerne til møde i Folketinget i næste uge:
- Der var oplysninger fra den tyske minister, som kan have forskellige konsekvenser. Jeg vil ikke begynde at byde på, hvad det kan have af konsekvenser, men det er klart, at jeg har indkaldt ordførerne allerede i næste uge, hvor vi vil diskutere det igennem, og finde ud af, hvad det betyder, siger han.
Hamborgs drøm brister
I følge tidligere chefredaktør på Der Nordschleswiger Sigfred Matlok er der meget, der tyder på, at den tyske godkendelsesprocedure og de indkomne klager kan betyde yderligere årelang forsinkelse af det store anlægsprojekt:
- Om det bliver 2026 eller 2028, det tør jeg selvfølgelig ikke lægge mig fast på. Sagen er den, at det ikke lykkedes med 2024 og så går Hamborgs drøm ikke i opfyldelse. De vil jo gerne have de olympiske lege og en direkte forbindelse fra Hamborg til København, men det kan de jo godt skyde en hvid pind efter, siger Siegfred Matlok.
Trods de dystre udsigter forsikrer transportminister Hans Christian Schmidt om, at han stadig er tilhænger af en fast forbindelse og en tunnel til Tyskland.