EU-Kommissionen har godkendt den model, der sikrer offentlig finansiering af den faste forbindelse over Femern.
Det skriver Ritzau.
Konklusionen er, at modellen ikke strider mod reglerne for statsstøtte, siger EU's konkurrencekommissær, Margrethe Vestager, til nyhedsbureauet.
Det er rederiet Scandlines, der driver færgerne mellem Rødby og Puttgarden og dermed sejler over Femern Bælt, der har klaget til EU-Kommissionen.
Scandlines mener, at der er tale om ulovlig og konkurrenceforvridende statsstøtte i den model, der er valgt for offentlig finansiering af projektet.
Til gavn for befolkning og økonomi
Men det afviser Margrethe Vestager med den begrundelse, at den offentlige finansiering under alle omstændigheder følger EU-reglerne for statsstøtte, fordi den "fremmer virkeliggørelsen af et vigtigt projekt af fælleseuropæisk interesse".
- Den faste forbindelse over Femern Bælt vil gøre rejsetiden mellem Tyskland og den østlige del af Danmark og de andre nordiske lande langt kortere. Det er til gavn for både befolkningen og økonomien, siger Margrethe Vestager.
- Derfor er jeg meget glad for, at vi i dag har godkendt den offentlige finansiering af projektet efter EU's statsstøtteregler, siger hun.
Scandlines: Tvetydig udmelding
Hos Scandlines vil man først nærlæse udmeldingen fra EU-Kommissionen, før rederiet melder noget mere konkret ud.
Kommunikationschef Anette Ustrup Svendsen siger dog, at det er ”en overraskende svag og tvetydig udmelding", EU-Kommissionen er kommet med.
- Vi hæfter os ved, at EU-Kommissionen har valgt ikke at konkludere på spørgsmålet om statsstøtte til Femern, som er helt centralt for os og flere andre rederier. Det er hvert fald helt uforståeligt for os, siger hun.
Hele Femern-projektet forventes at komme til at koste 64,4 milliarder kroner, hvoraf EU står for en del af finansieringen.
Transportminister Hans Christian Schmidt (V) holder sommerferie og har ikke umiddelbart nogle kommentarer til sagen.
/ritzau/ DR Nyheder