Scandlines er så utilfreds med EU-Kommissionens godkendelse af statsstøtte til Femern, at de er klar til at tage sagen for EU-Domstolen.
Det siger rederiet til DR Nyheder og kalder det "et slag mod fri konkurrence".
- Jeg frygter, at Femerns anstrengte økonomi gør, at de kan presse prisen ned og tvinge private aktører ud af markedet ved at stikke hånden ned i statskassen. Og det er ikke godt for konkurrencen, siger administrerende direktør Søren Poulsgaard Jensen til DR Nyheder.
Scandlines: "Uendelig statsstøtte"
EU-Kommissionens godkendelse af den model, der sikrer offentlig finansiering af den faste forbindelse over Femern, kommer efter Scandlines, der driver færgerne mellem Rødby og Puttgarden og dermed sejler over Femern Bælt, havde klaget til EU-Kommissionen.
Scandlines's administrerende direktør understreger, at han ikke er mod statsstøtte, men savner retningslinjer for, hvordan den gives, og hvor meget Femern-forbindelsen kan modtage.
Men godkendelsen af en finansieringsmodel med tilsyneladende uendelig statsstøtte bekymrer rederiet.
- Der er intet problem i, at man benytter sig af statsstøtte. Det er jo ganske normalt, når man laver så store infrastrukturinvesteringer. Men Femern A/S får slået en ladeport op for deres finansieringsmodel, som er uhyre anstrengt, siger Søren Poulsgaard Jensen til DR Nyheder.
Gavner befolkning og økonomi
EU's konkurrencekommissær, Margrethe Vestager, fastholder over for Ritzau, at modellen ikke strider mod reglerne for statsstøtte, da den "fremmer virkeliggørelsen af et vigtigt projekt af fælleseuropæisk interesse".
- Den faste forbindelse over Femern Bælt vil gøre rejsetiden mellem Tyskland og den østlige del af Danmark og de andre nordiske lande langt kortere. Det er til gavn for både befolkningen og økonomien, siger Margrethe Vestager til Ritzau.
Det argument skal nu prøves ved EU-domstolen.
Hele Femern-projektet forventes at komme til at koste 64,4 milliarder kroner, hvoraf EU står for en del af finansieringen. Transportminister Hans Christian Schmidt (V) holder sommerferie og har ikke umiddelbart nogle kommentarer til sagen.