Femern A/S fyrer medarbejdere og indfører ansættelsesstop

Danmarkshistorien største infrastrukturprojekt træder på bremsen. En nødvendig konsekvens, siger tidligere transportminister Magnus Heunicke.

Tyskerne nøler med miljøgodkendelsen til byggeriet af Femern-forbindelsen på tysk side. Det koster arbejdspladser i Danmark. (Foto: © Fehmern A/S)

Femern A/S, der har ansvar for at forberede anlæggelsen af den 18 kilometer lange tunnel til Tyskland, fyrer nu 20 ansatte og indfører øjeblikkeligt ansættelsesstop, så yderligere 20 stillinger ikke besættes.

Det er skidt, for når danskerne slipper speederen, så træder tyskerne på bremsen, lyder vurderingen fra kilder, som DR Sjælland har talt med her til morgen. For så længe, der hverken er forhandlet økonomi eller startdato for byggeriet, kan Femern A/S ikke komme videre.

I Banedanmark sidder 160 mand i færd med at forberede jernbane-forbindelsen til Tyskland og den kommende nye Storstrømsbro, som er en forudsætning for Femern-byggeriet. Og hvis de heller ikke kan komme videre, så vil der også ske afskedigelser der, lyder vurderingen.

Magnus Heunicke ærgrer sig

Yderligere konsekvenser kan det få for Nakskov Havn, som vandt ordren med elementerne til den kommende Storstrømsbro.

Det skulle give 200 nye job, men når ingen ved, hvornår der kommer fart i byggeriet, og tyskerne bliver tilfredse, så sker der heller ikke noget der.

Og det ærgrer tidligere transportminister Magnus Heunicke, der dog også ser det som en nødvendig konsekvens af tyskernes langmodighed.

Ny plan på arbejdsbordet

- Den tyske miljøgodkendelse er gået i hårdknude og i hvert fald forsinket i noget, der ser ud til at blive flere år. I Danmark er vi fuldkommen klar. Miljøgodkendelsen er klar, Folketinget har stemt, alt er i orden fra dansk side. Men den tyske proces hænger i bremsen, siger Magnus Heunicke.

Selvom intet er sikkert, før den tyske miljøgodkendelse er i hus, er Magnus Heunicke fuldt overbevist om, at Femern-forbindelsen bliver til noget.

De kommende uger skal tyske og danske politikere mødes for at lave en ny plan for Femern-forbindelsen. Store globale virksomheder venter bare på at få underskrevet kontrakt på byggeriet.

Medarbejderne hos Femern A/S orienteres her til morgen om situationen.